Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is '90 | 6577 besök totalt |
Hittade detta bredvid farsans garage för ett par veckor sedan:
En 318is, röd, riktigt ovanligt Den hamnade där i somras, kändes lite gammalt med 318is och jag var inte så sugen på att göra något åt den. Bytte samtidigt bort min andra 318is mot saaben, men den blev det inte mycket åka i. Nu har den fått överta platsen bredvid garaget då turbon rasat och oljetryck är en bristvara. Saabens felhjulsdrift och respirator gav mig i alla fall suget efter bmw:n tillbaka. Tänkte börja med att ha den som isbil så får bi se om det blir bankörning med den nästa år eller om den för stå åt sidan för något annat. Men skall den köras på vintern kan det inte se ut så här Rost runt om hjulhuset och hål både in till kupén och bagaget. Inte bra med trasig topplockspackning och slapp kamkedja heller så så här ser det ut just nu: Mycket roligt att skruva på tysken igen. Ser ut så här i vintermundering utan frontspoiler och med vinterpuckar: Lätt orejsig interiör: Sitter drag på Men saknar trevligt nog taklucka och annat tjafs. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Någon mening med att justera kammarna? Erfarenhet?
Har snart allt isär så man skulle ju kunna passa på. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
ok Nått tips om hur mycket? Hur mycket är för mycket? Har inte tid med mer stillestånd _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Jag har testat att justera insugskammen "lite" för att få lite mer vrid/register men så pass lite att man inte skulle sakna/märka det man förlorade på topp...typ.
Min enda kommentar är att det är som vanligt ngn idiotisk jänkare som kommit med denna geniala idee och jämför det med Schrickkammar. Det är bara 0-60 mph vid rödljusen som är intressant och kanske man blir lite piggare där...kanske inte. Nu tror jag dock jag justerade lite väl mkt och min spontana kännsla är att om man har ett chip som gör det möjligt att varva 7000rpm så skulle jag justera en liiiiten gnutta "åt andra hållet" istället...för att, som Micke säger, få maskinen än mer varvvillig. Original är inte helt optimalt om du frågar mig. Det är mina erfarenheter. Men det är ju en ganska snabb operation så det är bara att testa sig fram. |
||
ok, tackar.
Har varit i garaget igen, så jag kollade lite mer på hur de står nu. Är det så att för insugskammen att den skall stå mitt i spåren, eller hur man skall säga. Var är utgångsläget? Avgaskammen står helt klart i mitten men inte insugskammen. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
"Ganska mitten" vill jag minnas, men jag skulle testat liter mer "innan kl. 12"...
Bra angivelse va... |
||
Ja inte är det lätt att vare sig förklara eller förstå Så här der det ut iaf På samma gång, var hittade ni lämpligt redskap för att lossa topplocksbulten? En lång och smal torx hylsa model ganska stor är inget jag har liggande _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Köpte en billig uppsättning torxhylsor på Feltema... Inte sååå ofta man lossar toppar så de funkar.
Backa kammen litegranna oxh se om du får ngt varvvilligare maskin. Med backa kammen menar jag att du ska låta bultskallen som håller drevet ska vridas lite motsols på bilden. Om jag nu minns rätt... |
||
Lysande!
Hittade inget hos de som säljer reservdelar här, har letat ljuddämpare idag, så jag kollade efter redskap också. Kan nog svänga förbi feltema i Västerås imorgon, ska åt det hållet. Får prova vrida att vrida lite då. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Härket startade i förrgår
Hade bara stått i 6 månader Laddade inte ens batteriet innan jag provade. Blev iaf klar med den igår. Alla packningar är bytta, lite spännkenor, vattenpump och annat också. Riktigta rejs mods Inga hål i karossen längre heller och en ny ljuddämpare letade sig på plats. Simons skulle jag tro då det är för det står Ray på den, med blankt kanonrör Vred insugskammen en bit men jag har inte utvärderat det ännu. Men detta var nog sista uppdateringen på ett tag. Åker till fjällen i några månader, ska leta rätt på någon sjö för isracing också. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
tog du andra spännskenor än original till m42?
det ska ju finnas några i gummi? hur fick du loss bulten till vevaxeln? hur drog du fast den efter? tänkte själv byta dessa saker.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Tog artikelnummeren från HTK:n. Den skenan som kedjespännaren trycker på som jag fick då var gjord i alu med gliddelen gjord i gummi tror jag.
Den andra långa på vänster sida, sett till bilens längdrikting gick inte att få tag i. Den var restad i tyskland, han sa att det var 40 eller 400 (osäker på vilket) som var beställda men det fanns inga tillverkade just nu. Väntade i över en vecka på grund av detta innan någon fick besked, sedan skippade jag den. Finns ju något bmw special verktyg som man skruvar fast i hjulet som remskivan är skruvad i. Jag gjorde ett eget av en hyllkonsol i plåt som låg och skräpade. Är en trekantig grej, borrade hål i den och skruvade fast i hjulet på axeln. Sedan satte jag en fot på den och höll emot med och så tog jag en stor rackare till skiftnyckel(runt 70cm lång) och lossade på bulten. Omvänd procedur när det skulle tillbaka. Hade också låst svänghjulet för säkerhetsskull. Bulten skulle ju tydligen bytas ut varje gång den lossats, fick vänta i två dar på en ny sådan _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is '90 | 6577 besök totalt |