Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 '13 Supercharged | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6280 totalt) |
Hej!
Ett av mina första inlägg efter några års 'lurking' här på forumet. Det har till slut blivit min tur. Livslångt motorsportsintresse har lett till perioder i gokart och tvåhjuling. För ca 4 år sedan gjordes en ansträngning att börja köra riktig bil på bana med en läcker liten 1-serie och en anmälan till TA.nu och årskort på Gotland Ring. Tyvärr satte livet stopp för satsningen, men nu blir det ett nytt försök. Så här har jag, Jonathan från Stockholm, gått o köpt en GT86! Jag och min Miata-vän åkte till andra sidan landet för att plocka upp denna juvel. Snålt körd (ca 3k mil) av få ägare, original sånär som på de tonade rutorna (tom original-primacy från fabrik, ni kan ana hur hal den är!). Genast började jag i all hast titta på effektförbättring - fullständigt onödigt då jag är helt novis när det gäller köra riktig bil på bana - men så blev det. Så skratta bäst ni vill (mellan tårarna över bankkontot skrattar jag med), här är inköpslistan innan jag ens kört min första trackday med bilen: - HKS EL grenrör - HKS L-spec catback - HKS luftfilter - Tein H-tech fjädrar - Michelin Pilot Sport 4 (215/45 på originalfälg) Och till det värsta: - HKS oljekylare - HKS V2 kompressor - Deatschwerks DW65 bränslepump Förkärleken till HKS kommer från att jag bodde i Japan några år. Jag provkörde deras 'showcase'-BRZ 2014 på ett driftevent i Tokyo hamn och blev stormförtjust, trots fel hand på växelspaken. <bild kommer kanske!> Däck åker på idag, grenrör imorgon tillsammans med luftfilter och en map för att bli av med moment-dippen. Övriga delar kommer på i takt med att de dyker upp, på inköpslistan framöver har vi än så länge: - Fälgar.. Kommer behöva mer kontaktyta med marken efter överladdningen är i. - Däck för bana, enligt ovan! - Krängningshämmare - Coilovers Som ni ser är det inga kosmetiska modifikationer på menyn ännu, om några år kanske regplåten åker av samtidigt som lämplig vinge åker på, för tillfället ska den dock få se ut som original. I kalendern finns än så länge: - Arlanda TT1 5/6 - Gelleråsen 14/6 - Kinnekulle 8/8 - Gelleråsen 9/9 förarkurs (prel!) Bilder m.m. kommer i takt med att prylarna dunkas i. |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Tack! Tror jag kommer trivas 😎
Några tips på belägg? Har tittat runt lite utan mycket framgång. Bromsvätska är beställd! |
||||||
Jag körde Ferrodo DS2500.
En lättare rejsbelägg som tål mera värme. Men som inte gnisslar som en gammal volvo. Alla värre rejsbelägg låter om. Går inte att komma ifrån. Brembo HP2000 ska vara helt ok också har jag hört. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||||
Tack! De som sitter på tjuter redan idag, så ingen större skillnad där! Idag åkte grenrör och luftfilter på, tillsammans med mappning för att bli av med moment-svikten. Riktigt fina grenrör måste jag säga! Tycker mig känna lite avgaslukt när jag står stilla dock, ska ta en titt efter någon avgasläcka inom kort. |
||||||
Originalsystem av!
Catback på! Fina brända ändar! Måste säga att jag inte kanske är helt såld på ljudet, det mullrar något förbannat runt 3000rpm.. Men 5-7k låter däremot ljuvligt! |
||||||
På med andra fjädrar! Finns bättre och sämre ställen att skruva bil på
🤣 Även om åket blev styvare så kom den inte mycket längre ner.. Gelleråsen som premiär idag, får se hur vädret ter sig. Edit: 1:22:5... Ändå nöjd för premiären! |
||||||
Grattis till ett bra köp och en kul bil! Jag bor just nu i Japan och min banbil här är en Subaru BRZ 2013 med knappt 3000 mil på mätaren, så ganska lik bil. Har även precis satt på HKS grenrör, HKS HiPower SPEC-L II catback avgassystem, HKS tune, HKS Fire Racing tändstift, HKS Max-IV SP coilovers, HKS oljekylare, HKS oljefilter... så har en del HKS-grejer jag med.
Som bromsar har jag köpt Endless-skivor och Endless MX72PLUS bromsklossar. Jag är kanonnöjd, bromsarna var det första jag bytte och det gav mig direkt 2 sekunder på Fuji Speedway. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Vilken idyll att bränna runt med en BRZ på hemmaplan
Ja, bromsar får de bli omgående. Är du nöjd med dina coilovers? Jag upplever att min catback dånar något förbannat runt 3k rpm, får du också det? |
||||||
Ja det känns som en grym lyx att kunna åka och köra på en FIA Class 1-bana lite när som helst! Eller till Daikoku PA på kvällarna och spana på roliga byggen. Angående coilovers: Absolut nöjd. Inte hunnit pilla så mycket med dem, men efter senaste hjulinställningen (-3 grader camber fram, -2 grader camber bak, lite toe out fram) så känns bilen helt magisk! Angående catback: Yep, tyvärr dånar det en del runt 3000 rpm. Låter betydligt värre än systemet jag hade innan (original + något japanskt axle back). Men man får försöka ligga på högre eller lägre varv helt enkelt. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Den ser ju nästan ball ut när någon som kan det här med fotografi knäpper en bild! |
||||||
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Det här hände..
Kurvor från bänken att komma (tyvärr 29 grader varmt..) och nya bilder när motorn är ren! |
||||||
|
||||||
Ruskigt mycket snabbare, men med precis samma karaktär. Fortfarande slö upp 3000, lite piggare till 5000 där den skjuter iväg. Nu känns den än mer som en sportbil, man får vara försiktig på högerfoten i de lägre växlarna och lämna traction control på. Oljan höll sig under 90 grader trots 29 ute och en tung högerfot. Nästa bantillfälle ser tyvärr ut att bli först 8e augusti så spänningen är olidlig |
||||||
Jag blir ju lite frestad att kasta på min kompressor - men skulle nog vilja bygga en ny maskin med lite biffigare innanmäte och lite lägre komp för det ändamålet... Hmm... Mäter du insugstempen efter laddluftkylaren eller kör du med originalgivaren som är inbyggd i flödesmätaren precis efter luftfiltret...? |
||||||
Ni får ta och köra min efter sommaren med allt godis på Med restriktorn jag kör nu hamnar jag runt 300hk på bakhjulen, och 320Nm. Det "ska" motorn tydligen hålla för, samtidigt som man hör om originalmaskiner som knäcker vevstakar även utan överladd. Ett lotteri dvs. Så jag vill också bygga en smidd motor framöver, när jag har någonstans att göra det. Vore roligt och lärorikt att göra, sen kan jag ju köra kompressorn utan restriktor och e85 med större spridare för mer effekt |
||||||
Grattis kompressormatad gt86 är kul min höll ihop alla dom mil jag körde med kompressorn förutom en tändspole som gick sönder, men det kunde lika gärna ha varit åldern då dom tidiga modellerna hade problem med dom _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Skönt att höra - några veckor till första riktiga körningen så får släppa domen på hur kul det är därefter 😁 |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 '13 Supercharged | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (6280 totalt) |