Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda S2000 -01 för att ha roligt med! (Project s2k.nu) | 1, 2, 3, 4 >> 22894 besök totalt |
Tänkte Ni på Rejsa kunde vara intresserade om man verkligen kan göra en S2000 till en rolig bruks/glidar/racebil?
Jag tror att jag kan säga att jag börjar närma mig målet nu efter att ha ägt bilen i 1 år och 4 månader... Modificationerna göra löpande och bilen rullar mer eller mindre hela sommaren/somrarna... Så vad var tanken bakom denna S2000? Jo först och främst få en S2000 som gick snabbare än mina tidigare bilar på Knutstorp, var ner med bilen efter att ha ägt den i en månad (igentligen bara 2½ vecka men vi säger 1 månad) och det som jag hade gjort med bilen inför den träffen (KAK på Knutstorp (maj -04)) var H&R coilver (ingen hjulinstälning), 18" MilleMiglia EVo (tunga bling fälgar, men dom ända som fans att tilgå så fort som jag ville), Pirelli P-Cero Corsa 225x45 18" fram & 255x35 bak, Carbotech klossar ifram samt ett AEM Cold air intake. Det slutade med 1,15 som bästa varvtid för dagen men med stadiga 1,16-1,17 varv... Jag blev låt oss säga nöjd! Efter det var det att åka hem med bilen till Enköping för att fundera på om jag inte ville ha mer! Vi ska då säga att mitt mål med bilen var uppnåt redan, tidigare så hade min Alfa 156 V6 kört på 1,18 & min Fiat Coupé kört på 1,18 varv, jobbigt att båda bilarna var lika snabba specielt då Fiat Coupen hade kostat mig skjortan och lite till... Men som sagt hemma i Enköping beslutade jag mig för att montera ett annat sportsystem samt att jag ville bli av med dom äckligt tunga (& fula enligt mig) MilleMiglia EVo fälgarna från bilen... Sagt och gjort jag bestälde tid hos Avgasteknik i Uppsala och lät grababrna svetsa ett nytt system med som det är orginal dubbla utblås & 2½" avgas fick det bli... Fälgarna är en jobbig nöt när det gäller S2000, därför så letade jag igenom varje katalog med fälgar och eftersom jag har en stor kärlek till OZ fälgar så hittade jag att det fans fälgar från dom till S2000 själv klart är det den lätta Superleggera... Problemet var att generalargenturen i Sverige inte kunde få tag i bakfälgarna till bilen, det vart alltså att köpa framfälgar från dom och sedan köpa bakfälgar nånannanstans, det blev i mitt fal att köpa dom från Pelle75 (på Zatzy) som hade en kontakt i Tyskland på OZ... 2-3 veckor senare satt så äntligen mina OZ fälgar på bilen, tyvärr så blev det dyrare än jag tänkt men allt kan inte bli så biligt som jag önskar! Så fick bilen gå mer eller mindre hela föra somaren bortset från en hjulinstälning, oljelock och kyllarlock från Spoon, en kolfiberhuv & att jag ville ha CD i bilen istället för kassetbands spelare... Efter några banträffar föra året (inte så många som jag önskat kanske) samt lite Lazzat RS Challenge så var det snart dags för den mörka perioden... Vintern anländer och ju längre jag ägt bilen ju mer började jag fundera på att sälja elelr gå hela vägen med bilen, jag trvides riktigt bra med bilen och måste säga att den är bland det lätkördaste jag någonsin kört... Samt att man alltid har ett leende på läpparna när jag kör den, det gjorde att nu jävlar skulle det grejas med bilen! Nu skulle jag göra den som grabbarna i USA på www.s2ki.com gör med sina banåka S2000! Kontaktade AJ's i Kanada (importör av diverse prestanda grejer till nordamerka från Japan) och fick lite råd och tips för att få bilen snabbare! Efter diverse PM & mail över atlanten samt skickat visa korts numer så dök det upp grejer, ett X-brace var bland det första som jag monterade och fick hem, det är ett x-stag som monteras under motorn och stabiliserar upp framvagnen... Sen så för utseendets skull så valde jag att köpa en JDM -04 front till bilen! *lite bling kan man ju inte dö av* Ett fjäderbensstag i fram monterades oxå och den gjorde bilen mycket mer direktstyrd... Sen var det avgasystemet då, man kan ju inte ha en japansk bil och åka med ett svenska avgas eller? Alltså shopa HKS syetem! Fortfarande dubbla utblås men bra mycket lättare! Men AJ's i Kanada fick mig att tänka om mer om det strax... Ett Mugen race grenrör monterades, det visade sig ge enormt mycket mer vrid under vtec och trevlig avsult uppe vid 8500-9000varv... Efter det var det dags för Mugen thermostat & Mugen fläktströmbrytare, allt för att motorn ska håla en låg temperatur på banan, man vill ju kunna köra många många varv innna man måste slå av för att grejerna inte grejar mer... Men innan jag monterade det så bytte vi kyllare till en Koyo alu kyllare som rymer lite mer vatten och är lite lättare... Efter att ha kört mindre än 10 mil med HKs systemet så monterade jag bort det för att följa AJ's råd med att man ska ha ett singel system på S2000, allt för lägre vikt samt mindre turbolens osv... Sagt och gjort jag köpte ett BuddyClub system och jag valde versionen Spec4 som det heter... Desutom så rekomenderade AJ's att man skulle ha ett Spoon oljetråg allt för att oljepumpen inte tappa oljetrycket! Sagt och gjort jag skulle ju skaffa väghålning så det vore dumt att rasa motorer på grund av att olje pumpen inte får olja... orginal koplingen grejar inte heller hård bankörning och hårda starter, alltså skaffade vi en annan kopling till bilen, fick bli Spoon då dom har en trevlig banåka & gatåka kopling i deras street clutch det är en vanlig organisk lamel med fjädrar så det ända som man känner är att den är hårdare att kopla nu... Nu började jag känna mig nöjd med bilen, nu ville jag att det skulle bli sommar!!! Men innan sommaren behövde jag göra nånting som tar fram att det inte är en glidare (som vissa trode) samt att den inte är bling! alltså fick jag chansen att lackera om mina nästan nya OZ fälgar till matt svart!!! Resultatet har många grubblat över, jag är hur som helst hur nöjd som helst! När säsongen väll började så slog det mig att jag ville ha bättre efekt, viserligen kunde jag känna en liten efekt vining med avgasystemet men inte tillräckligt, viserligen hade jag ju monterat ett lättare svänghjul från Spoon men det gjorde bara att motorn varvade lite snabbare... Efekt var det... Spoons thortelhus inbandlades samt Hondata insugspakning... Inte några mirakel grejer men jag blev mycket nöjd!!! Helt klart mer vrid och mycket svarssnabbare! Bakklossarna byttes oxå till Carbotech och efter det bar det iväg till säsongs premiären på Mantorp, vad kan man säga jag var mycket nöjd, fick frågor om det var min S2000 som hade kompressor eftersom att den gick så fasligt fort... Men nej det sitter ingen överladning på denna bil och så länge jag äger den kommer det inte helelr att göra det... Men det var fortfarande så att det kändes som hon var lite för slö för chassie & bromsar... Men jag körde bilen så här på lite olika events och det slutade iaf med att jag inhandlade en Mugen race ECU samt ett ersätningsrör för katten och det var då hon började gå utav bara helvete!!! Samt att jag monterade en Recaro stol som förarstol och 4-punkts bälte... Efter alla dessa mods så vart det lite banköra på Gelleråsen med Attitudemotorclub Efter det så gick BuddyClub systemet sönder! Desutom visade det sig att BuddyClub gåt i KK i japan så garanti kunde man glöma och köpa ett nytt kändes inte aktuelt! Alltsåblev det mina bästtisar på UppsalaAvgasteknik som fick göra ett nytt igen åt mig, denna gång blev det 3" och singel utblås (alltså som BuddyClub bortset från att det var 2½"). Hade kört slut bromsklossarna så det fick inhandlas PeformenceFriction bak & fram och bytta däck till Yokahoma 048... Nya krängningshämare fram och bak från comptech samt ett tvärstag som ska stabilisera upp rumpan under bakvagnen från comptech och en hjulinstälning senare så gick hon bättre än hon nånsin gjort på väg & bana!!! Monterade oxå en motordämpare från J's Racing samt nya hålare till kylaren från Spoon samt lite anant krims krams för att lätta/prestanda/svänga... Efter det blev det iväg till Gelleråsen igen det bara några veckor sedan det senast begav sig och då smäller jag till med 1,18-1,19 tider!!! känner att det är jag som är den stora begränsningen med bilen just nu, så nu måste jag lära mig bilen ännu mer än vad jag redan kan samt lära mig spårval och massa sånt... Ringen & Anderstorp samt att jag längtar till Knutstorp... Det är vad jag siktar på att hinna med innan vintern är här igen... Vad som ska göras i vinter? Ja lite små godis från japan/nordamerka ska det hinna komma innan nästa sommar! Sälja bilen!?!? Nej aldrig! För bilder så är det bara att glida in på: http://media.s2k.nu , finns ett rejält gäng med bilder där unde rhela bilens utvekling... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Modificationer:
Utseende: JSP Huv 2004 JDM stötfångare fram Honda orginal vinge baklucka Motor: Mugen Grenrör Mugen thermostat Mugen fläktströmbrytare Spoon ECU Spoon Thorotelhus Spoon oljetråg Spoon kyllarstag Spoon Titan skruvar till kyllarstag Spoon oljelock Spoon kyllarlock J's Racing Motordämpare J's Racing värmesköld J's Racing intake (nytt 051024) AEM Kall lufts intag (Cold air intake) (borttaget 051024) Hondata insugspakning Kolfiber kåpa över stiften Kolfiber kåpa framför kyllare BuddyClub oljefilter Koyo vattenkyllare Uppsala Avgasteknik avgassystem 3" med ett utblås Uppsala Avgasteknik ersätningsrör för kat Comptech batteri hålare Samco Silicon kyllar slangar (nytt 051024) Bromsar: Spoon bromsok (nytt 051024) Mugen bromsoljemuffar Performance Friction klossar fram Performance Friction klossar bak Castrol SRF bromsolja Goodridge bromsslangar bak & fram Däck & Fälgar: OZ Superleggera 18" matt svarta BuddyClub hjulmutrar Yokohama Advan A048 225x40 18" fram Yokohama Advan A048 265x35 18" bak Väghålning: Spoon X-brace Comptech tvärstag bakvagn Comptech Krängningshämare Comptech fjäderbensstag H&R Coilovers (ringen kittet) J's Racing styrsnäcks alu busningar J's Racing Styrstag (nytt 051024) Växellåda & drivlina: Spoon streat koplings kit Spoon svänghjul J's Racing drivaxels förlängare (nytt 051024) Invändigt: Alpine CD-Stereo Recaro SPG förarstol Sparco 3" 4-punkts bälte Sparco stolsundereden På väg till Sverige just nu: Mugen frånt läpp till -04 stötfångaren Mugen skruvar till numerplåt Det finns en stor risk att jag glömt en massa grejer men i det stora hela är det här det som behövs för att ha extremt roligt i en S2000 iaf, viserligen skulle man kunna ta bort några grejer och ha minst lika kul, eller ta bort allt då S2000 är rätt rolig redan från början! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Benci min vän, jag skriver så där mycket för att jag vill att ingen ska läsa hajar du väll, alltså skriver jag så mycket blaj som möjligt så när folk ser att jag skrivit så mycket blir dom imponerad och tror att jag är smart!
För övrigt hur ska du ge mig stryk? Du måste ju komma ifatt mig!!! Hehehehe Vad blir din nästa banträff? /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Benci: Det vore nånting, det är ju favorit banan!
Det beror på hur dyrt det blir på Ringen & Anderstorp... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Jag är imponerad och tror att du är smart! Kalasläcker bil, uppenbarligen snabb också!
Nu vill vi se bilder bilder bilder! |
||||
Hmmm... När cigarröken har lagt sig och konjakångorna dunstat bort, så kan man läsa följande i hans första inlägg:
edit: det var tydligen champagne i glaset! _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Kraniel: Jag är inte specielt smart, men jag lysnar mer än gärna på folk...
Har fåt höra att jag uppfatas som drygg och som en beserwiser typ den senaste tiden... Hur som helst så vill jag tacka för att du tycker att bilen är läcker, ditt Alfa projekt är inte helt fel det heller! Bilder säger du? (Bild tagen av Niklas Falk) (Bild tagen av Niklas Falk) Mer finns som sagt på: http://media.s2k.nu/ _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Kul att få se lite bilder på kärran äntligen!
Tycker personligen de svarta fälgarna funkar bra tillsammans med huven... |
||||
Argentaperra: Bilderna har funits synliga hela tiden!
Bara att gå in på http://media.s2k.nu/ Tack för komplimangerna angånde fälgarna! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Innan jag såg denna bilen trodde jag inte att den japansk bil kunde vara så snabb. Nu vet jag bättre. Jag är dessutom avundsjuk
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Samuel S: Då är du nog mer korkad än mig!
Alltså Japanerna har väll gjort snabba bilar länge nu!? Alltså vi kan säga så här, japanerna har ju ändå gjort diverse roliga & snabba bilar genom åren och Honda NSX, Mitsubishi med Evo seien, Mazda RX7 (kanske RX8 oxå?) samt Suprorna... Alla har ju var snabab på bana, att sedan vissa av dom är synonymt med raktframåka i Sverige är jävligt synd! Hondas S2000 är så pass populär i USA/Canada & Japan att dom har olika banserier och det finns få japanska bilar (bortset från Civic & AE86) som har så mycket banåka prylar tror jag iaf! Helt sjukt jag har liksom inte änns handlat 20% av allt godis som finns där ute! I väghålning kan jag nog håla på i evigheter eller tills bilen passerar STCC status! Ska jag vara ärlig trode jag aldrig att S2000 var en så potent bil på bana! Men ja nu börjar till och med jag inse att den är snabb, kankse till och med ganska mycket snabb! Kul iaf att höra att en kille som är lite BMW-frälst kan digga en S2000!!!! Desutom säga att den är snabb! Det värmer mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! /Jimmy Särås P.S Är man välkommen på Anderstorp? Troligen låter jag lite mer än 90-100db nu för tiden, uppskatningsvis typ 110db grejar vi det ändå? I så fall kommer jag och kör och lovar att jag kan se till att vissa kan få nån provkörning kanske om nu Karin släpper bilen ifrån sig! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Jo, visst vet man att det finns snabba japanare. Men de syns ju tyvärr allt för sällan på banorna i Sverige. Här har man mest en ban-setup på bilen för att kunna ha nåt att skylla på när den inte är snabb på strippen
Sen är jag inte så bmw-inbiten som folk verkar tro. Har ju tom haft en Supra i ett svagt ögonblick.
Klart du är välkommen på Anderstorp. Var har du gjort av dämpningen till de 95db du garanterade på Gelleråsen? Nu så kör vi ju inte hela sträckan så då är det inte lika känsligt med volymen, men det är ju ändå Anderstorp vi pratar om så lite svårt kan det nog bara allt. Tyvärr avgör ju inte vi som arrangörer det om de är där och mäter... Men det vore kul om du kunde komma. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Samuel S: "Har ju tom haft en Supra i ett svagt ögonblick"
Hahahahaha! Jo men min S2000 har bansetup för att jag ska slippa köra den på stripen! Viserligen tror jag att en realistisk tid på bilen som den går just nu är runt 13,2-13,6... Alltså helt ok, men inte på Zatzy och bland dom riktiga raktframnördarna! om nån orkar läsa hela texten som jag har skrivit i det första inläget så gick BuddyClub systemet sönder och samman utav att användas på gata tydeligen, eller om det är min körstil!? Jag vet inte så noga... Då hoppas vi att dom inte är där och mäter nu då! Så syns vi på Anderstorp!!!!! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
ooops. Fast jag läste med glädje hela texten... Syns på Anderstorp! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Samuel S: Lungt!
Hoppas att folk kan ha överseende med alla stavfel och konstiga orduppbygnader... Ville bara förtydeliga att jag inte bytte system förens efter Er förra banträff och det var inte med flit... Ha det så bra så länge så syns vi på Anderstorp! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
sjukt brutalt snäll överdrivet asrolig bil...
helt sjukt.. så förlåtande i kruvorna... bara trampa på efter apex.. den bara satte sig.. (ok lite ville baken ut.. hihi ) tackar än en gång för provkörningen på gelleråsen! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Handlade tråden om Civicen? Den exakta efekten tänker jag inte spekulera i... Men 100-200km/h grejar den lila saken på runt 11,5-12,0 sekunder... Få bilar som grejar det... Själv klart utan lustgas... Räkna då på 1165 kilo plus förare (85kilo)... Så kan man spekulera i efekten kankse? En orginal CTR ska greja det på runt 24 sekunder tror jag... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Heijel: Jo hon är väldigt förlåtande...
Tack för dom fina orden om bilen, det värmer... Det räcker gott och väl som betalning för provkörningen iaf! För alla utom en och vi vet väll vem!? /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda S2000 -01 för att ha roligt med! (Project s2k.nu) | 1, 2, 3, 4 >> 22894 besök totalt |