Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett B -68 16v | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (68215 totalt) |
En ny busbil / banbil / brukshink / mekobjekt / ??? är nu inköpt...
Efter en ganska lång stund med plast och pys så har jag nu hittat hem igen. I helgen hämtade jag mig en Kadett LS "nästan-Coupé" Motor: Utbytt mot en 2.2'a med hemmaportad topp och en snäll trimkam samt dubbla solex45'or och ett "sport avgassystem" den ger för tillfället alldeles för mycket effekt (läs vidare) Drivlina: org. 4vx låda. med utväxling som gör motorvägsfärder hmmm...inte så tysta... Troligen bytt bakaxel, stora trummor och kränghämmare sitter på iaf. Bromsar: Nja, inte så mycket... det finns någonting bakom fäljarna men motorbromsen är effektivare... Väghållning: Inte det heller, dämparna verkar vara org från ~68 och den är lite nervös att försöka svänga med... och fjädrarna är...mjuka... Däck/fälgar: Fina 13" Kadett Sport skodda med torrspruckna 165/85 däck Övrigt: kadetten är utrustad med lyxutrusning som kupefläkt som går att slå av eller på, vidrutetorkare som också går att välja om dom ska var av eller på. spolarvätska som manövreras med fotkraft. inga sidospeglar och en inre backspegel som vibrerar så man inte kan skilja en vägg från en mås. Ratten är bara ~60cm i diameter och har ett lyxigt bakelitgrepp En väldigt exklusiv förarstol finns också, den går att flytta fram eller bak ca 3cm. Dock så saknas säkerhetsbälten helt!!! man kunde visst inte krocka -68 Den är däremot 99,99% rostfri och verkar aldrig blivit rostlagad Planer: Först ska lite bromsar och väghållning ordnas så jag vågar trycka gasen i botten en stund för att se hur den går där... Bromsar från rekord, eller volvo/honda kombination gula konis eller liknande samt lite styvare fjädrar runt om (ja jag vet att det är en bladfjäder där fram) När det är på plats måste det in ett par stolar med ryggstöd som räcker högre än svanken, troligen blir det riktiga stolar, bur och 6p bälte på en gång... Sen är det dags för byte av lådan mot en 5vx dito och förhoppningsvis även få in en diffbroms i bakaxeln Kommer lite mer info allt eftersom och fler bilder när jag laddat batteriet i kameran. _________________ Ola Gustavsson |
||
Tackar för alla kommentarer, den är urfräck att brumma runt med
Den är redan en busbil i hjärtat så det är lungt... backade ur en affär med en Opel GT för att den var i för fint org-skick för att göra nåt med, men den här kadetten känns lite mer rätt att skruva lite med. det är ju inte ens en äkta Coupé Det går fort framåt med planerna: Fälgar och däck är köpta men har ej kommit än (15" gammaldags Fondmetall) Ny ratt köpt (Irmsher läderkringla) Troligen har jag en Getrag 240 och diffad bakaxel på ingång också Rotar runt efter pris på dämpare å fjädrar men dom vill inte jobba lika snabbt som jag känns fel att köpa saker tillverkade i tyskland från usa, med dom är iaf intreserade av att sälja... I helgen blir det lite ombyggnad av avgassystemet och bygge av luftfilterbox, som det är nu måste man ha hörselkåpor på sig. kanske hinner fixa till tomgången också... De har legat på blocket en stund så du har nog sett den där _________________ Ola Gustavsson |
||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Lite fler bilder:
Börjar med hjärtat i skokartongen: Satte dit en ny ventilkåpa, räknas det som "Bling Bling" ??? oljelocket blev bytt 5min senare mot ett fint kromat Stoooora förgasare lånade från reservdelslagret till folkracingen, ska fixa luftfilter å sånt men det är lite trångt... Även förarplatsen fick en uppdatering i form av en nyare ratt man ser även den underbara spolarpumpen, har lite svårt att gömma vänsterfoten utan att få spolarvätska på rutan Fräch inredning i övrigt, här syns även org. ratten man ser även hur seriöst den är omlackad, den var vit från början... Lite bilder på utsidan, med nya fälgar som jag inte ska ha kvar så länge (storleksproblem) Fram och bakvagn: Bussningarna är hmm... inte nyskick... woho! krängningshämmare - inte helt vanligt... axeln har även de största trummorna som går att få... (230x50mm) Extraktor och 5vx låda ligger i garaget och väntar. Gula Koni är beställda och borde komma ~snart och nu i helgen så är det veteranbilsträff / marknad i Ånnaboda ~1mil från min lägenhet så jag är nog där en stund och ser om jag hittar nåt kul. Det var allt för denna gång! _________________ Ola Gustavsson |
||
En liten miniuppdatering
De gula Koni som skulle komma "snart" i maj kom i förrgår så nu sitter dom på bilen. wow vilken skillnad, de gamla dämparna ska nog återanvändas som cykelpumpar nu går det helt plötsligt att svänga med bilen utan att välta, och jag kan åka fortare än 80 på motorvägen utan att vara rädd att åka av vägen om någon skulle råka nysa... extraktorn sket sig och är till salu - men jag behöver inte så mycker mer effekt för tillfället så det var nog lika bra. Jag har försökt beställa fjädrar och bussningar från tyskland sen maj, men dom vill inte sälja nåt - får nog beställa via en åf i usa istället. Plåtfälgarna på bilderna överst är nu omskodda med Toyo RA-1 185/60-13 tror inte det blir många meter gatåka på dem - gummit är väldigt mjukt... I vardagsrummet står två nya Corbeau stolar och väntar på att jag ska bygga några fästen till dem. I samband med att jag sätter i dem så åker baksoffan ut och bälten kan köpas så att jag kanske kan hinna ut på en liten banträff innan sommaren är helt slut... Nu ska det bli stuga/sjö/båt i en vecka, efter det så blir det krafttag på bilarna /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
En av de vackraste cooolaste bilarna man kan ha, och det går ju att få dem att svänga riktigt bra med....
och vad är det för gnäll om att det inte är en riktig Coupé, det är det visst. Den kadetten är föresten den enda bilen jag vet som det finns tre Coupé-karosser av samma generation. tycker Coupén med uppochnervända sidorutor bak är snäppet vackrare bara.. |
||
Coupén med uppochnervända rutor är väl den "vanliga coupén", den med Opel GT rutor är LS coupén som även ralley och sport baserades på ??? fick med en liten tidning med bilen - 1968 fanns det 12!!!! karosser/modeller (olympia medräknad) att välja på och fem olika motorer att matcha det med... det blir några kombinationer... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Nu sitter en mycket fin varväknare monterad där klockan satt förut - bilder kommer...
Bakfjädrarna är utbytta mot biltema husvagnsfjädrar till en rekord, bara kapade 3,5 varv så nu är det riktigt fint rallystuk på bettan. för 200:- så är det värt ett försök... jag har även bytt in lite skrot ok mot sproilans nya volvo 240 ok och rekord ventilerade skivor, dock så var dom bromsarna som satt på lite större än de borde ha varit så mina tidigare mätningar gäller inte längre. måste fila lite i oken för att få allt på plats. bara jag kan bestämma mig för hur jag ska göra med huvudbromscylindern så kan jag montera bromsarna sen... Tyvärr så har nog toppackningen börjat ge upp, har 14,5 - 12 - 15 - 14,8 i cylindertryck på kompmätaren samtidigt har det börjat försvinna vatten och jag får en härlig vit rökpuff när jag startar bilen... jaja då har jag en anledning att lyfta på toppen och kika runt lite /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Tja! cool bil
Jag har nya röda koni passande denna bilen samt hårdare sänkfjäder fram med polyurethanbussningar, samma som på GTn, såg att du köpt gula koni men du kanske är intresserad av fjädern? ny aldrig använd men den har suttit på bilen under tiden jag byggt min bil.. :-) |
||
Du har PM /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
ojoj, gav mig på ett toppackningsbyte nu när jag fick en ledig dag...
passade på att kika lite samtidigt så här kommer en motorspec: glömde så klart kameran hemma med nyladdade batterier Underdelen är en standard 2,2 med "lätt justerade" ventilurtag i kolvarna (ser ut att vara gjort med vinkelslip) Toppen är en något planad 1,9 (X19 S) med kraftigt portade kanaler samt omgjorda förbränningsrum för att få plats med 40/45 ventiler. ventilskaften är nersvarvade till ~5mm och har enkla "hårda" fjädrar. Kammen är en ENEM I10 med 280/109/10.9 (duration/nockvinkel/lyft) På detta sitter sedan dubbla Solex 45 ADDHE på Misab insug jag har inte mer än varmkört och kollat allt, men om motorn går krytt nu så tror jag nog mina gissade 150hk är lite lågt räknat /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett B -68 16v | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (68215 totalt) |