Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Piper GTT 1968 ex SSK | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (17789 totalt) |
Claes Livijns gamla Piper GTT som efter nästan 50 år på släp under en tält görs redo för ett nytt liv.
Kom till Sverige 1968 och premiärkördes 1969. Kördes i SSK fram till 1974, sen blev det inte mycket mer. Ombyggd med 3 länk redan 1969 och kördes med en torrsumps Lotus Twincam tillsammans med en Ford 2000E växellåda. Fälgarna blev magnesium Minilite 13x8/13x10 mot slutet. Just nu genomförs hjulupphänging/broms renovering. Alla aluminium/magnesiumdelar är vattenblästrade och iprincip allt som går elzinkas efter en blandning av finblästring/borstning/scotch duk och bortslipningav grader/gjutskäg/gjutkanter. Girling 14 broms Oken har fått samma behandling samt matchade halvor och blir självklart elzinkade innan ihop montering. Piper GTTn är en tidig bil med platthuv (senare fick en bula). Otroligt lik Lotus 46 på många sätt, tex dörrar/lås. Central rörram med bultad tunn glasfiberkaross med limmade rutor med original blå toning. Framvagnen är "självklart" Triumph baserad och bakaxeln en vanlig engelsk axel från en Cortina. Ingjutna bränsletankar bakom bakhjulen med väljarvred Instrumentering/inredning från Cortina/Triumph Vikt under 600 kg och lägre än Lotus 46an Bilen kommer återfå en torrsumps Twin cam med en dogbox 2000E med magnesium hus / Aluminium sprängkåpa. Chassit/Hjulupphänging etc kommer renoveras men inredning/kaross kommer lämnas som när den sist tävlade. Förutom viss "backdating" tex att den ska återfå sin nummerskyltsbelysning etc som den hade när den kom till Sverige. Delmål 2021: Hjulupphängning/bromsar/Hjul - Klart Växellåda - Klar Motor - Påbörjad Bilder kronologiskt från 1969: _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Ett härligt stycke motorsporthistoria, detta kommer jag att följa!
Jag tävlade med en Spitfire -64 och Cortina GT -65 när jag var aktiv i historic racing så den där framvagnen är väldigt bekant _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Kommer dessutom inte kaross/inredningsrenoveras
"Slutmålet" är 100% mekaniskt/chassi renoverad och resten som den va förr Oh, Pipern är nästan en blandning mellan deras mekanik så _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Han beställde den 1968 på London Racing Show av Brian som hade Piper. Kom till Sverige och sen 1974 gick den sin sista tävling. Ställdes på ett GUSS släp och jag lastade av den nu i September (den va inte helt lättrullad) Så totalt nu är det 3 ägare (köpte den av en firma som hade köpt flera bilar av dödsboet 2019). Släpet som byggdes till den här jag kvar och nybesiktigat _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Tackar ! Kommer va färre men större uppdateringar här däremot beroende på intresse _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Intresset är stort! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
O nej, däremot får jag nog ta ner en kamera och kolla hur den är svetsad. Vred/bit av slangarna är ingjutna i glasfiber så de får jag däremot göra om. Får se, byggdes bara ca 39-40 st totalt och homologerades aldrig eller gick internationellt = Får inte köra historiskt (FIA) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Tackar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Tack ! Hm.. Hundkojan har fått framvagnen/frambromsar renoverade + quickrack och borttagning av en ljuddämpare Lotusen håller på att få lyktkåpor / vidare renovering bak MG motorns bottendel är färdig och håller på att porta topp, sen ska motorn/växellådan in igen Formel forden är 99% med nyshimsad växellåda/ny gaffel. Bara småpyssel kvar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Trevlig bil!
Det finns ersättningsdelar till den undre spindelleden nuförtiden (trunionless) som inte behöver smörjas med rätt fett och som inte har egenskapen att rida på en gänga, som gör att geometrin ändras så fort du svänger. Jag körde såna på min GT6a och de funkade kanon. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Piper GTT 1968 ex SSK | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (17789 totalt) |