Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323im E30 -84 (Skrotad) | 1, 2, 3, 4 >> 12733 besök totalt |
Hej nu äntligen ska den gamla bruksbilen bil nått roligt efter 2 års vila i garaget.
Hamnade där efter att 2 drivaxlar & en växelåda gett upp. Ledordet för detta bygge blir lätt & billigt då ekonomin inte tillåter allt för mycket Bilen har hyfsade förutsättningar tycker jag lätta 14" ingen utrustning förutom taklucka orginalutrustad med diffbroms hade abs med den ligger redan i soptunnan Första steget är bort med allt som inte hjälper till att driva bilen framåt. byta ut bussningar,fjädrar & dämpare mot nått bättre bur, stolar, bälten & r-däck. Bromsarna: nya slitsade orginal skivor, nya belägg, stålomspunna slagar, rejält med kylluft & riktig bromsvätska. Så får vi se om det blir nått snabbare. Har redan rensat i skuffen det gav -35 kg (reservhjul,verktyg,domkraft & dämpmattor). Hoppet står till fulltankad vikt utan förare på ca 950KG Den vikt som inte behöver accelereras behöver ej heller bromsas. orginal tjänstevikt 1210 Kg Har nu kompleterat med lite bilder. Viktstatus just nu -178 kg = 1032kg utan förare 962 kg OBS Detta uppdateras löpande MVH Michael Bäck BMW 323im -84 Pontiac Trans AM -75 Suzuki GSXR -1100 -86 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Liten uppdatering då har man äntligen kommit igång på riktigt.
Idag har bilen blivit uppallad. Hade inte råd att köpa skufflucka i plast så jag kapade ur den befintliga tillsammans med lås gångjärn så försvann ca 4kg Även resevhjulsbaljan fick stryka på foten vikt ca 3 kg. Den kommer att bli ersatt av en aluplåt. Ska försöka få så mycket vikt som möjligt innanför hjulaxlarna. Gå & lurar på om jag ska flytta motorn 15 cm bakåt för den är ju rätt så framtung idag. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Ja bilder kommer så fort min dator som är kompis med digitalkameran är frisk igen
Jag har rensat rent hela kupén, skuffen, tagit bort all dämpmatta, takluckan &så borta dock ska ramen till den i taket kapas bort. Facit efter helgens lättning blev 114 Kg Minus 18 kg som mina nya stolar inkl sidomonterinsdetaljer väger. Så den har i helgen blivit 96Kg lättare plus tidigare lättning på 40 kg summa 136 Kg Vad är det jag ser Opel plåt i golvet Det blev ca 10 kg dämpmatta. & då finns det en del kvar att karva på _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Målet med bilen är "many smiles per miles"
Att bygga en användbar lekbil utan att det kostar för mycket men det vet vi ju alla vart det slutar Innan säsongen i år tänkte jag försöka hinna med följande Lätta ur bilen så mycket det går(dock ej rutor & karossdelar i plast i år) bygga in fullbur. sätta in 2 riktiga stolar & 6-p bälten. se över orginal bromsarna. byta bussningar. Stötdämpare & fjädrar får duga i år då de endast rullat 1000 mil. en uppsättning r-däck Hoppas 25 papp ska räcka _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
25.000 går åt fort........lika bra att ta till lite i kalkylerna, det har jag gjort, och det räcker ändå inte... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Grattis till ett trevligt projekt!
om du ska flytta motorn bakåt så måste du ta bort värmepaketet. Många kilon men ganska mycket jobb. Har du nåt bra sätt att fästa takluckan när ramen är borta? om du gör en taklucka i glasfiber så är jag intresserad. _________________ Sten Isaksson |
||||
Ja värmepaketet ska ändå bort det hjälper ju inte till att driva bilen framåt ska dock ha kvar nån form av fläkt annars blir nog inte ASB så glada Jo arbetsinsatsen är jag medveten om & detta kommer i så fall att ske nästa vinter kommer inte att hinna få ut bilen i år annars för det tillkommer ju en del arbete med att korta kardan andra fästpunkter för vx-låda nytt grenrör & insug osv.. > Vet ej om jag ska behålla orginalluckan tills vidare eller slabba lite med plasten hade ju tänkt att vänta med alla plastjobb tills i höst _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Mitt tips är att inte ta bort värmepaketet om du har tänkt att köra när det regnar ute eller tidigt på våren/sent på hösten. Körde min M3E30 utan värmepaket ett tag. Lite jobbigt. Det var kallt på morgonen i Eifelbergen dessutom. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Håller helt med. Jag har kört bil med läckande värmekran däremot läckte den inte när jag stängde av värmen... i mars är det KALLT att köra utan värme _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Va lite kyla har väl ingen dött av (långkalsonger på)
Tänkte eventuellt att kompletera med nån liten eluppvärmd fläkt för defrostern mycket lättare än orginalet Detta kommer att bli en ren leksak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Imma på rutan är lite läskigt när man kör på bana. Bara så att du tänker på det och löser den biten innan du bestämmer dig för att riva bort värmepaketet. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Äntligen en kilojägare till
Jag blir lätt extrem när det handlar om vikt och ser viktbesparingar i allt Ang. värmepaket så är ett tips att besöka din lokala skrot. Vissa gamla småbilar har riktigt smidiga värmepaket. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Haha äntligen nån med rätt inställning Varje del du skruvar på din bil ska gå igenom följande 1 behövs den 2 går den att byta mot en bättre (lättare) 3 är den nya delen ekonomiskt möjlig om ej 4 går det att lätta den befintliga nästa steg har delen en optimal placering ur tyngdpunktshänsende & viktfördeling i bilen jag ser redan nu hundratals delar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Då har jag inte kommit igång med hålsågen än HEHE den kommer att se ut som en viss ost när den är klar Det kommer att behövas tyngder för att den inte sak lätta _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323im E30 -84 (Skrotad) | 1, 2, 3, 4 >> 12733 besök totalt |