Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda 929 1975 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15188 besök totalt |
Inte mycket gjort ännu på denna tilltänkta banbil.
Inredningen är rensad och dålig plåt håller på att bytas, sitta still stol är på gång Vikt innan lättning 1060kg Motor innan någon åtgärd, dvs original 1796cc 61kW Drömmar om wankel finns... mottaglig för andra förslag. Väghållning ännu original. McPherson fram och bladfjädrar och teleskop stötdämpare bak.. Förslag på motor och väghållnings förbättringar mottages gärna är dock mitt först projekt av detta slag så kunskapen är lite begränsad, men viljan stor . |
||||
1975 års modell öppnar för intressanta motoralternativ. Mitt tips: Mazdamotor med mer mos och lite länkarmar som håller bakaxeln på plats. Underbar bil! |
||||
Bra att du har ambitionen att bantuna din 929: a. Har krockat med en sådan 1986, var ytterst nära att stryka med på kuppen. En massa plast och titan i ansiktet gjorde att jag nästintill såg ut som innan krocken, bilen var det bara att slänga på skroten. Slutsatsen av min erfarenhet av att krocka med en dylik bil är att du nog bör satsa på en störtbåge samt lite förstärkningar ut mot fronten för ökad vridstyvhet och lite segare deformationszon. Det är en sedan av bilderna att döma, förmodar att den karossen är lite styvare än en coupe'med hardtop?
Motor!!!! WANKEL ska det vara! I Sverige finns det 2 personer som är svartbältare på att trimma dessa motorer, vem som är bäst kan jag inte säga då jag betraktar mig som jävig i frågan. Min bror Jörgen Blennow som bor i Skurup, södra Skåne. jorgenblennow@wankeltrim.se eller blennow@rixtele.com I Stockholm finns Lasse Bergström som också är att rekommendera, tror han har mailadress: lars.bergstrom5@comhem.se Båda dessa herrar kan smälla ihop en motor till humant pris och med goda prestanda och bra livslängd. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Kul att Du gillar den... tiitar ofta lystet på din bil ska fundera på tipsen |
||||
Tack för tipsen.... att öka på säkerheten är säkert att rekomendera på alla gammelbilar.... kanske japanska i ännu högre grad. Japp detta är en sedan, huruvida den är styvare än en ht coupe vet jag inte..... sedanen är dock lite lättare!? Har Du någon uppfattning om vilken wankelmotor som skulle vara lämplig? |
||||
Menar Du bil eller bilägaren Mattias 1971 Mazda 1975 Vi tar väl bägge åt oss... |
||||
Det enklaste är att välja en vanlig 13B sugmotor. Finns i 70-tals version med förgasare (4-ports motor) eller 80-tals version med sprut (6-port). Streetportad ger de ca 200 hk med god körbarhet. Det bör vara ganska lätt att installera 70-tals varianten i din bil då det ju fanns wankelversioner av samma bil. Ett ännu roligare alternativ är kanske en 13B turbo. Beroende på årsmodell är de på 180-200-240 hk. Det går utmärkt att höja laddtrycket lite och få ut mer. Den starkaste är biturbovarianten men den är antagligen lite jobbigare att montera i din bil eftersom "kringutrustningen" är mer komplicerad. Dessutom är de dyrare att köpa. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Du får tolka det mest positiva ur det hela!! Kontrar med Mattias -73 (inte ens fulsnygg bara ölmage) BMW -71 _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
|
||||
Har sett att du sökt wankelmotorer till 929:an på SWR-forumet. Har du fått några svar?
Vet inte om du skickat ut förfrågningar men dessa är de grabbar jag först skulle kolla med (SWR-forumet): Jörgen Blennow (Blennow), Lars Bodin (Arvika), Mats olofsson (Wankelmats), Lasse Bergström (Lasse wankel), Micke Jönsson (Jönsson) samt Bosse Andersson (Bosse Wankel). Även om de kanske inte har någon liggande själva så brukar de ha bra kontakter.... Det finns även en kille i Belgien vid namn Wim som brukar ha mycket motorer men det är kanske lite väl lång väg att gå. Ett alternativ som borde funka för dig är att skaffa en 6-port sugmotor från en RX-7 generation 2 (1986-88). De har insprutning i orginal men det finns även insug för att montera t ex weber. Förenklar nog installationen i din bil. Effekten är ca 148 hk. Vitsen med dessa är att de är lättare att få tag på, finns t o m på skroten. Nackdelen för en "quick and dirty" installation är som sagt sprutet samt att motorfästena sitter mitt under motorn och inte längst fram som på de äldre motorerna. Fästena är dock lätta att fixa då man enkelt kan byta "frontkåpan" till en äldre modell och vips har man såna fästen. Frontkåpa ska inte vara något problem att få tag på. Tyvärr har en del skrothandlare en märklig prissättning men man kan ju kolla i alla fall... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Lite uppdatering... kul med flera possitiva komentarer...
Bilen är nu helt ren invändigt och snart rostfri.... nya baskärmar och trösklar dök upp härom veckan... tänk att det går att hitta! På motorfronten inget nytt söker wankel men inga napp ännu... fått några förslag på div kolvmotorer bla ett bra pris på en miata motor men wankel lockar mest . Just nu liger en ny gjuten glasfiberhuv och stinker. mest en test hur det är att jobba med sådana material. |
||||
Min bror Jörgen Blennow snackade om lite motorer häromda'n, tror faktiskt att han hade motor på gång åt dig om du var intresserad. I annat fall vet jag var det går att hitta en sexports 13B som ska vara fungerande. För det är ju ett absolut krav att din bil förädlas med rätt sorts motor! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Du lär helt klart får mer effektpotential om du använder wankel kontra miatamotor. Speciellt ur ett ekonomiskt perspektiv. Dessutom är det tuffare med wankel. Lyssna på Combat och ring till hans bror!!!
Kom på en eventuell nackdel till med 6-portsmotorn. Oljetråget ser lite annorlunda ut så det är möjligt att det måste modifieras. Med andra ord inget stort problem men det kan ju vara bra att veta. Fast jag vet inte hur framvagnsbalken/styrstaget ser ut på 929:an så det kanske inte har någon betydelse alls. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Inte mycket nytt.... fyra begagnade alufälgar är köpta. Söker fortfarande motor och blir mer säker på att det är wankel jag söker men utbudet är inte stort så jag har lite funderingar på köp från usa.
|
||||
|
||||
Önskar mer tips om vad jag kan göra åt våghållningen på bilen...
Är rätt grön på detta. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda 929 1975 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15188 besök totalt |