Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E21 -83 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7151 totalt) |
Hejsan!
Tänkte att de är på tiden man lägger upp en tråd här på rejsa.nu. Är hyffsat ny här, är in ibland och läser om alla goa bilar för att få lite inspiration när de tryter på den fronten! Jaja, nu till bilen, som snart är klar när denna tråd startas, men de må vara. Bil: BMW 323i E21 -83. Motor: M20B23 o-ringat block, honat, planat, nya ringar, lager, packningar. org kolvar och stakar. Kolvarna kompsänkta. Toppen portad, planad och hemisfäriska förbränningsrum, lägre kompa. org insug, Ytterst lite filat. Turbogrenrör byggt av Mattias Karlsson. Turbo Holset HX40 35mm Wastegate 35mm Turbo XS dumpventil Turbo XS Intercooler, mått cellpaket: 600x300x100. 3" anslutningar. 3" tryckrör. Volvo 240 kylare och expansionskärl. Egen oljecatchtank. 325 oljekyl. Bränslesystemet består av en 30l båttank från Biltema, ett stycke Volvo 240 GLT K-jet pump, Volvo 740 insprutningsfilter, 1 catchtank på ca 5 liter, org BMW K-jetronic pump, org BMW bränslefilter, org bränsleledningar. Karossen rensad på allt. Inredning, el, mattor, asfaltsmatta osv. Nu sitter de fullbur från Svets o Smide, 1st Sparco Sprint stol, tyvärr org ratt, söker efter ratt. Väldigt spartanskt med mätarna för tillfället. Hastighetsmätare, varvräknare, laddtryck, vattentemp, oljetemp, oljetryck och 2 mätare för strömmen. Batteriet flyttat till skuffen! Chassit då, som kanske många väntar på. Sportdämpare med sänk/sportfjädrar. Ska klura ut nåt för bakvagnen mer än upprätade hjulvinklar. Fjäderbenstagbak är ett måste, fram kommer om de får plats, ni får se på bilderna. Bromsar org denna säsong, men skall uppdateras! Men till vad??? Utvändigt får ni se på bilderna! Så här såg den ut i höstas efter urplockad motor som rasat! Där ser ni även höjden på chassiet.. Några månader senare med nya framskärmar och buren svetsad! Utrullad för lite fotografering! Här kommer downpipen som är i 3" ner. Avgassystemet i 3". "Sitta fast"-stolen Motorn på stativet i vintras/våras. och här är en bild på en uställning för inte så länge sen! och nu senaste utställningen! Fråga gärna om de är något! Ska åka bana och drifting med denna bil! MVh // Nicke |
||||
Glömde säkert flera saker, men detta är en rätt viktig sak för att få den att gå.
Kommer åka med VEMS insprutning och fördelartändning med MSD Blaster 2 spole! NGK BP7ES stift! org tändkablar! |
||||
Kul att du gillar bilen! Man surfar in på deras hemsida! www.svetsosmide.se och sen ringer man dom! Dock så är huvudbågen för bred upptill, så mäta mellan dina B-balkar innan du beställer och säg de till honom att du har si o så långt mellan B-balken! Jag är alldeles för lat för att skicka tillbaka grejjerna så jag moddade om buren! Buren var även billig. 1700kr inkl frakt. Kom lite fler saker jag inte skrev nå om... Växellådan är en org 5 petad låda. Getrag 260. Kopplingen är en Sachs 618 tryckplatta och en 4-puckad sinter med ofjädrat centrum. Org kardan. Lamelldiffad bakaxel. 3;91:1 utväxling! org drivaxlar. Har en aga-diffad klump liggandes, får väl se hur motorn går, går den skit åker de i en sugmotor istället! MVH // Nicke |
||||
Man tackar! det va inte farligt dyrt vad är det för rör man får då? har du inga bilder på buren i bilen invändigt? de skulle va bra. va glad ja blir, ja trodde inte buren va så billg 1700 ikl frakt .. men det kanske är en del slipande?? och svetskunskaperna lär sättas på prov är bilen igång? kör du på banträffar eller kör du på dina egna småvägar? hehe _________________ Tobias Holmgren |
||||
Du får ju kapa i ordning buren så den går in i bilen givetvis, så de tar kanske 2 kvällar att måtta o dola o svetsa. Du får INTE slipa skarvarna om du ska besikta!
Jag kommer köra lite småevents här uppe i Norrland när de passar! Bilen har inte startats än, men de kommer! om ca 2 veckor! De finns mera bilder här, då med buren! www.ulriks.net/nicke/ Lycka till! MVH // Nicke |
||||
Den är från E21. En 25% från början men omshimsad till ca 75%. Får väl se hur länge den håller. Börjar de tryta i den så har jag en aga-diffad som ligger! Adios! |
||||
Idag/ikväll har jag joxat på med bränslesystemet och fästet till hallgivaren! Hallgivarfästet vart KALASbra. Men de där me bränslesystemet, näe, fy va less ja va innan jag gick in, är inte riktigt klar än, men de blir klart imorrn! Bilder kommer då!
Imorrn görs även kabelhärvan klart! Adios! |
||||
" Tack för hjälpen! ja ska beställa bur så fort ja får ork har "en del" rost som ska bort före bara. Lycka till medstarten av bilen! ja återkommer när det börja hända saker _________________ Tobias Holmgren |
||||
De var så lite så! De känns även kul att man bygger seriöst på en M20B23 motor. Bryter trenden lite mot dom som åker M20B25/B27. Får väl se om de funkar! Annars får ja åka sug o köra skiten ur den på bana istället! Men ja måste få tag i en motor först! Kom gärna med frågor! Svarar så gott jag kan! MVH // N. |
||||
Nu är soppasystemet helt klart, bara strömmen till pumparna kvar och de gör man på en kafferast, sen är kylsystemet för motorn klart! ÄNTLIGEN! Har gruvat lite för de! Gjorde även en spännare till generatorn så remmen inte slakar!
Igår gjordes fästet till hallgivaren! Vart kalasbra! Imorrn ska härvan klippas till, sen är de "bara" kontakerna och boxen som ska dit! Bilder kommer, har ingen kamera idag bara! Adios! |
||||
är hundra 100% säker på att den kommer paja det är alltid samma drev som spricker jävligt tråkigt men sant , men diffin till e30 efter 85 ska va omöjlig o ta död på sägs det
men lycka till med ditt bygge i övrigt!!!! _________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||||
Idag va Mattias Sandgren på besök och grejjade på med el-härvan! Mycket bra jobbat av honom! Börjar se ljuset i tunneln och de blir spännande! Men nu är man samtidigt otålig, men man får hålla ut! Åmsele 6e aug så innan dess hoppas jag vara klar!
Adios! 8) |
||||
|
||||
Jonny, fixar du så att qwinnan din kan underhålla min, så blire fredagkväll =garage, lördag fram till 17 = garaget. Söndag fram till 17 =garage. Sen hemresa! Nog ska ja komma o hjälpa till! Bara du har nå jobb åt mig! Uppstart är nära! Sen är de väl att fixa 100000 läkage o byta hela motorn innan man är på G igen! Adios! |
||||
All el är ni klar, härvan är testad och klar! Nu ska lambdan kalibreras, och drar runt motorn så man får nå oljetryck, o leta efter läkage! Sen fylla på vatten o likaså där, leta efter eventuell läkage!
Lite bilder från kvällens mek! Lufttempgivaren! Här ingjuten med epoxy i en hylsa. Där sitter den på plats i spjället! och så ser de ut när spjället öppnas! Så kommer miljön se ut när de är mörkt ute! En till på förarmiljön! De va allt för den här gången! En liten uppdatering, har vart dåligt me de på slutet! :roll: Adios! |
||||
Länge sen uppdatering, men nu är bilen startad, håller på med att försöka fixa en hyffsad tomgång nu. De är lite laborering med tändningen o så, men de ska vi få ordning på! Mattias är grym med datorn!
Låter rätt gytt! Har några barnsjukdomar som ska åtgärdas innan en ordentlig mappning görs! Tack till Mattias, Peppe o Ecke som hängde me o hjälpte till hela dagen! Svärd som kikade förbi o hjälpte till med knuffning av kärran! Adios! 8) |
||||
tufft projekt, saknas bara lite brummfilm...Sen är väl inte agadiffat särskilt bra för bankörning, eller gatkörning......
mer film !! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
jag har ju lamelldiff på nu, men de är ju bara frågan om den håller, de visar sig! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E21 -83 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7151 totalt) |