Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Colt CZT -05 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (6349 totalt) |
För några månader sedan började jag kolla blocket obsesivt efter billiga men roliga bilar och för några veckor sedan hittade jag en riktig "nugget". Liten, japansk, turbo - perfekt!
Sedan dess har jag monterat nya däck på den, fixat bucklor och rost, servat den, lagt till minst 15hk i racingränder och kört den på SVKGs utmärkta event på Falkenbergs bana, vilket var superkul! Planer för denna vinter inkluderar coilovers, bussningar och bromsar. För våren är det fler trackdays och att komma ut bland koner. _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Åh, skoj med något lite udda. Själv har jag kört en Colt av den där generationen en gång, på halkbanan när jag tog körkort. Den gav inte mersmak någonstans, men så var det heller ingen CZT.
Alltid kul med budgetraketer med fokus på skoj! _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
Kul med ytterligare ett ekipage i sprintcupen Stämningen på deltävlingarna är underbar och det är lika mycket ett socialt event som jakt på sekunder i konbanan.
Hamnar du i grupp B så låter du bli att köra fortare än en gammal grön mustang... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Hej Jonas!
CZT är ett konstigt djur. En turbo 4G15 i en ekobox med eget kaross. Den har 150 hk och är faktiskt riktigt kul att köra på det "kör det som en hyrbil" sätt. Mitsubishi sålde dem bara i Europa, Australien och Japan så för mig är det en exotisk bil _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Hej Janne!
Jag såg dig i din Mustang ute i Vårgårda när jag kom förbi. Det var som att titta på Bullet with cones . Tanken att en klassisk Mustang ska tävlar i samma klass mot en skrothög som tidigare liv bestod huvudsakligen av att köra till Maxi är lite komisk. Jag tror inte att du har mycket att oroa dig för från mig eller bilen _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Vi har ju några exempel på att man absolut inte skall underskatta småbilar när det är tight. Klingans FyFabian väger mer än CZT'n men har 90 hästar mindre! och han är ändå precis i hasorna på oss och om det är lite kass underlag är han snabbare (den jävel) Jag tar Jannes kommentar och utökar det till att även innefatta en sliten tjock 928 _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Tack! Jag behöver nog en färdighetstrimning innan jag får en motortrimning men jag har sett några YouTube videor med folk som får galet mycket effekt ur dessa motorer (350hk +) _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Att slå en RIKTIG sportvagn är för mycket att föreställa sig, men i regnet kanske... Tur att vi bor på västkusten så jag har gott om chanser att ta reda på det Av vad jag har läst i Klingans tråd att döma, har han gått helt Colin Chapman på den Fabia och den måste väga hälften av vad den gjorde till att börja med. Verkar som det bästa man kan göra är att köra direkt till återvinningscentralen och tömma bilen! _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Roligt bilval, kul att se dig och bilen här med!
Välkommen till Sprintrace 2022, en cup som bara blir bättre och bättre med alla glada deltagare med varierat bilval. Colten kan nog överraska många i konbanan, vilka däck har du tänkt köra på? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kul med fler deltagare med lite udda bilar, även om du har minst 100 Hk för mycket
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Tack Fredrik! Och tack igen för lektionen i Falkenberg! Jag är inte riktigt säker på vilken däck. För tillfället har jag Kumho Ectsas monterad som är ok, men jag funderar på att köra något klibbigare. Jag tänker dock på att hålla mig över 200 treadwear, så jag tror inte att jag kommer byta till R däck. _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Han har rensat bort ett baksäte i tjeckisk papp och stolar i lumparmerat "stål"..Även om jag gärna hade skyllt på viktminskningen så har han nog blivit av med typ 30-35 kg om vi räknar riktigt optimistiskt (och lagt på några av de kilona med större hjul inför nästa säsong). Småbilar gör sig helt enkelt överraskande bra i tighta konbanor Han har (hade för 20 år sen) 60 hästar, jag hade för 40 år sen 300.. ändå har jag fullt upp att komma före den där tanthårsblåa pendlarvårtan. Det skall bli mycket intressant att se hur en modernare 150-hästarsvariant placerar sig! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Instämmer till 100% Ormiga och rent farliga på halt underlag. Så lite bättre chassie kommer gör den gott. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Colten lider av samma svagheter som andra billiga småbilar med vridstång bak, men CZTen har några fördelar jämfört med en vanlig Colt. Fjädringen är styvare med en starkare krängningshämmare på framsidan och Mitsubishi bestämde sig för att sömsvetsa hela unibody så den är faktiskt mycket styvare än den vanliga karossen. Jag ska leka med vad jag kan göra med bättre fjädring och en bakre krängningshämmare mm, men om den kör som skit, så får det vara. Hittills har det varit ganska roligt att köra och jag har inte märkt så mycket oförutsägbarhet, även under en mycket blöt banadag på Falkenberg. Min ambition är mestadels att köra konbana och konerna kan inte klaga ändå _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Kul med fler småbilar men fusk med minst 60 hk för mycket! Men faktiskt kommer man långt utan effekt i just konbana, det är väghållningen man behöver jobba med och då går det att överraska.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Med all den turbofördröjningen och det där med att knappt ta sig ur första växeln på en konbana, är jag inte säker på att de dundrande 150 hästarna kommer att vara till stor fördel Det blir intressant att se hur stor skillnad billiga mods kan har för Coltens väghållning. _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Nu när garaget har återgått till en lagom temperatur fick jag äntligen fixa till stötfångarskyddet, de trasiga galler och lägga till en dragrem så att jag slutar slå sönder smalbenen på den löjligt långa bogseringsögla.
Jag bytte också ut fjädrarna till progressiva H&R med en 35 mm sänkning. Medan jag höll på gav jag framhjulen 2 grader negativ camber för att försöka förbättra understyrningssituationen. För att stela upp bakdelen har jag beställt ett Cusco krängningshämmare från Japan som jag inte kan vänta med att få. Det borde hjälpa, men jag tog ut bilen medan vi hade +8 grader idag och bara fjädring och camber har verkligen gjort skillnad. _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Efter massor med förseningar och stopp över hela Asien levererade Fedex äntligen Cusco krängningshämmaren som jag beställde från Japan. Tydligen med Omikron har de inte tillräckligt med piloter för att flyga sina vanliga rutter så allt tar en evighet. Men det är vinter ändå och de som väntar på något gott...
Alla instruktioner var på japanska förutom en rad på engelska som sa att delen inte får användas på bilar utanför Japan. Jag ignorerade rådet, gjorde en snabb genomgång av alfabeten kanji och hiragana och gick ut till garaget Det är verkligen en trevlig bildel. Det finns förstärkningsplattor som fästs i stötdämparbultarna och genom fjädersätets bas. Sedan fäster krängningshämmaren på förstärkningsplattorna. Alla andra alternativ jag har sett till Colten fästa med en enda bult till en liten hål på sidan av fjäderstolarna och vissa använder avgasklämmor för att fästa hammaren på torsionsstången. Jag gillar att Cusco-lösningen förstärker fjäderstolarna och ger två bultfästen för krängningshämmaren. Detta bör begränsa risken för att flexa, eller ännu värre, att permanent böja fjäderstolarna samtidigt som avsaknaden av klämmor på torsionsstången gör att den ökade belastningen på den inte hamnar på potentiella svaga punkter. Jag lyckades även ta ut bilen mitt på dagen medan det var ett ovanligt varm januaridag och jag är riktigt nöjd med hur de nya fjädrarna och krängningshämmaren fungerar tillsammans. _________________ Thomas Hillman Colt CZT "Tanuki" |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Colt CZT -05 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (6349 totalt) |