Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 7.5 2018 - Racerapport Sviestad | 2 besök senaste veckan (2506 totalt) |
Efter mycket funderande, strul med leonen jag också bygger med samt en flytt 20mil bort från garaget, så beslutade jag mig för att köpa något som bara ska funka och göra det möjligt att köra lite bana medans man skruvar med leonen.
Då jag fastnat för framhjulsdrift så sneglade jag på Seat Leon cupra av nyare generationen eller en VW golf GTI. Som ni ser i titeln så föll valet till slut på en golf då det var den bästa bilen jag fick tag på. Bilen i sig är en Golf GTI mk7.5 med dsg låda som kommer med VAGs VAQ-diff som funkar förvånansvärt bra. Planen är att göra enkla mods såsom bromsvätska, belägg och däck och fälg för att få bilen att klara av lite bankörning. Tanken är att använda fälgarna från andra bilen då jag redan har r-däck till den. Premiären är planerad till nu på lördag och körningen på Mantorp med 5100. Ska bli ruskigt kul att se vad en standard GTI kan prestera. _________________ Emil W |
||||
Riktigt trevliga bilar, ska bli intressant att se vilka tider den kan prestera på Mantorp. Får jag dit r-däcken och bromsarna funkar så vore det kul om man kunde komma ner på 1.34-1.35 tider, snabbast tidigare med vanlig bil som jag kört var 1.36 med en Leon cupran 2016 med 290 och gatdäck. Tror både 7, 7.5 och 8 har samma VAQ-diff, dock kan de ha olika inställningar på dem. Vet att cupran tex har en mer aggressiv inställning, detta ska dock gå att justera med obdeleven. _________________ Emil W |
||||
Grattis!, mkt vettig bil! . Som man även kan använda till vardags med baksäte som man inte behöver vara 1,3 för att sitta i
Måste kolla, men kan körde npg 1,35 tider med halvdåliga Federal R däck.. Körde en hel del bana med min med HELT original bromsar, vätska . UTAN minsta problem med fading!. Så tror många överdriver att man måste byta bromsar för att kunna köra bana. Dessa bilar är ju byggda och misshandlade på Ringen utan problem Så bara ut och kör! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
På vägen hem från handlaren tände sig ett felmeddelande för växellådan, men fortsatt körning var möjligt. Efter att ha stängt av och startat bilen försvann varningen. Ett samtal till handlaren senare så var bilen inbokad för att få felkoderna utlästa, denna tid var i torsdags..
Torsdagen kom och jag åkte förbi handlaren för vad jag trodde skulle bli ett 5min besök.. Efter 45min kommer säljaren ut med ett par nycklar i handen, men inte mina nycklar.. Då har det visat sig att bilen spontant fått för sig att sluta driva helt efter mjukvaruuppdateringen som de då gjort efter kontrollen av felkoderna. De skulle försöka vidare för att försöka hitta felet. Idag fick jag ett samtal från verkstadschefen där han förklarade att mekatroniken var konstaterat trasig och behövde beställas och bytas, 5-7dagars leveranstid + montering. Så mycket för att köpa sig fri från problem med förhoppningen att få lite tid på bana.. 4år gammal och 4000mil. Hann åka ca 2mil innan felkoden dök upp och hämtade bilen i tisdags kväll och blev av med den igen i torsdags lunch😅 _________________ Emil W |
||||
Meh va segt! Jag har ju bara åkt 14 mil med min, och 7.5 an gick bara 1900 på 4 år så jag kanske klarar mig _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Lite så, speciellt med tanke på att jag skaffade denna just för att slippa problem och kunna köra mer Du kanske har hittat lösningen på Golf-problemen? Dvs att inte använda dem _________________ Emil W |
||||
Hehe, hon kommer nog få rulla lite mer i sommar. _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Dumheterna fortsätter.
Fick ett samtal efter lunch att bilen var klar, de hade bytt mekatronikenhet och kalibrerat allt så nu funkade allt som det skulle. Så jag tog lånebilen och åkte ut i köerna till handlaren. Väl där så fick jag nycklarna och när jag startar bilen så har jag fortfarande samma varningslampa för växellådan, dock konstant nu så den slocknar inte när man stänger av och startat bilen.. Så jag fick ta lånebilen och åka hem igen.. väl spenderade 1,5timme Känns mer och mer som att jag inte borde hålla på med bilar eller bankörning.. _________________ Emil W |
||||
Fick tillbaka bilen för några veckor sedan och har hunnit med att montera endless belägg runtomkring samt en uppsättning Oz fälgar med Michelin ps4s däck som jag hade liggande.
Sen har jag hunnit med att testa bilen en vända på en av 5100s körningar på Mantorp. Med tanke på att bilen är original förutom beläggen så var jag väldigt nöjd med hur den gick. Fick till en 1.37-tid efter 2 pass, med god marginal och jag är övertygad om att det skulle gått att kapa mer tid utan problem även på gatdäck Sen en bild från gårdagen när jag körde på Tysklands färjan på väg ner till ringen _________________ Emil W |
||||
En liten rapport efter nästan en vecka nere på ringen.
Tog färjan från Nynäshamn till Rostock via Visby, tyvärr finns det bara ett fåtal hytter så det blev att spendera resan i en vilostol vilket var lite sådär. Får man tag på en hytt så är det nog den perfekta färjan om man ska ner till ringen och utgår från Stockholmstrakten. Vädret väl på plats var minst sagt varierande. Ena dagen torrt och runt 20grader, nästa dag hällregn, nästa dag blandat. Totalt blev det 23varv och det hade absolut gått att köra många fler. Lördagen 11/6 blev sista dagen och jag fick in 2st bra varv direkt vid öppningen kl 8 och tog sen ett varv runt lunch, men då det var så mycket bilar var det ingen mening att ge sig ut mer den dagen även fast det var öppet 8-19:30.. Tror vi räknade till 4st stängningar, kan ha varit fler då vi inte var vid banan hela dagen. Lärdom till nästa resa är nog att satsa mer på kortare körningar, kvällskörningar eller kanske dagar när banan är öppen 4-6timmar än heldagskörningar, alternativt får man börja köra trackdays och hoppas på bra väder Bilen har funkat klockrent och jag är faktiskt förvånansvärt nöjd. Helt standard förutom endless belägg runtom och lite värre bromsvätska. Bästa varvet landade på 8:46 med lite trafik och med en hel del förbättringspotential både när det gäller linjer och bromspunkter. _________________ Emil W |
||||
Grymt!, såg kanon ut "helt" original
Fick erbjudande att Benny L som är VW testförare och Ringrekord hållare på ringen att köra min bil en sväng där nere..Men vågade inte låta den galningen köra.. Han har ju kört min modell på 7:51 helt original. Rätt sjukt bra för en rätt en rätt tung 4wd bil.. Är ju samma tid som Type R FK2 som är verkligen en "trackday" bil _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Jo ringen är ju en förhållandevis snäll bana, jämfört med våra svenska, där det går att köra otroligt fort med nästan valfri bil om man bara har rätt förare bakom spakarna. Men med tanke på att jag inte är något annat än en högst medioker glad amatör, som dessutom inte kört så mycket nere på ringen, så är jag väldigt nöjd med varven denna vända. Bara nöta på och hoppas det blir en resa i höst och att jag får med mig R-däcken ner _________________ Emil W |
||||
Var med och provade bilen på LMS körning på Sviestad den 15/7.
Med leonen har jag tidigare kört 1.0.5,7 med 235/35-19 och Cup 2, bästa tiden för dagen med Golfen blev 1.06,8 vilket ändå kändes helt ok med gatdäck. Det intressanta var dock hur upplevelsen av bilen ändrades efter denna bana jämfört med ringen. På ringen funkade fjädring och Michelin Pilot sport 4S ändå helt okej, här krängde det mest och däcken blev kraftigt överhettade efter 2varv med högt tempo, redan andra varvet tappade man oftast 0,5-1s. Om vädret är okej så är planen att prova med R-däck igen på Sviestad den 7/8. Kommer inte ske några underverk då fjädringen/vikten just nu känns som det största problemet, men ändå kul att testa och se vad respektive ändring gör i tid. _________________ Emil W |
||||
Billig OEM+ mod som kan rekommenderas.
Jag monterade för några veckor sedan främre länkarmar från TT / TTS / TT-RS av MQB modellen på min Leon Cupra 280. Ger strax över 2 grader camber fram på OEM chassi, ca 8 grader Caster samt att spindellederna är justerbara för mer camber om så önskas. Jag låste mina på det mest innersta läget. Vidare är bakre länkarmsbussningen på länkarmarna solid tillskilnad från OEM Golf / Cupra. Bilen har blivit betydligt mer direktstyrd och reagerar snabbare på rattutslag än tidigare samt att den blivit mindre understyrd. Tror jag gav knappt 3000kr komplett för allt. _________________ M@rtin 411is4t Leon Cupra |
||||
Hmm bra tips! Har du ett artikelnummer till de man ska köpa? Antar att justering av toe måste göras då sånt här brukar ställa till toen rejält. _________________ Emil W |
||||
Självklart, Länkarm: 8S0407151B Spindelled höger: 8J0407366R Spindelled vänster: 8J0407365 Autodoc säljer annars Triscan länkarmar (välj TT 2014 - som bil) 8500 295237 för 1400kr/st (priset varierar från dag till dag) Spindelled FEBI 40536 / 40537 380kr/st. Toe behöver justeras ordentligt men det finns utrymme på styrstagen för detta med marginal. Spårvidd flyttas utåt med ca 10mm / sida _________________ M@rtin 411is4t Leon Cupra |
||||
Perfekt, tack! Jo vill minnas att det var problem med antingen att styrstagen inte räckte eller något annat som blev för kort, om man gjorde samma modifiering på de äldre MK5/6 Leon 1P men då med dåvarande TTS. Men kul att det funkar här! Perfekt ändring då om man vill ha lite mer camber men vill behålla original fjädringen. _________________ Emil W |
||||
Har haft en uppsättning såna för några år sedan och tyvärr funkade de inte ihop med sänkfjädrar. På bilen jag hade då tog fjädern i fjäderbenstornet då den flyttades in för mycket. _________________ Emil W |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 7.5 2018 - Racerapport Sviestad | 2 besök senaste veckan (2506 totalt) |