Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 GTI -87 *SÅLD* | 4717 besök totalt |
Min pugge är en lynnig formfranska som tycker att jämn tomgång samt pålitligt elsystem inte är så viktigt...
Mitt impulsköp är en Pug 205 GTI från -87 Tyvärr så är det med 1.6 liters motorn men vem ha sagt att den måste sitta i just min bil? Hästkrafter är inte prioritet ett just nu. Tänkte få bilen i trevligt skick innan jag börjar med motorn. Vad är det som ska göras då? Jo, jag ska ta bort den FULA bakspoilern som sabbar hela bilen (Fixat 040918). När den är borta så är det bara att börja svetsa igen hålen (efter spoilern! Ingen rost här inte!), spakla, slipa, slipa, slipa...för att slutligen avsluta med lack. När det är fixat kan man börja med det roliga, dvs lätta, fixa bromsar m.m.,men som sagt först ska jag se till så att man inte behöver skämmas över att man kör runt med bilen En bild på bakdelen nu när spolern är borta! Blir lite spackeljobb för min del eftersom den var lite smälld sedan tidigare Mvh/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Är du galen, har du köpt en Peugeot? Kan säga att min 205:a är den sämsta bil jag ägt någonsin. Njurbälte på i samhället men sliddrig som ål på kurviga vägar. Tips: släpp inte gasen i en kurva.
Har du några bilder på puggen? _________________ Stefan Sager |
||
Hahaa...hörru Stefan! Kommer du ihåg min AX GT? Överlevde jag 2 år med den så ska jag klara av en 205:a också Ang. släppa gasen i kurvan så är jag uppvuxen med gamla saabar och jag kan säga att peggan e snällare än min gamla 99 T16 vid gasuppsläpp... Iofs så fick jag smaka på ett kast igår morse när jag skulle till jobbet PS. Ska fota bilen snart DS. /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
KH Motorsport (www.khmotorsport.se), säljer just nu spax väghållningskit till 205 för 2500 riksdaler, kanske kan va nåt.
_________________ Stefan Sager |
||
Jag var faktiskt inne där härom dagen och kollade in precis det du nämner och det låter intressant. Ska kolla vad ekonomin säger. Har ju lite jag ska göra innan jag sätter igång med att köpa "tillbehör" till möget _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Inte för att det har hänt så mycket men jag börjar få elen att fungera.
Ärjade kontakter så det står häliga till Bakspoilern har åkt av så nu är det bara att lacka om bakluckan samt sidorna på bilen. Vad är det på som är på G då? -Tänkte köpa mig en till motor som jag tänkte överladda. -Byta bakaxel så jag får skivor bak. -Rensa lite på vikt. -Köpa en ny stol så man lipper halka omkring. -Se över vähållningen. -Försöka få tag på C5 alu-plåtisar samt klistriga däck Känns som jag kommer få en trevlig och dyr vinter i år _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Jag har inte så mycket erfarenhet av bankörning men jag är ganska övertygad om att skivor bak på 205:an är overkill. En bra sak med trumbromsar är att mindre underhåll krävs. _________________ Stefan Sager |
||
Citat:
Vad är det på som är på G då? -Tänkte köpa mig en till motor som jag tänkte överladda. -Byta bakaxel så jag får skivor bak. -Rensa lite på vikt. -Köpa en ny stol så man lipper halka omkring. -Se över vähållningen. -Försöka få tag på C5 alu-plåtisar samt klistriga däck om man tar listan bakifrån så är den ok. _________________ Johan Sjölinder |
||
Listan på vad som är på G är inte i kronologisk ordning men jag måste erkänna att jag saknar lite mer mos i maskineriet! 1.6:an är riktigt trött !
Vad det gäller bromsarna så vill jag ha skivor bak oavsett vad ni säger Lider av nån sjukdom som gör att jag måste skruva på allt och när jag har fått en idé så måste den genomföras... Nope, nu är det dax att göra lite nytta på jobbet också /T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Japp, jag har tänkt på det Gäller bara att hitta en bakaxel som inte är helt slut Lättare sagt än gjort i detta land _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Nja... helt död är den väl inte. Min drar fint fram till varvstoppet men inte händer det för mycket efter 5000rpm. Själva motorn är ju rätt slö så det är inte rättvist att jämföra den med en GSI Iosf så jämför jag min GTI mot T16 motorn jag hade i min 99 och det är väl inte heller helt snällt Vet inte riktigt hur jag ska göra med min motor? Jag får inte insprutet att fungera som jag vill! Har en tomgång som är allt annat är stabil samt några andra små härliga fel. Lutar lite mot 1,9 l motorn (122hk) som jag tänkte överladda, men den som lever får se. Vill faktiskt få ordning på väghållningen och bromsarna först innan jag ger mig på motorn eftersom jag inte har kört så mycket på bana innan. Mvh/T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Tomgångsproblem e knepiga att lösa, vet inte vad som diffar mellan 87 och 90 motorn tomgångsmässigt, men bl.a. LMM:en och SAD:en brukar ställa till problem. Vakum/luft/avgasläcka e ju en klassiker annars... _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Tänkte passa på att uppdatera lite.
Har fixat till motorproblemen genom att byta LMM och göra rent på div. ställen i motorn så nu går den som ett skållat troll igen, vilket är bra eftersom min lilla "pugge" kommer från och med nu att få tjänstegöra som bruksbil p.g.a suget efter bakhjulsdrivet blev för stort. Nu kanske ni undrar vad det är för bil jag tänker försöka bli bättre förare i? Jo, det är en Ford Sierra med den klassiska pintomotorn Jag hoppas för kung och fosterland att jag får ut bilen till sommarens evenemang. Lägger upp en tråd om den nya bilen så fort jag börjat skruva med den. /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 GTI -87 *SÅLD* | 4717 besök totalt |