Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 322.5iT -89 | 1, 2, 3 >> 13460 besök totalt |
Nu slänger jag väl upp en tråd om min bil iallafall ...
Nån dag före (h)jul 2003 hämtades Bettan från sin f.d. pojkvän i Malmö. Denna dag var en av de dagarna då det var snökaos i största delen av Sverige ... (Billigt med tåg ner iaf, ingen hade koll på biljetter ... 125:- hela vägen ner ) Saltet slutade verka c:a 20 mil ifrån hemmet och därifrån var resan lite nervös, med nya bilen och allt ... objektet i fråga är alltså en BMW 320i Touring: Motor, växellåda och bakaxel är från nån stackars 325 som dött en för tidig död, vilket resulterar i att min bil numera är en 322.5iT med lamelldiff (Jag är ganska säker på att det är nån utväxling i diffen också) Häftigt trim: Motorn är original, så när som en ashäftigt sportchip (enligt f.d.) som ger minst 60mW och 45 Nmm (eller nåt) extra vid c:a 6999 r/min och sen klipper varvstoppet vid 7ooo r/min ... Hjulupphängning: Röda fjädrar och gula stötdämpare. ballt. (H&R nånting och Bilstein Sprint) Hjul: BBS RS001 7x15" Fram : 205/55R15 Bridgestone Potenza RE720 Bak : 205/50R15 Michelin MX tjofräs superspecial Bromsar: Skivor, ventilerat fram och solida bak. Original. Blingbling: - Vita blinkers fram och på sidan ... ( viktigt ) - Svarta blinkersglas fram ... - "Utställningsskick" på förardörr och bagagelucka ... - is-läpp (den har fått äta asfalt minsann) Tuffa mods: - Antons egentillverkade shortshift-växelspak. Tur att jag köpte den, för jag fick anledning att byta då den gamla gick av. Antagligen har nån tidigare ägare försökt tillverka en shortshift. Väldigt dåligt. Antons håller fortfarande, trots diverse misshandel - Egendesignad utformning av aerodynamik vid kofångaren (se längre ner i tråden) Har man en BMW går man naturligtvis med i BMW Sport Club, så det gjorde jag ... Före första banträffen 2004 valde jag att ta licens på Sviestad, det var skitkul. Jag bromsade på mig efter långa rakan och körde i mc-svängen ... Filmer från Sviestad: Jag i ensamt majestät bränner startrakan i 350 km/h (typ) Här jagar jag två Miator ... Gissa vem som vann? (De såklart.) (Här har ni Bistec förresten, i sin dåvarande M3) Första banträffen med BMWSC var på Gelleråsen och där gjorde jag samma misstag ... Bromsade på mig ut på en sällan använd del av banan ... Jaja ... Jag var ju iallafall inte ute på gräset och viftade Det visade sig var enda banträffen 2004 med BMWSC ... Hoppas på fler 2005! Jag tog en tur till Lunda flygfält också, för att köra ner koner på Challenge ... Det var blött och därför ganska halt, men jag tyckte att det var kul ... Synd att ingen filmade min jävlar-jag-åker-lika-fort-sidledes-som-rakt-fram, för den kändes fint ... Sen gav min hardyskiva upp och jag var tvungen att bryta ... Tyr för de andra, annars hade jag knäckt deras tider sååå hårt ... (Bilder på Challenge.nu) Inför säsong -06 : - Byta bakaxelbussningar (silentblock) - Byta oljor överallt Bilder : Sviestad, Licenskurs 2004 Lineup på Lunda 2004 Lineup på Lunda 2004, observera de skitballa ändrören från Biltema. Fullt ös på Lunda ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Borde vara lika , eller bättre för en Touring , Eller är jag ute och cyklar ? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
BTW spaken jag gjorde har inbyggd självförstörare.. Varför tror du jag sålde den omonterad? Blev lite konstigt med installationen av förstörarmojängen så jag kan inte säga exakt när den går av.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
"Vanligtvis" är kombibilarna lite vekare eftersom man har en större "öppen låda", framför allt i de fall där sedanmodellerna har plåt bakom ryggstödet i baksätet... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Kan bara hålla med ... Tycker Touringen är snyggare än sedan ...
Jodå, det ligger faktiskt bredvid mig där jag lämpade av det efter resan hem Enligt hörsägen är Touringen styvare? Vad vet jag ..." Anton ... När (om?) spaken ger upp vet jag var du bor! _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Jag tror jag har en 325 märke någonstans i mitt kaotiska garage, jag ska leta efter det och hör av mig om jag hittar det. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jag rotade runt lite i mitt kaotiska källarförråd och hittade ett 325i-emblem från en E30. Pm'a var din hus bor om du vill ha det, så skickar jag det till dig! (eller du kanske ska till mantorp den 21'e?) _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Hej hopp i vårsolen!
Eller ja, just nu är det mulet ... Jag har efter vinterns bravader bestämt mig för att sluta köra ihjäl Bettan och faktiskt laga det som är trasigt ... Två stycken motorkuddar är bytta nu, för de mådde minst sagt "inte så bra" ... En endaste kudde inhandlades på BMW i brist på kontanta medel ... 360 kronor När jag fått loss den gamla åkte jag till Micro för att kolla upp andra kuddar ... Ett stycke 240 diesel -88 kudde inhandlades, för den var i stort sett likadan förutom att Volvokudden hade styrpinnar på båda sidor och något annorlunda längd på bultarna ... No biggie! BMW original: Volvo eftermarknad: Jag passade även på att ta bilder på min lilla krasch i vintras Jag hade nog bara tur att oljekylen faktiskt fortfarande är tät, tur att jag har en ligger Lite knölig kofångare: Aningens knölig oljekylare: Jag upptäckte också att det börjar bli dags att byta bromsslangar fram ... Det får nog bli Biltema i väntan på likvida medel... Jaja, det går nog sönder nåt mer på Tullinge till midsommar _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
UPDATE :
Jag har Powerflex bakaxelbussningar på posten som skall monteras innan midsommar, och jag ska byta olja typ överallt. Jag har bytt däck, för de gamla hade minst sagt dåligt mönster ... Nu sitter det Bridgestone Potenza RE720 fram, för de hittade jag superbilligt begagnat, 100 spänn styck och det är bra mönster kvar ... Bak sitter det nåt Michelin MX blaha som snart ska bytas för efter midsommar är de nog slut Jag passade på att bredda kontakten med vägen, från 195 till 205 för att tjäna tre stilpoäng vid glasskiosken _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Skruvade lite BMW i går ( övre stötdämparfästen ) och det var inte fixat på en kvart sammtidigt hittade man rost i massor ( enligt en norrlänning ) så nu blir det till att ta fram svetsen . annars så är bilen i bättre skick än jag trodde .
Så hör du nån som ska skruva övre stötdämparfästen på en bil med nivåreglering , så vet jag hur man gör vid bytet . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det konstiga var att dom var i nyskick men inte längre ner _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 322.5iT -89 | 1, 2, 3 >> 13460 besök totalt |