Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird 1968 Pro-Touring/Street/Restomod/Drag/No Style | 1108 besök totalt |
Det hände visst en grej....
Det är en Pontiac Firebird 1968 med en 400 motor (330original hästar) och en th400 växellåda och 12 bult bakaxel med okänt innehåll i samtliga delar. Ser att det sitter edelbrock aluinsug och en holley dubbelrum av något slag. Den har var igång men det finns en del att justera innan man har en motorgång att prata om. Med tanke på bilens historia så gissar jag på annan converter och säkert något shiftkit i lådan. Kardanen var utrustad med två fångstbyglar. 12 bult bakaxel med alukåpa, svetsade axelrem mot klumpen och att båda bakhjulen driver helt lika så misstänker jag en spole och eventuellt c-clip eliminators. Inflyttade bladfjädrar och minitub ibak. Får nog in 345 ibak om jag vill. Skicket är förvånansvärt bra. Plåten är bra sånär som på primer och ytrost. Bilen har gått som raktframåkarbil i USA senast. Behöver dock gå igenom elsystemet för det ser bedrövligt ut samt skaffa ett baksäte till besiktningen. Målet är att klara sista besiktningen och aldrig stå länge på pallbockar som min andra bil. |
Första provturen med Firebirden gjord. Efter att fyllt på olja i lådan och en ventiljustering så lät det som att den gick på några fler cylindrar. Rullade för egen maskin ur carporten ut på gatan ca 100m innan jag vände och backade in den igen. Alltså vad en sån provkörning kan göra för känslan.
Lillgrabben uppskattade farsans avdankade dragracebil och gjorde ett betydligt högre och grövre motorljud när han beskrev vad han såg. (Han är 18 månader)😎 |
Var tvungen att prova andra fälgar iochmed att jag känner den lokala gummigubben.
Han har rejäla sulor på sin 73 challenger. Men jag tycker inte att detta passade så bra. Det är 20x9 et18 fram med 245/35-20 och 20x10.5 et25 bak med 255/35-20 bak. Kan få in 3 tum fälg till inåt med något över 300 breda gummi bak. Funderar på om porschefälgar med spacer skulle göra sig bättre. 18" är storleken jag tänker mig. Kan vara staggered med 19 i bak med. Eller corvette. De brukar ju ha rejäla bakdäck och högt et. Ingen som har en rejsig uppsättning till en sunkig raggarbil? |
Ytterligare en bil till svängjänksgänget
Väldigt trevligt utgångsobjekt och helt rätt inställning att den ska vara körbar så mycket det går. Kommer att följa detta roliga projekt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
Grattis, en underbar Pontiac.
Jag bruksade på college en smoggad Grand Prix 2d hardtop -79 med en trött 305". Men då kostade en gallon 92-oktanigt under en dollar. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
Mycket fränt
Om jag får ge ett litet tips innan du bestämmer dig för fälgdimensioner, kolla upp däckutbudet. Jag har 18" men om man gått upp på 19" bak så finns det otroligt mycket mer däck. Då delar man storlekar med lite äldre supersport-bilar men breda 18" så är utbudet mycket mindre. _________________ Patrik Lissjos |
Varde ljus! Och det mesta är fortfarande mörkt.
Efter att ha tagit isär och smörjt upp ljuskontakten så fick jag igång några lampor. Funderar på att göra om större delar av elsystemet då jag hittar väldigt många avklippta kabeländar och lösa kontakter. Men bilel är inte min starka sida. Inte det heller. Sen måste jag försöka att hindra mig från att plocka isär bilen utan bara fixa det som behövs för reggning och besiktning. |
Bra tips där Steve.
Funderar på att börja om med det mesta av elen till belysningen. De flesta kablarna är svarta inuti i kopparen och många är skarvade och eller strömtjuvade. Nya socklar med jordkabel bak till samtliga lampor och 7 polig släpvagnskabel som härva. Nya h4 insatser och nytt kablage fram. Saknar original blinkers/positionsljus fram. Borde funka med h4 lampor med Inbyggda parkeringsljus samt någon mindre lampa som blinkers på originalposition. Körde min bror till Lamdvetter idag så jag svängde in på Camaroskroten som ligger några kilometer därifrån. Fyndade bättre begagnat värmereglage och ny mittpanel till instrumentbrädan. |
|
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird 1968 Pro-Touring/Street/Restomod/Drag/No Style | 1108 besök totalt |