Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (28794 totalt) |
Lite info om min bil:
Är en föredetta rallykaross som är lättad och förstärkt. Inredningen består av bur och glasfiberstolar med fyrpunktsbälten. Framvagn: förstärkt och modifierad för större justeringsmöjligheter av hjulvinklar, Brembo 4-kolvsok. Bakvagn: Förstärkt specialbakaxel från SAABs tävlingsavdelning, bromsok från Porsche. Motor: B212 balanserad, oljekylda specialkolvar, portad kortmotortopp, hembyggt insug, extraktor grenrör, 276/10,4 kammar, T3/T04E turbo med 360 lager, iveco IC, trionic styrsystem, 620cc spridare, 240mm sinterlamell mm,mm. Växellåda: 5 växlad dogbox låda, drevsats från SAABs tävlingsavdelning, förstärkt hus, kraftigare växelföring, lamell diff. mm, mm. Bilen är besiktad och typad med T16 motor (med lite snällare konfig), men används endast sparsamt på gatan, är byggd för att köras på banträffar. Mer info och nån bild kommer........................ Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Drevsatsen kommer från den stora lådan. Framvagnen är ej justerad ännu, faktiskt inte ens ihopmonterad. Tänkte lägga mig på 5-6 grader caster, ca -3 grader camber och lite toe-out. Kan det vara lämpligt???? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Caster på 5-6grd är ok Dina spindlar har väll spindelvinkel på 12,5grd, eller?
Är castern fixad med frästa spindelleder? Camber kanske är rimlig, mycket beror på vad däcken vill ha. Och hur mycket bilen kommer kränga. Men med mycket negativ camber förlorar man bromsförmåga. Sen inte att förglömma camberkompensationen i framvagnen. Tumme pekfinger brukar den ge ca ca hälften av krängningen. Om nu inte framvagnen är vanskapt så den går åt de possetiva hållet. Men vad jag sätt är den rätt ok på 99/og900, men ej kollat i detalj. toe-out är jag tveksam till, hmm måste fundera lite. Men man brukar få vingel rakt fram med toe-out. Men bättre instyring. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
Lite bilder att börja med.........................
Bilen (förra året) Motorn på väg ihop Kolvkylningsmunstycken Insugsbygge Drevsats Motorn 2004 Motorn 2004 orginal vs min turbo orginal vs min turbo Bränslesystem Bromsok på väg dit Det får räcka så länge. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Ja, rätt mycket bök var det. Var tvungen att planfräsa, borra och gänga i blocket. Trångt att komma åt, samt extra bökigt på SAAB-blocket då det lutar 45grader också. Tog munstycken från tidiga SAAB B234 motorn där munstycket har ett krökt rör, vilket jag tog bort och hårdlödde dit ett nytt längre rör, som jag bockade till önskad form. Rostfritt rör 3mm med 1mm godstjocklek. Var ett j-vla provande och testande innan jag fick det att se ut som jag ville. Hoppas det var värt det, bara. Har haft lite problem med att jag spolat cylindrarna, med dålig smörjning som följd. Samt att den kallare kolven ger väl någon extra grad tändning Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Åfan! Coolt iallafall. _________________ Oscar Zettervall |
||||
Nu äntligen börjar jag få klart på alla delar, så jag kan skruva ihop det sista.
Toppen är klar, växellådan skall hämtas ikväll, insuget är nästan helt färdigt....... Tanken var ju att motorn skall i under helgen. Planerad provstart blir väl i början på veckan, tätt följt av en lätt inkörning. Vilket lämnar 1 till 2 kvällar för lite stressmappning innan det bär i väg till saabfestivalen på torsdag, svettigt!!!!!! Men det går nog, håller tummarna..... Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Tjena!
Får hoppas du hinner ihop med allting till Saabfestivalen. Vore kul att ta en titt på din bil. Klart intressant bygge! Mvh Jonathan |
||||
Så där ja, nu börjar det likna något.
Var tvungen att ta en liten lunchpaus, så då kunde jag ju passa på att ladda upp ett par bilder. Snart dags att montera motorn på lådan för att därefter lägga ner den i bilen Finns nog en möjlighet att få ihop allt och få det att funka innan torsdag då det bär iväg till trollhättan!!! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
||||
Skoj med gamla turbo saabar!!! Själv är jag i full fart med att införskaffa familjens tredje 900 t16 aero-84 Det är tyvär inga banbilar och komer inte bli det heller men man inspereras av byggen som ditt, mvh Avregistrerad anv.
_________________ Avregistrerad användare |
||||
Har äntligen varit ute och provåkt lite ikväll
Framvagnsinställning imorgon bitti, följt av några timmars lugn inkörning innan det är dags att börja ladda på lite och försöka få till mappningen, hjälpligt i allafall......... Åker till Trollhättan fredag morgon, får se om det blir lite mappning på vägen ner eller om det blir till att ta den på släp ner..... Nåja, allt verkar funka som det ska med motorn i allafall, även om jag inte hinner få till någon vettig mappning. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld... | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (28794 totalt) |