Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E21 -82 | 1 besök senaste veckan (3762 totalt) |
BMW 323i E21 -82
orginal kaross med E30 M3 breddningar(Inte på ännu) Helbur Fastsvetsad taklucka Lite rost här och var, försöker åtgärda det mesta H&R coilover stötar 23mm krängningshämmare fram 15,5 mm krängningshämmare bak Försöker tränga dit M535 E28 bakvagn som det är just nu, det som är lite jobbigt är att den är bredare än själva bilen Men med våld och vaselin ska den väl gå dit Motorn tar vi sen, om jag får den att passa... Motorstyrningen blir iaf Autronic SMC med Autronic CDI och en spole per cylinder Växellådan blir en ZF 310 M535 kylare 45 liters fuelcell Bosch 944 pumpar Frågetecken: Stolar? Bälten? Har inte ens ett 3-punktsbälte i bilen vid det här tillfälle, måste komma på någe sätt att fästa det, eftersom buren är helt ivägen vid orginal fästpunkten... Fälgar? Stooooort problem Bromsar? Tror det blir wilwood, 310 mm fram och 300 mm bak (måste ha för besiktningen). Måste även ha ABS , men skall testa först utan... Finns väl en hel del jag har glömt, men jag uppdaterar som jag kommer på. Bilder lär väl också komma nån gång när jag vågar ta bilder på den _________________ Daniel Karlsson |
||
Ah! Härligt med en E21! :-)
ZF 310? Sitter i vad? Jag har också tänk mej försöka få dit en E28 bakvagn. Blir intressant att höra hur du löser det så kan jag kopiera sedan. ;-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
ZF 310 sitter i 328 och M3 3.0...
Även lite andra bilar men då passar den inte på sexorna... Du får se sen när jag får i motorn om jag får dit E28 bakvagnen måste den bli stum monterad, finns ingen chans att få dit den med bussningar... Lite orolig över hur hjulvinklarna blir, men de borde bli ganska bra med ett snabbt ögonmått. Men det kan skita sig hur mycket som helst så då måste jag göra en liknande lösning som du har gjort, Spiidfriik. Allt detta är drömmar, men skall se nu under denna vecka hur det går _________________ Daniel Karlsson |
||
ett tips är ju att limma igen takluckan istället med något bygglim typ pl400 eller sikaflex. Svetsa i så tunn plåt kräver lite vana för att de ska bli bra. Beror lite på vilken finish man ska ha, limma kräver ju att man sparar en spalt plåt neråt i bilen för att ha att limma luckan mot. Tycker min limning på e30n blev rätt ok.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Svetsningen är redan gjord, och tycker personligen att den blev perfekt... Var inte jag som gjorde de dock, skulle aldrig ha klarat det Men bra tips så man vet till nästa bil _________________ Daniel Karlsson |
||
Testa montera bärarmarna idag, passa inte alls
Bärarmarna blev att ta i underrede... Så jag fick riva hela skiten och börja om från början. Tills sist fick jag dit bakvagnen med bärarmarna och det ser helt okay ut (har hissat upp däcket med domkraft för att få någon aning om hur det kommer att se ut, för bakstötarna passar inte alls, plus så är bilen upp pallad en halv meter i luften =) Fälgarna är ett par gamla orginal M535 skodda med 245-45-16 Ska imorgon försöka fixa lite saker så jag får stötarna att passa _________________ Daniel Karlsson |
||
Lite uppdateringar:
Måste kanske sänka stötarna bak, vet inte ännu eftersom den inte har varit på hjul ännu Har numera 5x120 fram också . Fick göra adapterrör som gjorde att jag kunde passa m535 nav Ska börja måla inne i bilen snart så jag kan börja dra kablar och dylikt i den, hatar förarbetet dock, går så låååååångsamt _________________ Daniel Karlsson |
||
Hade missat det senaste medelandet precis...
För att få m535 bakvagnen att passa så stoppar man den under bilen och ser direkt att den är för lång.. Jag modiferade min genom att svetsa dit en rörbit med inre diameterna på 14mm, på så sätt blev bakvagnen stum-monterad. Rörbiten blev fastsvetsad i hålet för silentblocket, mot inre kanten.. Angående 5x120 fram så blir jag nog ensam om den lösningen tror jag... Stötarna jag har fram är ett par H&R race stötar som hade koniska lager, men 4x100. Jag svarva en hylsa som passa utanpå det(alltså jag tog bort lagret) så att jag kunde fästa navena från en m535 e28. Eftersom det koniska lagret är så mycket mindre än orginal BMW lagret kunde jag fästa hylsan med en mutter och ändå få på det andra lagret och navet Har bara kamera på min mobil och den är så värdelös så man ser ändå inga detaljer =/ _________________ Daniel Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E21 -82 | 1 besök senaste veckan (3762 totalt) |