Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: SevenPlus -95 | 1, 2, 3 >> 15031 besök totalt |
SevenPlus-95 Vid sidan av hustruns Shopping-Clio har jag det som så småningom ska bli min riktiga busbil, en SevenPlus. Bilen införskaffades för ett antal år sedan. Jag köpte den av byggherren som kände att han fått nog och ville gå vidare i livet. Jag sparade f.ö. både tid och pengar på det. Tanken är att jag ska försätta bilen i ett skick som är mer lämpat för slalom och banåka. Tyvärr har jag inte riktigt haft tid att realisera mina planer, men så småningom hoppas jag att jag kommer ifatt. Specifikation på ekipaget som det ser ut just nu. Motor. Ford Zetec 1600cc i original-trim. Låda. Ford Type 9 med original drevsats. Framvagn. Dubbla A-armar Spax coilovers. 2.2-varvs "quick-rack" kuggstång. Bakvagn. Stel axel från Ford Taunus (Cortina MkIII), fyrlänk, panhardstag och Spax coilovers. Bromsar fram. Escort skivor med M16 calipers. Bromsar bak. Taunus trummor. Hjul. Revolution 5-spoke 15"x8" skodda med Yokohama 038 195/55x15 SuperSoft. Komplett "väder kit", dörrar och sufflet. |
||
|
||
här var det längesedan någon skrev något...
Vid det här laget borde du hunnit med hur mycket som helst?!?!?! Eller? |
||
Tack för kängan. Så sant som det är sagt. Jag har prioriterat lite annat som barn & familj och sån't vid sidan av huvudspåret i livet. (Ja jag skäms...) Lite planer finns det dock. En ny motor som ska ersätta besiktningsmotorn ska byggas, lite på gång faktiskt. En allmän tilltajtning av hela bygget skall oxå till. Eventuellt åker komfortinredningen som tidigare ägare spikat ihop ut (det är ju ändå ingen komfort i en Seven...). Pedalstället skall byggas om. Originalet är alldeles för rackligt och okänsligt. En snabbare kuggstång står oxå högt på priolistan. Får se hur långt jag kommer i år... |
||
|
||
Införskaffade en 2.2-varvs styrväxel häromdagen.
Detta eftersom konbana med 3.5-varvaren innebär ett fasligt flaxande med armarna. Funderar på att montera den på söndag... Har oxå planer på en ny mer eller mindre färdigbyggd vassare maskin. Vet emellertid inte om jag har lust att ta mig råd till det. Resten av familjen mumlar nå't om mat på bordet... |
||
Har flera alternativ... Funderar på att förvärva en nybyggd lätt vässad Zetec 1800 som finns i min relativa närhet. Bara att slanta och hämta. Skulle i så fall bara kasta i den rättuppochner så att jag har nå't vettigt att åka med i sommar. Lätt komphöjd ungefär 11:1, Kent "Fast Road" kammar och lättat svänghjul. Tänkte i så fall åka med mitt Prospark sprut och original insug med lite större spridare... 130-140hk kanske. Under (långsam) uppbyggnad är en 2,0 Zetec. Har suttit i motorstativet som objekt en längre tid. Blir inte klar till årets säsong. En Zetec turbovariant är också på tapeten. Jag har i stort sett alla ingredienserna liggande i garaget, bara inspirationen som fattas... (det är roligara att köra än att skruva...) |
||
Neeej, det är ju minst lika kul att skruva å pyssla i snickarboa som att köra Att få hemmapul att fungera bra...det finns nog inget med tillfredsställande! _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
Då har du ju några motoralternativ att välja på. Har själv börjat samla delar till en ny 2 liters motor, men när man ska köpa smidda prylar så blir det helt plötsligt ganska mycket dyrare.
Vad för spridare hade du tänkt att använda till original fuel rail? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Är inte sådär jätteinsatt i Zetecdjungeln. Jag tänte ta 2.0 spridare till 1800'an. De borde räcka för mitt behov. Kör med gamla stuket på fuelrailen med "sidmatade" spridare. Senare Zetecar har väl "toppmatade" spridare? Är nog lättare att hitta sådana. |
||
Har klurat på det här med spridare jag med, enlig uppgift så ska spridarna till 1.8 klara max 165 hästar vilket borde ge dom ett ungerfärligt flöde på 206 cc, enligts Webers formel (hästar x 5 / antal cylindrar). Upp till 150 är inga problem då effekten i min motor ligger där nu, utan tecken på bränslebrist.
Vad 2.0 spridarna flödar har jag ingen aning om. Så vitt jag vet har iaf Zetec motorer med hydraliska lyftare sidmatade spridare, Zetec från Focus har kanske toppmatade, har ingen koll på de nyare motorerna. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Monterade min nya snabba 2.2-varvs kuggstång idag.
Trots att jag bara provkört en liten sväng kan jag konstatera att skillnaden mellan 3.5 och 2.2 verkligen är påtaglig. Bifogar några dåliga bilder från operationen. |
||
Japp, så tror jag också att det ligger till. |
||
Undrar hur mycket dessa spridare flödar 0280155820? Svaret från Borsch var 3,8bar 150g/min = ca 214cc _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Hej
Det ser ut som du har en Pegasus? Snyggt bygge Bilen är 2 nummer större än en Lotus / Caterham? Jag har en bekant som har en sådan i Malmö, han har en 2 liters Dunell Zetec med Weberförgasare. Bra tryck i bilen men han har lite svårt med väghållningen. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Japp, det är en Pegasus Seven Plus. Trots att den är lite större än en Caterham så är den ju inte direkt rymlig... |
||
Foto: Niklas Falk |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: SevenPlus -95 | 1, 2, 3 >> 15031 besök totalt |