Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield Seven Duratec 2013 | 1, 2 >> 2477 besök totalt |
Skulle egentligen inte köpa nån mer hobbybil innan mitt 2-11 projekt (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123436&highlight=) blev klart men en annons på blocket samtidigt som jag låg på sjukhus lite uttråkad gjorde att det blev ett impulsköp. Missade en Seven förra året som jag hade velat köpa och har ångrat det sen dess så var snabb på telefonen när denna kom ut.
Det är en Westfield som byggdes av Anders Edlund (med hjälp av andra Mscc medlemmar?). Den registrerades 2013 och gick sedan några år i Roadsport A med många vinster och pallplatser. Det sitter en Dunnell-byggd 2l Duratec i bilen som ger 256hk utan nedsatt maxvarv. Lådan är en Sadev-sekventiell med geartronics kit med paddlar på ratten. Däck/fälg finns det lite olika alternativ och bredder på (13") blir nog träning på Nankang och race på Avon ZZR. Närmaste planerna är att putsa lite, serva den med nya oljor osv och se över allt så det är race-ready. Sen blir det bes och troligen T12BF för att slippa bes i framtiden. Sen blir det lite träningar och trackdays innan det ev kan vara dags för tävling. Isf blir det nog nåt klubbrace med MSCC som gäller. Vill sätta lite personlig touch på utseendet och få lite "Caterham-stuk" på den. Har börjat med att beställa lite belysning. Blir liknande Caterhams fast lite modernare med Led. Testmonterar nytt bakljus. Runda är gamla och rektangulära nya. Jag tycker iaf de nya är mycket snyggare Ska även montera en Aeroscreen av "blade-typ" som jag tycker gör mycket för utseendet på sevens. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Det kan behövas, det har varit få bilar i MSCC, Roadsport A de senaste åren. Grattis till nya bilen! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
|
||||
Dagens fix var att vara side-kick till min kompis som fixade lite efterlängtad värme i garaget.
Har värmt upp med 9kw elfläkt tills nu men det är ju inte så kul med elpriserna vi har nu.. Blir bra med en Daikin som är ställbar från 10grader och upp. Sen när det ändå var varmt och skönt passade jag på att städa lite och koppla in nya bakljusen. Nästa mek blir nya strålkastare och blinkers fram. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Det är bara öppet. Den är ganska stängd/tät under motorn så hålet behövs nog för att evakuera luften som går genom kylaren. Vet inte hur bra det fungerar men den har ju körts såhär några säsonger så antar att det funkar.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Monterade nya strålkastare och vita blinkers fram. De små mc-strålkastarna som satt där tidigare var spruckna och behövde ändå bytas och tycker det är snyggare med lite större lampor.
Insatser med e-märkning från Shein och hus från traktorstrålkastare i 5 3/4. Blinkers är vanliga Lucas. Före: Efter: _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Den måste gå som tusan med den motorn. Och sekventiell lådda på det
Vad väger den på riktigt? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Jag har inte vägt den själv men tidigare ägare har kört den med tävlingsvikt på 651kg ink förare. Så den borde väga nånstans kring 560-570kg. Verkar spontant lite lågt om man jämför med min gamla Caterham som vägde 510kg och denna är ganska mycket grövre och "fetare" överallt. Men det stämmer kanske.. Hur som så borde det skjuta på lite mer med 60-70hk mer även om den är lite tyngre _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
OK, funderar på om jag behöver evakuera luften bättre på min, nu sitter det el-pumpar för kylaren och IC bakom kylaren, och strax bakom det sitter dessutom den vattenkylda IC'n så det är mycket i vägen. Fun fact: Vid sjön i bakgrunden gick jag i Mulleskola. (för visst är det Ljungsjön?) Fast då var det inte så mycket sjö utan snarare träsk, sankmark, med lite öppet vatten någonstans _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är ju bara att testa. Är ju lätt att kapa upp ett hål och limma nät bakifrån. Stämmer att det är Ljungsjön 😀 Var ett igenväxt träsk när vi köpte huset 2006 sen 2011 fick kommunen bidrag från nåt nationellt projekt och de grävde ut sjön i flera veckor. Blev bra nu med skridskoåkning och grillplatser 👍 Även sågverket försvann ett par år efter vi flyttat in. Bra för inköpspriset när vi köpte och för värdestegringen när det lades ned.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tack Jerker! Blir inte lätt att konkurrera med dig och din bil men jag ska iaf försöka 😁 Kommer väl ta ett tag innan man är lika bra på att ratta som man var för 10år sen när jag körde 6-7st tävlingar på bana och 3-4st konbanetävlingar om året.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Fick tag på en Tillett W1 som jag tänkt ha som passagerarstol vid besiktning och om grabben vill åka med på gata nån gång. Den är dock lite för bred. Förarstolen är lite trimmad och behöver nog göra detsamma med denna om den ska få plats. Nån som har tips på bäst sätt att göra det på? Lamellskiva eller kapskiva på vinkelslip eller nåt annat bra? Vill få det rakt och inte råka ta för mycket...
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Dremel och dammsugare fungerar (långsamt är modellen), sen epoxi för att snygga till den nya kanten.
Men moddning göra alla märkningar ogiltiga, ju. |
||||
Nu börjar bilen bli klar utseendemässigt som jag vill ha den.
Återstår lite puts och ev foliering eller lack på bakskärmarna. Har monterat vindavvisare och flyttat regskylten idag. Näst på tur är montera passagerarstol och service. Sen är det bes och åka och köra nån banträff eller träning när ryggen blivit lite bättre. Provkörde bilen för första gången förra helgen. Den gick bra men tvekade lite vid kall motor. Hoppas det blir bättre när det är varmare ute annars får jag nog försöka få den mappad igen. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Monterade passagerarstol och bälte idag.
Hade lite ångest innan jag satte vinkelslipen i den nya stolen men gick fint att göra ett rakt snitt med en tunn kapskiva och tejp som guide. Snart redo för bes. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Nyfiken fråga (igen): hålen som är i bakskärmen och är täckta med nät, är de tänkt att vara för bromskylning bak? kan inte påminna mig om att jag sett det innan bara. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Ja, diskuterade problem med dem innan de sålde byggsatsen till mig. En av sakerna var att bakbromsarna slets fort, byggde luftintag på min och det ser ut som det blev gjort på denna också. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Som Nillet skriver så är det nog för bromskylning.
Det sitter inga slangar men det borde iaf ventilera "hjulhusen" ganska bra. Nu kom jag på att jag måste byta beläggen till parkeringsbromsarna jag köpte i vintras. Smidigt med standardgrejer så man slipper köpa allt från England. Var samma runda belägg som Renault 2CV. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
De är för bromskylning. Anders sågade ut dem efter en diskussion vi hade om att det går 3-4 uppsättningar bakbelägg mellan ett byte av frambeläggen.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield Seven Duratec 2013 | 1, 2 >> 2477 besök totalt |