Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil | 1, 2 >> 8299 besök totalt |
KTH Racing visade sin nya Formula Student bil i fredags och blev först ut av de tre svenska teamen. Största nyheten i år är kolfibermonocoquen som är lättare men framförallt vridstyvare än fjolårets stålrörsram. Fler bilder och info finns på http://www.kthracing.se
_________________ Henning Olsson |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Kiakde på den i helgen då den ställdes ut på plattan! Stod och surra med en utav de som jobbat på bilen, men eftersom jag hade min sambo med mig så fick man ju inte prata alltför länge.. arghhh
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
|
||||
Tror inte att någon aerodynamik behövs på dessa bilar, då tävlingsmomenten sker i sådana hastigheter att det ej behövs. Själv så håller jag på en annan bil , men jag önskar även KTH lycka till i England! 1. Luleå tekniska universitet 2. KTH 3 .... _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Den skarpsynte kan skymta fästen för vingar fram på spindlarna. De han inte bli klara till premiären. De här med aerodynamik på Formula Student bilar är rätt omtvistat, snittfarten på banan ligger runt 50 km/h. Inte mycket, vi kommer utvärderar om det gör någon skillnad med eller utan vingar/venturi. _________________ Henning Olsson |
||||
På spindlarna? Är det för att inte påverka den fjädrade vikten med downforce? |
||||
Nu är det här som sagt ganska låga hastigheter, men om det är mycket downforce så slipper man ju ha tvärstumma fjädrar, plus att man minskar problemen med pitch-känslighet om man utnyttjar markeffekten för maximal prestanda. Vad händer förresten med alla gamla byggen? Snart borde det väl finnas tillräckligt för en egen serie... Men jag antar att en hel del återanvänds? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Dom står lite halft i särplockade utspridda i hela verkstan. Ser så ut de gånger jag varit in i verkstan där de håller till. |
||||
Vad gäller monteringen ofjädrat så är det för att vi ska kunna köra med samma setup med eller utan vingar. Sen kan man fråga sig om de mängder downforce vi kommer producera (max ~20% av bilens vikt) är tillräckliga för att ställa till med setup-relaterade problem. Vad gäller KTH01, fjolårsbilen så kommer den återställas till körbart skick, framförallt för att kunna ställa upp i Baltic open i höst. Det är varit mycket värdefullt för nya i projektet att kunna plocka isär en sådan bil som de ska bygga. _________________ Henning Olsson |
||||
Planen är att köra på barkarby i helgen.
Du får stå på dig Henning, de hugger ju på vingarna!
Jag minns inte att fjolårsbilen led så mycket av sin vikt... det gick ju rätt bra... vi kan ju jämföra placeringar |
||||
Bra jobbat att ni fick ihop bilen till utsatt dag. Men kom ihåg att inte tappa tempot nu. Kom ihåg att vårt vinnande koncept förra året var att testa, testa och åter testa. Bättre att det går sönder nu än i England, för sönder går det alltid. Såg att ni tänkte köra på Lecont däcken jag tipsade er om. Hoppas att det fungerar. Tittar man på andra snabbåkande bilar i England så verkar det ju som att de är bra. Kom också ihåg att lägga en hel del tid i skidpaden så att balansen i bilen blir optimal. Vilka är förarna i år? Hoppas få möjlighet att se skapelsen inan ni drar till England.
Lycka till i England! _________________ Johan Eriksson Kör: Volvo S60 Räknar på: Ford Fiesta ST JTCC |
||||
Tja Johan!
Vi har haft lite problem med att få tag på LeCont. Deras telefonnummer fungerar inte och språket gör det inte mycket lättare. Vi kommer absolut lägga mkt tid i skidpaden, klart lättare att se förändringar i bilens beetende än på bana. _________________ Henning Olsson |
||||
Henning Henning....
nu får du krypa till korset och berätta vad bilen väger! Jag antar att ni inte lyckades passera 200-sträcket. Har för mig att fjolårets bil vägde 235kg i första utförandet. Sen var det ju någon som monterade värmesköldar och den berömda lådan mellan benen på föraren _________________ Adam Theander Bygger: MINI 1000 -72 Kör: Ford Fikus -99 Vill ha: MB 300 SL -59 |
||||
Bilder o videos KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil | 1, 2 >> 8299 besök totalt |