Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 T16 tribute replica | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (5622 totalt) |
Tänkte lägga upp en tråd om mitt grupp B rallyprojekt.
Känner att det behövs en motvikt till alla Audi S1 replicor som produceras, Är ändå såklart ett fan till dessa brutala iconer men känner att 205 T16 som slog Audi både i märkes och förar VM 1985-86 innan klassen lades ner behöver få lite mer cred. Lite mer krångligt med 205'an som har tvärställd motor bakom passageraren och i form av transaxellåda som skickar kraften fram resp, bakåt. Jag har valt en lätt trimmad VAG 1.8T och Audi 01E låda samt syncro slutväxel/diff fram och bak från 90-tals golf 2.. Har kollat lite på orginaldelar men det finns inte en chans att lägga dom pengarna på detta budgetbygge och att ens hitta vad som användes på 80-talet. Där är det mycket enklare att välja Audispåret. Med detta sagt så är det inte tänkt som en 100% replica, men det skall se ut som en orginalare utifrån och inne i kupe'n. I övrigt så gott det går men ekonomin får styra valen av prylar. Kommer bl.a. använda hjulupphängning från Subaru GC8 som jag har liggandes. Det som focus ligger på nu är hur drivlinan skall kunna fungera på tillfredsställande sätt. Har bollat lite med Sellholm, Unic och Bakaxeldelar om hur det borde byggas men tror det är oprövad mark. Bilen skall användas som grus/is/banbil på leknivå. Vet att det finns kunniga på detta forum som kanske kan komma med lite idéer . Min första tanke var att köra med Spole/svetsad mellandiff i 01e lådan och någon form av diffbroms bak samt inledningsvis öppen diff fram. Angående mellandiffen så tror jag med min ringa erfarenhet att den inte kan vara öppen så det varierar med drivning fram och bak. Vet inte hur det kommer hålla heller om det diffas? Har tänkt runt 350hk inledningsvis med denna setup. _________________ Thomas Berglund |
||||
Häftigt med grupp B bil.
Men jag förstår inte hur du tänkt med drivlinan. Ska du ha tvärställd (som grupp b bilen) motor med den växellådan? Och ta ut kraften ur lådan som normalt driver framhjulen? Och sen växla ner ytterligare med en fram och bakdiff? Kommer inte gå fort framåt. Och svårt att tro att en differential som är tänkt att fördela kraften mellan 2 hjul, höger, vänster håller för att fördela all kraft mellan fram och bak istället. Men jag kanske har fattat fel hur du tänkt placera drivlinan. Mittmotor och 4-hjulsdrift,ja enklast måste ju vara att använda drivlina från en bil som har detta. Audi R8 mm. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Tog denna bild på Peugeotmuseet i sommras, fanns en del kul där, helt klart klurig layout men uppenbarligen snabbast:) För dom som undrar hur det var tänkt från början, kul projekt du har på gång iaf!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Höll på att gå i den fällan då jag tänkte använda subaru diffen.
Syncron har förhållandet 20/21. Tror även volvo har motsvarande 1:1 men är inte säker. Audilådan hoppas jag kommer att hålla då den används flitigt med V8 mittmotorbyggen men på det sätt jag kommer använda den är det lite oprövad tror jag. Har blivit rekommenderad att inte gå över 350hk. Det var också maxuttag på Golf G60 rally som bakdiffen användes på. _________________ Thomas Berglund |
||||
|
||||
Är det segelbåten dom heter 606? Det är inte min. Den är flyttad _________________ Thomas Berglund |
||||
Ballt Projekt!
Drivlinan borde absolut gå få ihop som du tänkt, har du typ en diesellåda som är högt växlad tillsammans med högt (numeriskt lågt) växlade diffklumpar så borde totalutväxlingen kunna bli lagom sportig? VAG's haldexklumpar är annars typ 1,5:1 eller nåt liknande i utväxling, då kan du göra en handbromsrelease av ena också _________________ Mattias Holmgren |
||||
Lyktor fram och bak skulle behövas och rutan fram ifall den skulle spricka när den tas ur inför blästringen. Fick tag i karossen på Götene bildemontering och är helt rostfri vilket sparat massor av tid och humör .Mycket detaljer saknades men jag behövde som sagt inte så mycket då få delar är lika _________________ Thomas Berglund |
||||
Har också varit på Peugeotmuseet för två sommrar sedan bara för att ta lite mått och se bilen live för första gången. Kom dit en söndag och personalen var helt motsträviga till att låta mig öppna upp bilen och mäta samt ta bilder. Efter ett samtal till verkstadsansvarige fick jag tillträde med helgpersonalens hökögon i nacken
_________________ Thomas Berglund |
||||
Har redan införskaffat hela drivlinan. Det kommer i första utgåvan bli syncro diffarna. Finns ju frihjul på dessa som styrs med vacum tror jag. Har tagit bort detta men kanske ska fundera på en brakereleasr så det inte blir som på Audi S1 som inte gick att ställa upp om jag inte minns fel. Kontaktade Kenneth Hansen som är återförsäljare för Sadev bara för att kolla läget vad det kostar att gå all in.......55000euro för translåda samt 2 slutväxlar _________________ Thomas Berglund |
||||
Blir inte motorpaketet väldigt långt med en 1.8t och 01E låda? Nog hade en haldex lösning eller en rakställd motor med fergusson system (typ BMW IX) känts mer görbart men får det bara plats är de ju bara att testa
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Låter som du borde ha en quaife (torsen-diff) som mellandiff. Den kommer tillåta skillnadsvarvtal mellan de två utgående axlarna men skicka moment dit det behövs, enkelt sagt.
Dock gillar inte torsen hjullyft men det lär inte vara några problem här. Vid hjullyft så beter den sig som en öppen diff, det har hänt ett par gånger när man går över krön vid lätt sväng och bra med gas. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Allt sånt finns Långt fram i projektet men ska du köra den vit med dekaler likt rallyversionen? Det hade ju varit fränt att göra den så mycket det går utvändigt så den ser ut som gatversionen i gråmetallic (även om jag har för mig att någon enstaka gatbil också blev vit) _________________ Fredrik Johansson |
||||
Kanon att du har prylar! Återkommer om detta när det passar.
Den ska bli exakt som orginalet. Förutom..... Har fått tag på en grp N Öhlinsfjäding från 90 talets rally Imprezor så det kömmer stå Öhlins istället för Bilstein på sidan. Vore kul om man kunde få lite uppskattning från de andra sponsorerna från 80-talet. Shell, SKF, Michelin mm Timo Salonen vann svenska rally toch jag hade hoppats på att dom hade en sån klassisk arrangörsdekal på dörren men det satt bara en fyra på dörren. Så det får bli utrymme på dörren för någon hugad sponsor istället _________________ Thomas Berglund |
||||
Det var Bakaxeldelars förslag också. Hur tror du den uppträder med svetsad mellandiff. Ser framför mig en strid ström sv pengarsom rinner iväg till 3 torsendiffar. Eller så är det mellandiffen jag satsar på först för att få grejorna att hålla. När ekonomi finns komplettera med torsen bak och sist till fram om det behovs. _________________ Thomas Berglund |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 T16 tribute replica | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (5622 totalt) |