Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 "Blåmesen" | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (3418 totalt) |
Nikel och jag dividerade om hur man får en Peugeot med aggressiva hjulvinklar att sluta käka drivaxlar och kom fram till att det nog är bättre att ha motorn bak.
Så vi tog en blå Peschå och kapade bort det där bak. Ursprungligen tänkte vi ta originalmotor från GTI på 137 HK men jag har en RC med 177 som vore roligare, så vi tänkte ta den. Sedan funderade jag på att jag har en Grupp H 306:a också med "byggd" motor, diffbroms och lite annat som har 240 hk. Men det vore synd att plocka isär en fungerande bil som är rätt skoj så den finns kvar orörd och till salu efter att ha vunnit sin senaste grej (slalomkörning). Sedan ojade vi oss lite över växellänkage och jag påpekade att den sexväxlade automaten i C5 V6 är rätt trevlig och verkar gå att peppa till lite för snabbare växlingar. Det är samma låda som sitter i typ alla framhjulsdrivna bilar i hela världen med Aisin Warner-låda. Bl.a. typ alla Volvo. Jag hyrde ju ut blåmesen 1 till en kille som hittade 2:an i stället för 4:an när han växlade upp/ner. Så automat känns tilltalande så man kan låna ut. Så nu har vi en Peugeot med ny bakram påbörjad, en C5 som ska vara donatorbil och två huvuden fulla av idéer. Jag skriver mest här för att jag tänkte be om tips på vad för rejsa-magi vi ska använda till fjäderbenen bak. Toppfäste bygger vi själva men kom gärna med idéer och tillrop om det. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
||||||
Lägre satta förväntningar än Kebabracing Vi vann ju tävlingar _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Känns som stor sexa placerad bak i en annars lätt fwd-bil är någon franskt
Friskt vågat, kan bli skoj och alla som gnäller att 911 är tuff på gränsen kan ju hyra denna och öva _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Motorn hamnar ju typ mitt i bilen. Vi pratade om att stoppa mittmotor i en av mina Lupos men kom fram till att även om motorn sitter bak så sitter den fram . |
||||||
Vi har inga förväntningar. Men vi har roligt |
||||||
|
||||||
Typ Renault Clio V6. Det sitter samma motor i den som vi ska använda. |
||||||
|
||||||
Nej, nej och nej. Det sista är det många som provar och det verkar fungera 0 av 10 gånger. Däremot så började C5an brinna vid dom riviga starterna Men det gick bra. |
||||||
Att det brann med öppen låga under huven efter accelerationstesterna? Det vet väl alla att grejer brinner när vi håller på. Körde in på en självtvätt och drog igång underspolningsprogrammet under tiden elden tog sig. Det var lite stressigt med att köpa poletter. Ska ta med brandsläckare nästa gång. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag tänker en del på turbo, men det får komma i en senare tid.
Fokus just nu är att få till en körbar bil - men min tanke är att ha något som man kan prova olika idéer på under längre tid. När man väl plockat av bakaxeln så är det nästan ingenting annat än tunn plåt bakom förarplatsen så det finns mycket plats för dumma idéer. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det borde jag ha gissat på, solklart så här i efterhand.
Kan tänka mig att det var spännande där en stund, vad sa de anmdra i kön till självtvätten? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Lyckligtvis så var det ingen kö. _________________ Anders Hansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 "Blåmesen" | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (3418 totalt) |