Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Lära sig kolfiberhantering | 3 besök senaste veckan (9931 totalt) |
Prylfreak som man är så är det självklart att jag har gått och ramlat ner i viktträsket.
Sugen på att lära mig kolfiberhantering - även om jag kanske inte kommer börja tillverka egna delar så är det alltid kul att ha kunskapen om hur man BORDE göra. Har varit förbi både biblioteket och bokhandeln och försökt hitta böcker men de tittar på mig som om jag vore en idiot när jag frågar om kolfiber, carbon fiber & aerodynamisk lära för bilar. Gissar att det finns ett par här som kan tipsa mig om böcker att läsa eller kurser som tar upp ämnet... |
||
Jag antar du plöjt hela den här tråden (som ligger i "Best of..." forumet)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (notera erbjudandet av Tomas Hall om en liten lärokväll... det är ju bara och sätta igång och fundera ut lämpliga mutor och offergåvor till Tomas ) _________________ Magnus Thomé |
||
om du tar dig till institutionen för flygteknik på KTH. [url] http://www.flyg.kth.se/[/url] EDIT: Direktlänk till böcker: http://www.flyg.kth.se/publications/books/index.html , så har dom all literatur du kan behöva eller hänvisa dig till den om den finns på KTH bokhandeln. Jag gick lättkonstruktioner på KTH och fick lära mig all teori om hur man räknar och bygger fiber och sandwich konstruktioner. Tyvärr blev en stor del av min kursliteratur stulen strax innan jag flyttade från studentlyan, men jag har en del kvar som du kan låna om du vill. Tyvärr är själva räknebiten väldigt teoretisk, så det krävs att man har bra snits på matematiken. Fast jag ställer gärna upp och tipsar om du har frågor på detta. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Jag läste den här och lärde mig massor
Competition Car Downforce: A Practical Handbook by Simon McBeath, Gordon Murray (Hardcover) Avg. Customer Rating: Finns bland annat på www.amazon.com Passade iaf min kunskaps och intressenivå bra. Har du önskemål om att bli aerodynamiker i F1 får du nog sikta högre, men vill du briljera lite i depån och slå en klubbracare eller två på fingrarna kommer du långt Gjorde en söking på "Carbon fiber" på Amazon och fick en del interesanta svar, så där finns nog en del nyttigt oxå... Iofs komer du långt med lite goda råd, envishet, sunt förnuft och en snäll fru om du skall fuska ihop lite fiberprylar i garaget... _________________ Karl Brag |
||
Det här svaret fick jag från en av våra proffs:
Den bok du söker kan vara Manfacturing of Polymer composites, B. T. Åström ISBN 0 412 81960 0 ( "Principles of Polymer Engineering" N.G. McCRUM , C.P. BUCKLEY and C:B: BUCKNALL ISBN 019856526 (27) oxford science publications) en annan enkel översiktbok för kompositer är Armerade Härdplaster, Helt Enkelt Gunnar Westerlund Sveriges plastförbund 1992. Med vänliga hälsningar / Regards Håkan Johansson _________________ Pär Hylander |
||
Tackar för svaren.
Har varit förbi biblioteket igen med lite ISBN nummer - de såg fortfarande ut som fågelholkar... Dock hittade jag en del av böckerna på www.bokus.se om det är någon annan som känner för att studera. Blir nog en liten beställning när lönen har dykt upp. |
||
Kolla priserna med denna länk:
www.bokpris.com , risken finns att man spar hundralappar. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Det här kan vara en lämplig kurs med lämplig kurslitteratur:
http://lws.ave.kth.se/education/msc/ Ibland kan man få gå 'vanliga' KTH-kurser gratis via KTH:s vidareutbildning, i mån av plats: http://www.kth.se/utbildning/vidareu _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Beror på hur man ser det, bakar man i autoklav (ugn med tryck) så blir laminatet som stålplåt, gör man det inte så blir det inte riktigt samma "dra-åt h-e! "-känsla men det är helt klart bättre än glasfiber.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Gäller alltså att bli kompis med någon som har en hyfsat stor autoklav på jobbet. Den skall ju iallafall räcka till en huv och en skärm.
Det finns nog några i Sverige men alla arbetsplatser har knappast en. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
En variant som ger bättre och lättare resultat än handupplagd plastning är vakuuminjicering. Dvs man låter en vakuumpump suga in plasten in i mattan.. Detta kräver en skapligt stabil form, plast och tejp för täckning av mattan samt en vakuumpump med slangar. Resultatet blir ett laminat som inte innehåller onödigt mycket plast, alltså vikt.
Tror att Lotus använde den här tekniken när de byggde Eclat? ________________________ MVH Johan _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Enligt en kille som gör kolfiberdelar till Volvo personvagnar är Autoklav inte så himla viktigt. Det fungerar enl. honom alldeles utmärkt med vanlig vaccumbaking. Iallafall när det gäller prepregmatta. Visst blir det ännu bättre med övertrycket i autoklaven men vinsten är visst marginell.
Fast, det är klart, har man en 100% optimerad F1 bil vill man nog ha det lilla extra autoklaven ger _________________ //Mattias Gripenland |
||
Sparade trådar/FAQ Lära sig kolfiberhantering | 3 besök senaste veckan (9931 totalt) |