Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 1960 -nu bes & godk. | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25042 totalt) |
Detta är vårt senaste tillskott i garaget och Karins första Lotus:
Kanske en äkta Super95, bara 23 byggdes av denna åtråvärda spec. Motorn med lyft topp: Bilen är mycket grundligt renoverad men den förre ägaren kroknade när den nybyggda motorn blandade olja & vatten på premiärturen. Rutor finns inte på plats & några till mindre problem måste fixas. Vi räknar med att köra till Skottland i den i slutet av maj...vi får se... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
|
||||
|
||||
Tack, tack! Som sagt, gula bilar med tak är vad som gäller i år! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
|
||||
Underbart!
Ringde pappa med en gång - han har en likadan. Också en 60'a. Han kör Historic i MGCC. Han hade pratat med förre ägaren och plockade genast fram foto på den. Han vill gärna prata med dig. Bifogar en bild på hur det kan gå om man varvar brandsprutemotorn lite för mycket. Inte helt lätt att hitta ett nytt block - var rädd om den! C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Är det "den röda" som är din fars? Jag har en FW-motor till... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Ja, det är den röda. Han har redan fixat ett block från England. Motorn gick i bitar på Sturup förra året och vi fick gå och leta delar i en timme efter tävlingarna! Det låg aluminiumdelar överallt.
Har du en motor till kan du ju känna dig lite lugnare, en kompett ny, äkta (FWA/B/E), motor kostar runt 100'. Ring honom. C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Den motorn är inte "över" utan skall monteras i seven. Det var inget säljförsök...
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
En av bilhistoriens vackraste bilar
Ni har inte planerat att åka på någon träff i Sverige i sommar? Det skulle vara roligt att se den i verkligheten. Om ni frågar Lotus-fabriken så kanske de vet om det är en Super 95, eller så borde väl olika chassinummer och utföranden finnas upplistade i någon av alla Elite-böcker som finns? _________________ Rikard Lundberg |
||||
Min herre behagar skämta! Lotusfabriken & veta är två ord som inte passar in i samma mening (i allafall när det gäller äldre vagnar). Grejen är den att bilen är en 60:a & Super95:orna byggdes 1962. Denna bil var dock demonstrationsvagn på fabriken & såldes inte förrän tidigt 1963 vilket gör det möjligt att den skulle ha "uppgraderats" (som det heter i dessa datortider) till Super95-spec innan den såldes. Jag har lite olika brev från klubbar & specialister som stöder denna teori, dessutom är den utrustad med de flesta av de tillbehör som fanns vilket även Super95:orna var. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Här finns det lite fler bilder på Eliten:
http://www.ne7ers.co.uk/modules.php? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Jag håller fortfarande på & strular med motorn.
Det har visat sig att planet på blocket inte är parallellt med planet som fodren vilar på vilket gör det omöjligt för topplockspackningen att täta. Jag har ännu inte kommit på någon optimal lösning på broblemet då jag helst skulle vilja undvika att plana ner blocket ytterligare. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Fräs ner planet för fodrerna ? o därefter ta en .05 rakt över hela blocket / fodrerna ?
Snygg elite föresten _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
turbomänniskor donar ju tjockare packning när det ska laddas mer.
en sådan som planas ner kanske är en idé? ...kanske inte lätt att få tag i iofs _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ett annat problem jag inte ens nämnt är att detta också redan är gjort & att man svarvat av motsvarande på kolvarna. Jag vill inte ta av mer på kolvarna heller...
Det finns en kanonbra trelagers packning gjord i USA som skulle lösa problemet (den kan ta upp vinkelskillnaden & ändå täta) men den görs tyvärr inte till climax FW-motorerna. Jag vill minnas att jag var tvungen att minst beställa 1500 st för att få dem att tillverka... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Ah. Rätt så mycket svårare isåfall, om man kunde bygga på anläggningsytan runt 1mm o sedan fräsa en plan anläggningsyta till fodrena ? lite högre foder i o sedan plana av han ?
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 1960 -nu bes & godk. | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25042 totalt) |