Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra GSi 16v Turbo SFRO -92 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (14114 totalt) |
Opel Astra GSi 16v Kompressor -92.
Jag har ägt den sedan 1998. Kompressorkonverterad första gången 1999, därefter utvecklats i olika versioner. Motor: Bas 2.0 liters C20XE -89 Block o-ringat Vevaxel från -92 Astra GSi 16v Glyco blybrons ramlager ARP pinnbultar till vevöverfall. Modifierat oljetråg i aluminium med extra skvalpskydd och borttagen nivågivare. SBD oljepump med inre ståldrev SBD justerbar oljetrycksreducering i nylon oljekylare från Saab 9-5 Aero, stålomspunna slangar med Earls aluminiumkopplingar Stålvevstakar signerade Stefan Verdi Glyco vevlager Mahle smiddda kolvar, 9,0:1, viktjusterade MLS-packning från Z20LET 16v topplock CosCast (Cosworth made), portat och modifierat av ENEM Hydraliska lyftare, ENEM "grupp A" ventilfjädrar, standardl C20XE kamaxlar Natriumkylda avgasventiler ARP pinnbultar till topp Modifierat insug från Astra GSi 16v Kompressoradapter ritad i CAD och framfräst ur ett stycke aluminium Lysholm 1600 skruvkompressor Remhjul till vevaxel, generator och kompressor ritade i CAD och svarvade i aluminium Automatisk remspännare, modifierad kamremsspännare från okänd Saab-modell Drivrem 8-spårs PK Luftkyld intercooler, helt i aluminium HKS avlastningsventil K&N luftfilter Modifierat enkelspjällhus med utväxling från omega 2,6i 89 mm inloppsrör i aluminium Vattenkylare från Calibra Turbo Irmscher 75 graders termostat original GM vattenpump Lexmaul 4-2-1 extraktorgrenrör, lindat med DEI avgasbandage för lägre temp i motorutrymme Varje avgasport försedd med uttag för EGT-sensor Ferrita 3" rostfritt avgassystem med två dämpare Modifierad originaltank Holley Blå förpump 2 liters catchtank i aluminium Bosch Motorsport 044 huvudpump SX Performance bränsletrycksregulator Stålomspunna bränsleslangar med Earls aluminiumkopplingar TWM fuelrail i aluminium från MRM Bosch lågohms peak-and-hold spridare, 584 cc @ 2,4 bar Nosadaptrar svarvade i aluminium Aquamist 1S vatteninsprutning, 5 liters tank MBE 970 styrsystem med 3 bars mappsensor Egenkonstruerad styrbox för korrekt hantering av peak-and-hold spridare Innovate Motorsports bredbands-lambda med 44 minuters loggning Sillicon Chip extern display för lambda Fördelarlös tändning med Sagem wastefire spole NGK BCPR7ES tändstift Måttbeställda Magnecor "Competiotion 8 mm" tändkablar Svänghjul från Kadett GSi 16v, balanserat med tryckplatta och 6-puckars ofjädrad sinterlamell från Saschs, byggt av Bilotrans Stockholm. 12-9 svänghjulsbultar 6-växlad låda F28 från Calibra Turbo, helrenoverad med nya synkringar och uppmätta spel ombyggd för framhjulsdrift Quaife diffbroms Lika långa drivaxlar hö/vä sida. Stödaxel & drivaxel höger sida från Opel Vectra 2000 16v. original drivaxle vänster sida. 290 mm bromsar (skivor & ok) fram från Saab 9-3 ombyggd från 4-bult (4/100) till 5-bult (5/110) med modifierad nav från Saab 9-3 Bakre kompletta bromsenheter från Saab 900, 5/110 bultmönster Modifierad spårvidd -2 mm fram/bak Bromsskivor slitsade med fem spår per sida Powerflex polyurethan bussningar fram och bak Bilstein Sprint stötdämpare Irmscher progressiva fjädrar, ca 30 mm sänkt BBS RK2 tvådelade fälgar, 8x17". Modifierad ET från 35 till 40. Bridgestone S02-PP 225/35-17" däck original instrumenthus ersatt med egenkonstruerat VDo 300 km/h analog-elektronisk hastighetsmätare, kalibrerad för 225/35-17. Pulsgivare vänster bakhjul. VDo 7000 rpm varvräknare VDo oljetrycksmätare GIK laddtrycksmätare Egenkonstruerad "färddator" med 4x20 teckens display infälld i instrumenthus. Mäter EGT, vattentemp insugstemp oljetemp (Dallas 1-tråds sensorer) m.m. Kan även visa valfria data i realtid från MBE styrsystemet (laddtryck, lambda, duty cycle, rpm, tps m.m.) Knocklink knackindikering Loggingsystem för Pocket-PC under utveckling, konstant loggning till minneskort i kombination med grafisk realtidsvisning av valfria (upp till 16) parametrar från MBE sprutet. Bra att kunna backa bandet och se vad som gått fel, om motorn skulle gå upp i rök eller liknande. Rieger Infinity kjolpaket Vectra B dörrhandtag Momo ratt Lack original Magmaröd från 1992, ej omlackad, bara välskött.. _________________ Johan H |
||||
"Egenkonstruerad "färddator" med 4x20 teckens display infälld i instrumenthus"
Det lät ballt, vad visar den, och hur har du konstruerat den? Ball bil f.ö. ... Hur f-n håller du reda på alla mods? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Just nu är den baserad på en PIC-processor m kringkomponenter. Kommer inte ihåg allt, men tex: Startspärrfunktion m kod Tid & datum Avgastemperatur för Typ-K sensorer, med kompensering för omgivningstemp i motorum. Minne för peak temp. Vattentemp, oljetemp och insugstemp med digitala tempsensorer från Dallas. De snackar seriellt på samma buss och kan även matas på samma tråd, sk parasite power. Kanongrejor med 2 decimalers nogrannhet.. 8-portars I/o kort (upp till 6 st möjliga i systemet). Används tex. för att hålla koll på säkringar (info om vilken säkring som blåst), aktiva bränslepumpar, aktiv vatteninsprutning, ja allt som kan vara kul att kunna få info om. I/o-korten kan också användas för att styra på/av funktioner i bilen. Sen innehåller den också ett halvhjärtat försök att få över loggingdata från MBE-sprutet, men det funkade bara halvbra pga upplösning och omräkningsproblem i den lilla PIC-processorn. Ersätts med annan lösning senare.
Tack _________________ Johan H |
||||
nästan ballare än bilen, för det är ju ändå bara en Opel (obs ironi!) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Det är mer tidskrävande och dyrare att konvertera till skruvkompressor. _________________ Johan H |
||||
Har fått lite frågor ang mitt drivsteg för peak-and-hold spridarna.
Det är baserat på LM1949 från NSD, finns i sverige att köpa hos Farnell Inone. Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/46 Drivsteget har nu lämnat experimentstadiet och tagit sig vidare in i bilen (prototypstadiet ) - därav veroboard-lösningen. Så snart funktion och värmeutveckling under längre drifttid är utredd kommer det riktiga mönsterkortet, bestyckningsbart för upp till 6 cylindrar. _________________ Johan H |
||||
Jag är sjukt dålig på att uppdatera. Det har gått 12 år sedan sist. Bilden ovan är från Juli 2017. Men hon är fortfarande en del av mitt liv och 2018 har vi varit ihop i 20 år... De flesta andra har väl växt upp, sålt tonårsbilen och köpt sig en Porsche. Troligen kommer detta att sluta med tidningsrubriker om sisådär 20 år: "Pensionär fast för fortkörning i fosildriven veteranbil." Har det hänt något sedan sist? Jo, kompressormotorn är historia och ersatt med en turbomotor. Åldern ni vet... Jag orkade fan inte hålla på och bygga om bilen inför varje besiktning längre. Hon plockades ner i beståndsdelar för några år sedan i samband med montering av bur. Taket byttes ut mot ett fabriksnytt då jag ville bli av med takluckan för att få upp buren tillräckligt högt. De trodde jag skojade när jag knatade in och skulle beställa ett nytt tak till en Opel Astra F. "Du tror inte det är enklare om du skrotar bilen, om du måste byta tak?". Nåväl, efter lite mer djupgående beskrivning av situationen så fick jag till slut pröjsa handpenning och de tog hem ett nytt tak till mig. Bur, takbyte, turbomotor och ny lack. Original magmaröd, kompletterad med klarlack. SFRO-besiktigad och godkänd som ombyggt fordon. Skönt att ha det primära inskrivet i pappren. _________________ Johan H |
||||
Härligt retro
Dessa var faktiskt väldigt häftiga (och är det fortfarande för många tror jag) när man började intressera sig för bilar och fanns med på önskelistan när man precis tagit körkort Skitkul att du haft bilen så länge. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Tycker 10 år med samma bil är långt, men 20 är ju en helt annan liga . Kommer man upp i långvarig relation hamnar bilen i en skum status, både ovärderlig och värdelös . Ovärderlig då den inte kan ersättas med tanke på all historik som finns och värdelös för man kommer omöjligt får igen bråkdelen av allt man investerat i pengar, tid, blod, svett och tårar . Det enda som är kvar är att behålla, njuta och realisera mer galenskaper
Kul läsning _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Maj 2023, nu har jag ägt henne i 25 år. Dessutom har hon uppnått den ädla åldern av 31 år, vilket innebär skattebefriad och bes vartannat år. Time flies... Händer det något? Tagit proffshjälp att rita en ny tophat till spjällhuset, med fina mjuka linjer och 3" anslutning. Har printat den själv på Prusan. Fick tag på ett 197-insug från Motronic 2.8 C20XE, dvs fördelarlös. Det insuget har lite grövre kanaler än de äldre C20XE/C20LET. Istället för att bygga något eget insug med trattar och beräkningar, som aldrig blir klart, så blir det ett vanlig insug och standard spjällhus. Det går säkert att få bättre fjong i grejorna med superberäknade insug, men jag orkar inte. Kan en grek bromsa ur 700 hk med fina kurvor med original insug och spjällhus, så kan jag nog få ok siffror på typ halva den effekten. Vattenpolerat lite grejor. Håller på att bygga en ny motor, med andra ord. _________________ Johan H |
||||
Har haft en kylare från Opel Calibra Turbo monterad, den är ganska smal eftersom det som standard även sitter en pytteliten intercooler monterad på kylaren. Behövde en kylare som är lika lång som hela Calibra-paketet kylare+intercooler, men tillräckligt låg för att kunna gå in långt under kylarplåten för att kunna stackas med den nya intercoolern. Ett helt customtillverkat cellpaket låg utanför budgeten och vad jag var villig att betala. Letade länge efter ett eftermarknadskylare med cellpaket i aluminium som hade rätt längd, höjden kan man ju anpassa om det behövs. Hittade till slut en passande kylare, till BMW F30 320d 2008-2019. Kapat ner den i höjd och påbörjat att göra nya tankar och anslutningar. _________________ Johan H |
||||
Snyggt som vanligt Johan.
Ja jag har bara en egen Opel kvar nu, en Opel Vectra OPC som fungerar som dragbil. Astra OPC:n åkte till Östersund till gasglad heller och jag köpte mig en Miata NB 140hk från -98 _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Astra GSi 16v Turbo SFRO -92 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (14114 totalt) |