Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW ALPINA A3 -74, Backracer | 1, 2, 3, 4 >> 22233 besök totalt |
Liten presentation av mitt projekt. Tyvärr försvann en massa bilder på bilen när jag hade inbrott på firman och datorn stals, men jag försöker lägga upp lite av det som finns kvar.
Bilen är alltså en Alpina A3 från -74 som har byggts för backracing i Tyskland. Detta skall ha gjorts när bilen var ganska ny, den är därför rostfri eftersom den har gått tävling hela livet. Dörrar, motorhuv och baklucka är i glasfiber och alla rutorna utom vindrutan är i plast. Helbur som tyvärr inte längre är godkänd pga för klena rör i huvudbågen. Chassiet är byggt med coil overs, ställbara kränghämmare och ventilerade skivor runt om med fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak. Rullar på 10 x 15" slicks bak och 9 x 13" fram på tredelade fälgar. Motorn är enligt uppgift byggd på en bottendel från en 2002:a med stålvev och smidda kolvar. Svänghjulet är duktigt lättat och kopplingen en flerskivig Sachs variant med aluminiumhus. Toppen skall vara en BMW Motorsporttopp som är gjord för DTM. Hela innehållet i toppen är DTM prylar rakt igenom. Oljetråg och oljepump är ombyggt för stående montering av motorn. Sprutet är Haltech F7. Getrag dog leg låda från E21 och 4,75 diff med 70% spärrverkan. Katalysator (krav på tyska tävlingsbilar) och lambdamätare modell analog. Det har funnits bromspapper på motorn på 276 hkr vid 9700 rpm, men de har tillsammans med ett stort reservdelslager och vagnbok försvunnit. Jag bytte mig till bilen krockad mot en motorcykel och hittills har jag fått båda rambenen bytta och en ny front på plats. Smällen hade tagit vänster fram, men karossen hade rört sig och taket blivit veckat. Allt detta är nu fixat i riktbänk och bilen är rak. Har köpt en stötfångare bak i glasfiber av Lennart på 02 depån för att komplettera den baktill. Arbetet har legat nere väldigt länge pga bristande intresse, men jag har bestämt att den skall rulla på BMW klubbens banmöte i augusti. Om jag sen verkligen lyckats märker vi då om det är någon som har teknisk info på bilen eller vet var grejorna har tagit vägen så blir jag glad om ni delar med er av infon. Allt jag vet om bilen har jag letat fram från olika personer som på ett eller annat sätt har haft med bilen att göra. |
||
Klart du kommer lyckas! Bara hojta till om du behöver hjälp, detta projekt blir jag mer än gärna inblandad i!! _________________ Rikard Ahlin |
||
Kul med lite info denna bil här på forumet. Med mina böjelser är detta skapligt nära den optimala banträffsbilen
Eftersom jag vet att den hinner bli klar till Knutan så skriver jag inte en tjatig rad om det _________________ /Kristian Elisson |
||
Öhh, vad har jag nu gjort? Nu har jag iofs press på mig att få den färdig
Det underliga är att jag aldrig har sett eller hört den gå, så jag hoppas att spisen funkar bara det enda som var kass på motorn var fördelarlocket men jag är ändå nervös över skicket på den... Ytterligare en uppgift jag har fått av förra ägaren är att han har lagt några 1,05 varv på knutstorp med den, idag kör han mest omkring i en lätt ombyggd Z3 med F1 motor |
||
Är det Sten Jarl som har ägt den tidigare? Han om någon borde kunna gräva fram lite historik om bilen. _________________ Anders Dauner |
||
Nu minskade pressen rejält _________________ /Kristian Elisson |
||
|
||
Den där bilen verkar bekant..
om jag inte är ute och cyklar har jag hört den i Erland Cox garage för ett par år sen?? I vilket fall får jag gratulera till köpet och för att öka pressen kan jag säga att bara motorljudet är värt att få ihopa bilen till sommaren . Lycka till Tobbe _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Riktigt mysig bil. Jag gillar verkligen sådant! Hur stor är motorn är den fortfarande 2.0? Med samma borr slag??! Att det överhuvudtaget är möjligt att få ihop den motorn är fantastisk, berätta mer!
Jag har också en mc över om någon vill byta till sig en mot en sånn bil _________________ Martin Engström |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW ALPINA A3 -74, Backracer | 1, 2, 3, 4 >> 22233 besök totalt |