Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 29 besök idag (27565 totalt) |
Inre leden är justerbar. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Just så, den har avlånga fästhål.
Även casterstagen är förstås justerbara, men till skillnad från originalen har de inbyggda kulleder. Nu är min bil redan byggd för 105-kullederna, kanske kör med dem. |
||
Klart du skall köra med kullederna! Hur hårt måste man dra de där skruvarna, i ovalhålen alltså? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Kulleder behåller jag! Var en jävla skillnad från slappa gummibussningar.
Har just mailat om alla Nm då de fattades... Han HAR kört med dessa själv och de sitter på ett par banbilar så det lär hålla ihop.. |
||
Svetsade om rören femtielva gånger sen var de vattentäta.
Ena röret var lite klumpigt omsvetsat så det hade slagit sig. Fick kapa av cyl3 och PING så hade jag ett 4mm gap där. "Bara" att svetsa ihop... men nu är det plant! Nu blir det portmatchning mot topparna. Häftmassa/tuggummi.. Sen coating. Stör mig på att höger kollektor har skarpare vinkel än vänster. Har ännu ett högerrör MED samma vinklar som vänstra, men det krockar mkt värre med motorfästet. Budade hem ett mint presskit från -89 för min version, lite kul! 90 spänn var den allt värd, all möjlig info & massa foton. |
||
Gillar bilen, de genomtänkta ändringarna och även nörderiet på detaljer runt om som sätter pricken över i. För det blir ju inte riktigt komplett om man inte har en Presskitt och en Norsk instruktionsbok till bilen Det behövs för den totala känslan, tycker jag
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Tack så mycket!
Helst hade man ju haft en svensk instruktionsbok men nu var Svenska V.A.R. lite för snåla för det tydligen.. |
||
Snyggt jobbat och härligt nörderi med litteraturen, det är något speciellt med att sitta och läsa om utväxlingen på 3:ans växel och hur många rattvarv det är på de olika modellerna
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Eller hur Janne, antar att du har ngn Mustang-broschyr i hyllan..?
Portmatchning, allt verkar grönt. Rören 1mm större än portarna runtom. Utom att packningarna är smalare än portarna.. Blir att köpa original Alfa där. |
||
Sprenderat några kvällar med min vän dremmeln, attackerande svetsar långt in i grenrören men nu är de bra. Mkt rostfritt damm blir det!
Packningskittets avgaspackningar var inget vidare, fick beställa original från Landvetter Bil (950kr..). Till höger. Hälsade på Christian Carlsson i Borås som hade lite grejer över: kjolar (lyckades spräcka min vänstra med mina 164-hjul..) extra servopump inkl. kopplingar + 164 oljekyl. Enda stället fästet till 164-pumpen passar är på "fel" sida och krockar med främre tvärbalken. Får tänka till där, custom fäste kanske. Oljekylet rengjort o rensat, passar fint stående bredvid kylaren. Fattas bara ett oljefilterfäste med termostat? Kamlägesgivaren hade krockat med brandväggen om den varit från en tidig 24V, min är -96 och har mer slimmad rackare. Tur! Samt fräschat upp motorfästen & kapat för långa pinnbultar till dessa. Övre bärarmarna får jag inte loss... Bultarna fastrostade i sina hylsor. Svårt att komma till med såg. Vad göra..? Annan matnyttig info från Christian som kört sin Alfa 75 24V säsongen 2023 i Alfa Challange: bromsarna räcker INTE. Hans bil är 200kg lättare & 20hk mindre (-ish) och håller i 4-5 varv på Kullen innan fading - med fräscha belägg & vätska! Ergo - ingen tvekan att montera min reservsetup med 305mm bromsar. |
||
De där hade sammanfogats med bussningen på min med, fick ta till sticksåg/tigersåg.
_________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||
Angående bromsar. Jag körde min Alfa 75 turbo i CAR Challenge med (killgissar) 200-250 hästar (gjorde lite förändringar under åren) och drygt 1000 kg. Körde standard bromsskivor och ok. DS2500 första säsongen och sedan klossar från PEAN (minns inte exakt vilken modell). Aldrig någon bromsfade eller problem med för lite bromsverkan.
Enda åtgärden var kylslangar från fronten mot centrum på skivorna. Du får gärna uppgradera bromsarna om du vill men jag hade haft det långt ner på priolistan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Fler input alltid uppskattat!
Tack. Kommer ha kylning från dimljusen så absolut, testar det först. Blir inga racebelägg förstås. Tack Besar; fick du såga igenom själva armen först? Annars sågar man väl lätt i de karossfasta hylsorna? |
||
[Disclaimer]
Det kan ju varit så att jag bara utnyttjade mina bromsar till 99% och aldrig knuffade de över gränsen. Vill man ha mer marginal och köra med gatbelägg kan det säkert vara ide att bygga med större grejer. Men de funkade som sagt i ca tio varv i racetempo så visst stressades dem. På långloppsbilen (BMW E30) körde vi Hawk belägg i några Brembo 4-kolvare modell större i 8 timmar utan bromsproblem. Så större grejer är inte fel, men små kan funka också. [/Disclaimer] _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Nu var det länge sen men tror det finns lite mellanrum, eller om du lägger tunn plåt emellan. Hade en ganska liten smidig trycklufts driven tigersåg. _________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||
Hej Per, du kan fråga/inspireras av Benny Steens 75 race-tråd. Han har ngn hemmablandad broms-upgrade med Alfa 4-kolvsok / större skivor (från ngn BMW?). https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Tack, har redan allt som behövs (lite längre bak i tråden)
Kan bli snarlikt! |
||
Bromsarna blir nog fina med din uppgradering!
Gällande belägg - min erfarenhet har i alla år varit att bankörning kräver andra belägg än standard för att vara en trevlig upplevelse (nästan oavsett bromsuppsättning)... Åtminstone "uppgraderade" standard-belägg typ DS2500 eller så. Men smak och körstil kan ju variera. Annars är det ju välkänt att många standardbromsar kan användas för bankörning bara man stoppar i riktiga belägg. På Hedenhös-tiden när jag smiskade min gamla 325:a på bana så körde jag med helt standard bromsar men med DS3000-belägg och riktig vätska. Fanns aldrig en tendens till fade eller överhettning. Fick byta kolv-damasker någon gång. På den bilen gjorde jag istället tvärtom - det var en pendlarbil och DS3000-beläggen användes året runt. De bettiga bromsarna var en bonus i stadstrafik och på landsväg. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Håller verkligen med! Har använt bilarna likadant o kört mkt med Carbotech XP8 & 10 och PFC som nog varit allra bäst. Lustigt nog aldrig Pagid! Än..
Mina 4-kolvare är ju samma som på min Coupe så skulle det behövas vet jag precis vilka belägg som blir bäst. Men.. Alfan blir 200kg lättare & minst 80hk mindre än i Fiaten så std beläggen kommer nog räcka långt. Knåpade ihop värmeplåt i alu till kommande startmotor: Har jagat läckor som tokig sista veckan, blev mkt jobb på vänstra röret cyl.3 men nu är även det tätt. Fick svetsa hela vägen runt så det hann slå sig ngn mm, men kommer funka ändå. Igår fixade jag sista förstärkningarna på främsta o bakersta rören, lämnar på coating på fredag! Kanske lite otydligt men de syns där |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 29 besök idag (27565 totalt) |