Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 (G87) 2024 - TimeAttackNU rond 1 + 2 2024 rapport
<<   1, 2
217 besök senaste veckan (4078 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 261


Trådstartare
Mumba skrev:
Mäktiga bromsar!

Det där är riktigt trevligt att kunna ställa in helst om det börjar bli lite fuktigt på banan!


Verkligen och dom funkade klockrent. 🤩



I måndags blev premiären avklarad. Fasen vad kul, det där behövde jag efter en lång vinter.
Dagen blev riktigt lyckad med mycket trevligt folk och nya bekantskaper, och bilen fungerade klockrent. Dock var min körning lite rostig, men allt var nytt för mig så jag skyller på det.

Bilen:

Den fungerade mycket bra. Jag testade lite olika inställningar tills jag hittade vad jag trivdes med. Sedan försökte jag hitta flytet i körningen. Jag pressar inte tillräckligt ännu för att känna av vikten negativt. Men jag är väldigt nöjd med hur den känns. Det finns gott om kraft; jag var uppe i 212 km/h på rakan på Gälleråsen, trots sen gas ut ur kurvan innan rakan och lite tidigt samt klen broms i slutet. Till jämförelse kom min GR Yaris upp i ca 180 km/h. Jag tyckte också att instyrningen var väldigt bra, åtminstone vid mina hastigheter. Bilen verkade helt oberörd av banan. Oljetemperaturen var strax över 100 grader, bromsarna hade ingen fade, och däcken höll bra med jämnt slitage.

Bromsarna:

De var också mycket bra. OK:en blev inte missfärgade, vilket jag direkt lyckades med på Yarisen, trots att M2:an är ungefär 400 kg tyngre. Även om M2:an är tung men bromsarna är dimensionerade att klara vikten, även på bana. Bromsarna hade bra bett och var konsekventa. EBC RP-X klossarna och EBC skivor fungerade fint. Det var inget nämnvärt slitage på klossarna. So far so good.

Körningen:

Det gick mycket sakta i början. Det är rätt normalt för mig; jag behöver några hundra varv för att lära känna bilen. Men jag ville mest känna efter att allt satt som det skulle, och så vidare. Körningen var lite "av och på" med gas och broms i början, men det blev bättre och bättre. Det är alltid lite av en "information overload" med en ny bil, särskilt i början av säsongen. Men nu kan jag processa allt lite i lugn och ro och det kommer att bli spännande på den första TimeAttack-tävlingen på kullen den 31 maj till 2 juni.












Edit: en liten video med. Slow and steady. Men fasen vad skönt med en 6:a igen.


_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Garage19
Eskilstuna
Här sen Jul 2023
Inlägg: 31



Såg ju bra ut det där!
Va använder du för timer i bilen?

_________________
Ludwig Karlsson Hedlin
Citera
Shoegunner
Göteborg
Här sen Maj 2019
Inlägg: 19



Ser ut som RaceChrono appen

_________________
Erik Olsson
Honda Civic Type R EP3
IG @shoegunner
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 261


Trådstartare
Det stämmer jag kör RaceChrono appen, en GoPro, samt en RaceBox Mini och en ODB dongle. Dock funderar jag på att uppgradera till ett AIM system. En SOLO 2 DL + SmartyCam 3 Sport. Får mycket mer data då samt bra overlays. Men inte super billigt.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 701



Micke_B_1981 skrev:
Det stämmer jag kör RaceChrono appen, en GoPro, samt en RaceBox Mini och en ODB dongle. Dock funderar jag på att uppgradera till ett AIM system. En SOLO 2 DL + SmartyCam 3 Sport. Får mycket mer data då samt bra overlays. Men inte super billigt.

Vad kör du för obd dongle? Har tappat bort min Elm, tänkte om du kunde rekommendera någon eller om det är vilken som.

_________________
Emil W
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Snömannen skrev:
Micke_B_1981 skrev:
Det stämmer jag kör RaceChrono appen, en GoPro, samt en RaceBox Mini och en ODB dongle. Dock funderar jag på att uppgradera till ett AIM system. En SOLO 2 DL + SmartyCam 3 Sport. Får mycket mer data då samt bra overlays. Men inte super billigt.

Vad kör du för obd dongle? Har tappat bort min Elm, tänkte om du kunde rekommendera någon eller om det är vilken som.


OBDlink LX är bra tex

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 261


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Snömannen skrev:
Micke_B_1981 skrev:
Det stämmer jag kör RaceChrono appen, en GoPro, samt en RaceBox Mini och en ODB dongle. Dock funderar jag på att uppgradera till ett AIM system. En SOLO 2 DL + SmartyCam 3 Sport. Får mycket mer data då samt bra overlays. Men inte super billigt.

Vad kör du för obd dongle? Har tappat bort min Elm, tänkte om du kunde rekommendera någon eller om det är vilken som.


OBDlink LX är bra tex



Jag kör en OBDLink MX+ OBD2 Bluetooth

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 261


Trådstartare
Vilken helg och vilket event! Jag körde rond 1 av TimeAttackNU 2024 på Kinnekulle Ring i helgen. Testdag fredag och tävling lördag och söndag. Perfekt väder, lite varmt till och med, men det var bara bra för att testa bilen ordentligt.

Jag hade så mycket att prova ut, första riktiga eventet för mig och bilen, och allt är fortfarande väldigt nytt för mig. Eftersom det nu var tävling och jag kör i PRO Street så är ett Hybrid S HANS-skydd bland annat ett krav i den klassen. Det var lite ovant att inte kunna röra huvudet så mycket, men det gav också en extra trygghetskänsla vilket kändes bra. Jag hade gjort en hyfsad justering hemma och behövde bara en finjustering så satt det bra sedan.

Jag kände mig otroligt rostig och väldigt vilsen på banan på fredagen, men jag vet att jag behöver många varv för att lära känna bilen. Min hjärna fick lite information overload, kändes det som. Det, i kombination med att vara i en snabb klass med många snabba förare som känner sina bilar som handen i handsken, gjorde att jag fokuserade mest på att "lära känna" bilen och hålla bra koll bakåt samt kommunicera med andra snabbare förare. Mycket bra trafikträning, och det är viktigt.

På lördagen kändes det lite bättre, fortfarande så många intryck att det var svårt att fokusera på att jobba ned varvtider. Jag fokuserade mest på att bromsa rätt, hårt på och mjukt av. Lite dålig på det men det blev fokus för dagen. Och det blev bättre och bättre. Ju mer rätt jag bromsade desto bättre svarade bromsarna. Men jag hittade fortfarande inte riktigt flyt i hela varvet. Men det gick framåt och att bromsa rätt är något jag bara måste få till.

Söndag då, nu började det släppa mer och mer. Det var 1 warmup, 2 kval och sedan final. Jag fick köra final tack vare att några packade ihop tidigt. Men jag kör gärna final, så jag tackar och bockar för den möjligheten. Nu började jag bit för bit kunna sätta ihop ett varv med hyfsade spår och hyfsade bromsningar. Härligt. Började också kunna köra mer "bakhjulsdrivet" dvs applicera gas för att sätta baken och tidig gas ur kurvorna. Jag förbättrade cirka 0.5 sek per heat. Och som vanligt kör jag bäst när allt är varmt. Så bästa tiden kom i slutet på finalen.

Måste säga att jag är så sjukt imponerad av bilen. Den är tung, det var varmt ute, jag kör 20 min kvalheat. 2 attack 2 kyl, om-vart-annat, hela heatet, olje-tempen oberörd, gata eller bana, tempen är densamma. Bromsarna fungerade perfekt, ingen fade, OK-färg ser ut som ny. Till och med däcken tog det fint. Yokohama A052, jämt och fint slitage, och lite slitage, EBC RP-X-klossarna funkade perfekt. Eventuellt skulle jag vilja ha lite mer bett, men det är marginellt. Kan eventuellt bromsa lite hårdare med.
Jag stör mig inte på vikten av bilen, den är kul att köra och jag tycker den är cool, haha, det är viktigt för mig. Det sagt kommer jag så klart försöka lätta den lite och göra den så snabb som jag kan inom klassens regler. Men en sak i taget.

Kollar man tiderna i min klass kanske det ser ut som jag inte hade mycket att göra i PRO Street. Men jag ser det inte så. Man blir som man umgås, och jag vill bli snabb, så perfekt att jag kör med dom som är snabbare än mig. Och alla förare var fantastiskt bra på att kommunicera på banan. Jag försökte alltid prioritera att släppa förbi andra även om jag var på attack. Jag är där för att bli snabb och att lära mig.

Mycket nöjd med tävlingen, allt fungerade perfekt och jag blev snabbare och snabbare samt jag kände mig mer och mer bekväm med bilen och all utrustning. Nu ser jag fram emot rond 2 på Mantorp i slutet på juni. Kudos till TimeAttackNU gänget för ett klockrent event. Allt rullade på perfekt. Top notch.



Lite bilder från helgen. Många coola bilar var det.

























_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 (G87) 2024 - TimeAttackNU rond 1 + 2 2024 rapport
<<   1, 2
217 besök senaste veckan (4078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande