Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK4 V6 - göra en heffaklump lekfull, v1 isbil | 1, 2 >> 3823 besök totalt |
Dags för en liten tråd om en substitutsbil.
Valde att avvara min gamla Opel Corsa för drygt ett år sedan, jag ville ha nåt enklare. Hade gått och tänkt på en 4wd, 3dr golf mk4/mk5 med lite enklare mods, skulle ju kunna bli i princip samma bil, inte lika ball men betydligt enklare att köpa färdiga delar till osv. Av en ren slump kom det ut en "defekt" 3dr mk4 v6 bara några kilometer hemifrån för småpengar så det var bara slå till. Lite service av kylsystemet med ny kylare, vattenpump och termostat, nya Bromsar, service av haldex bla så fick den agera bruksbil en stund. Törstig men kul, VR6orna låter ändå rätt gött efter typ 4000. Dom är ju lite gristunga för sin storlek, tjänstevikt på typ 1600kg.. Planen är att få ner vikten med enkla medel, bort med allt onödigt. bort med alla hjälpsystem uppgradering av chassit _________________ Mattias Holmgren |
||||
Första åtgärden fick bli framvagnen, mest för att de var sopslut.
Fick i en BC racing enklare coiloversats oanvänd i kartong för bra peng. Kompletterade med bättre begagnade spindlar och länkarmar från en TT mk1, samma som golf R32 och S3. Höjer rollcentrat en del. Passade även på stoppa dit nya spindelleder och styrleder Till topplagringarna valde jag att skrota original gummikonor och köpa ett par universallagringar med camberjustering istället. Borrade bort plåtkonan i fjäderbenstornen som original sitter i så var det enkelt montera dessa istället. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Bak valde jag att göra lite custom ändå.
Stötdämparna bak på mk4 4-motion ligger bakåt i typ 45 graders lutning, blir en väldigt degrassivt utväxlingsförhållande genom slaglängden så det ville jag råda bot på. Chassisatsen jag köpte var till en FWD golf, dom har stående stötdämpare bak och mina ögonmått hade sagt att det borde gå få dit. Åkte på skroten och kapade ur en del ut hjulhusen bak med stötdämparfästena från en 2wd bil. Hade hoppats att hjulhusen skulle vara samma så dom bara skulle vara att svetsa dit. Vänster sida fick masseras ganska mkt för att skapa den bula i innerskären som 2wd ha, gick utan kap/svets iaf. Höger sida hamnade påfyllningsröret i vägen för fjäderbenet, gick att kapa bort kanalen för avluftning och ersätta med slang men stötdämparfästet passade rakt mot innerskärmen iaf Fick komplettera stötdämparna bak med extra fjädersäten, svarva egen övre tallrik, sen hade jag några fjädrar på hyllan som motsvarade BC-racing fjädrarna på originalplats som jag börjar med. Fick fimpa låsmuttrarna till handbromsarmarna på oken och svetsa dom istället. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Meh! Vilken kul grej!
Hade en sån en gång, gillade den! Hade ju varit roligt att veta om man kan uppfatta skillnaden i rollcenter på en vanlig bil... Nu har du ju ändrat endel mer där framme. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Golf mk4 har ju dåligt rykte som en understyrd oxe. Satt nån sänksats på denna tidigare, inte jättelåg men länkarmarna fram pekade kraftigt uppåt. Nu ser det betydligt bättre ut. Det lilla man hittar med dom som gjort bytet till R32/S3/TT spindlar verkar vara att den blir mer reaktiv i fronten.
Det är nog inte långt borta _________________ Mattias Holmgren |
||||
Då var det ju dedär med vikten..
Bilen är ju tung original, 1530kg tjänstevikt på pappret Nästan allt som gick skruva lös åkte ut invändigt. Dörrarna tömde jag och satte plastrutor i men dom är ändå tunga, mycket dubbel och trippelplåt där tyvärr.. Batteriet flyttade jag bak. I motorrummet rensade jag bort allt som hade med AC att göra samt diverse annat som luftpump, kolkanister, krockbalk, huvlås mm. Åkte förbi en lastbilsvåg under en provtur, 1.28t utan mig men med full tank och ganska mycket snö. Inväntar en köldknäpp så kanske man kan prova knacka asfaltmattor för mer vikt vore fint bli av med. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Märkte redan förra vintern att ABS blir knäpp när man åker på sladd.
Vill man bromsa när man har sladd blir pedalen bara stum och vibrerar längst upp, ganska otrevligt. sätter man ABS ur funktion, typ utan säkring så släpper inte haldexkopplingen när man drar i handbromsen Det går inte heller vänsterbromsa med den alls, motorstyret stänger spjället när man tar på bromsen. Efter lite trial&error så kom jag fram till att fimpa bromsljuskontakten och istället koppla handbromskontakten dit, då håller 4wd i även under broms, det går vänsterbromsa och drar man i handbromsen så kopplar bakhjulen lös ABS är bortkopplat helt, skulle ha plockat bort hela pumpen egentligen. Vet någon av om det går hitta T-kors (T-stycke?) med 2st M12x1 samt en M10x1? då skulle man slippa kona om några bromsrör öht Kortade ner växellägena lite också men nog skulle det sitta fint med ett solidare spakställ _________________ Mattias Holmgren |
||||
Ett T med 3xM10x1 och två övergångar M12-M10?
Mer sannolikt att hitta än ett T som är perfekt. |
||||
Det är nog kanske tom med troligaste alternativet. Det är egentligen bara pp framkretsen det behövs, kommer nog dra enkelt rör bakåt så man får dit en hydraulisk handbroms i samma veva. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Jag hade en liten otrevlig upplevelse för en himla massa år sen när min bruks S60Awd var relativt ny. På vägen till jobbet finns det några fina svepande s kurvor där man vänsterbromsar och får fina sladdar Den gången höll det på att sluta i diket plötsligt blev bilen bara framhjulsdriven Bara att åka in på Volvo så dom fick läsa ut felkoder, orimligt värde på bromsljus kontakten med andra ord trodde Ecu:n att jag bromsade... och som funktionen är på Volvo:n då i alla fall är att när man bromsar så kopplas bakhjulsdriften ifrån. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Nu borde den bara reglera mot gas och varvtal tänker jag, men har egentligen ingen aning
På Corsan hade jag en SQS manuell ventil med solenoid för av/på som jag var väldigt nöjd med. Ska köra denna lite med rallydäck och utvärdera får vi se vars det landar. Smed ihop en enkel halvbur av folkrace-rör. Då finns det nåt att fästa bältet i och isbanan är nöjda _________________ Mattias Holmgren |
||||
Nej inte med denna än tyvärr, förhoppningsvis är isbanan i skick till nästa helg så man kan prova då. Den är inte helt konsekvent än men det ska man väl inte förvänta sig med vanliga vinterdäck och öppna diffar än så länge. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Kunde inte låta bli, nu är diffen svetsad bak iaf
Tur det är enkelt plocka ut den ur bakaxeln på dessa, fick fimpa 1cm av ett utstickande hörn på subframen så gick det få ut den på plats. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Då var det äntligen provkört med rallydäck
Fick en fantastisk vinterdag med sol och runt 0-gradigt, tillhör inte vanligheterna den här tiden på året. Bilen skötte sig fint, uppträder konsekvent om än lite undermotoriserad just, man får bryta in den bestämt och sen hålla i för allt den orkar. 50hk till hade varit fint. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Blev ett gäng varv lagda idag.
bakre ljuddämparen skakade av i en rostig skarv men i övrigt funkar den kanon. Smidigt att köra till/från banan Grävde fram en gammal gopro så här kommer lite hjälmkamera _________________ Mattias Holmgren |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK4 V6 - göra en heffaklump lekfull, v1 isbil | 1, 2 >> 3823 besök totalt |