Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 25049 besök totalt |
Inköpt oktober 2015 , byggd 1988. Ah, 80 talet när allting var som bäst. Bilarna, musiken , kläderna, frisyrerna.
En månad senare Alla detaljer finns i en 29 sidors tråd på https://www.alfapower.nu/viewthread. Den har stått till sig i sedan vinter 2018/19, men nu skall den igång inför isbana 2021 _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Gör en enklare renovering av ersättningsmotorn. Nya kolvringar, vev och ramlager och mäter upp att alla spel är inom toleranserna. Ny toppackning och sträckbultar (skruvar...) till toppen.
Orginal laddar den 0.6bar och med en fuel-cut som går in vid ca 0.8-0.9. Jag har strypning till WG och laddade den precis före fuel-cut gick in. Men vore trevligt att byta sprut till något som medger laddtryckstryrning och högre ladd. motorn klarar det utan bekymmer. Större spridare och pump naturligtvis. Kompressionsförhållandet är låga 8.5:1 så det skulle även funka köra på bensin. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Ytorna på både block och topp var lite halvdassiga. Och har man egen fräs i garaget så passar man naturligtvis på att fräsha upp ytorna. Extra viktigt eftersom jag monterar MLS packning (från ST185 , nästa generation av gt4)
En MLS packning (multi layer steel) är förmodligen lite mindre förlåtande än en gammal asbestpackning när det gäller ytan. Tog så lite som möjligt. ca 5-6 hundradelar. Det var precis blocket fick plats på höjden. cch skärvhuvudet var också precis tillräckligt i diameter. Jag behöver en större fräs om jag skall plana bmw 6:or :-/ _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
80 tals celica, måste väl räknas som utrotningshotad art vid det här laget, När såg man en livs levande senast? Kul tråd!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Oj vilken tidsresa jag åkte på nu då....
Minns min f.d. GT Four och som jag sa då, och troligen fortfarande gäller, så var den som en modernare version av min f.d. AUDI Quattro (UR versionen, men även den 200 som fanns i ett halvår innan VAG råkade krocka den...). Hur grymt läcker som helst! Glad stor tumme upp! _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Jag mötte Lassie varning här:
En kompis grabb har en Carlos Sainz edition som han försöker få fart på, dåligt komp och några andra smärre fel tydligen. Ska tipsa honom om denna tråd. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Det är lite kaxigt att våga spänna upp block och topp i fräsen hemma i garaget, eller det kanske inte är så komplicerat som det verkar?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Nä, inte svårt om man gjort det förut, som det mesta. För mig var det 2:a gången nu. Jag har övat på en skrotopp och det gick fint. Men saker kan ju gå på tok ändå. Så jag bad en kompis med erfarenhet vara handledare denna gång nu när det var "skarpt läge" och fick bra punkter. Men tar gärna imot synpunkter på det jag fick lära mig av honom. 1. Gå över fräsbordet, är det jämt och inga "highspots. Slipa försiktigt med brynsten vid behov, torka av. 2. Mät fräsbordet med klocka hela svepet och i bredd så du ser om bordet inte går helt rakt. Är det snett får man antingen . justera bordet eller shimsa under topp/block. 3. mät hela svepet ovanpå topp/block med klockan på block/topp och se var det är är högst. och rent allmänt vågigt. Notera hur mycket det snett det är. Det är så här mycket du kommer behöva fräsa av. vanligtvis fräser man av 0.05 till 0.5 mm utan bekymmer. Man tar naturligtvis så lite som möjligt. 4. Placera topp/block så man börjar fräsa i den högsta ändan. 5. kontrollera att fräshuvud och svepet är tillräckligt för att ta över hela ytan i ett enda rörelse och fräshuvet baksida skall kunna gå fritt förbi det sista av topp/block. 6. Mät med klocka på fräshuvudet , snurra huvudet och kolla så det det helt rakt monterat. 7. Börja i högsta delen av topp/block. låt fräshuvuet gå in 1-2 cm och höj bordet sakta manuellt tills det precis börjat ta. Därefter veva topp/block åt sidan så det går fritt. Därefter höjer man bordet 5/100 mm eller så mycket som man tror behövs se punkt 3 8. Sedan är det bara köra med med matningen och nervöst titta på. Om det ändå inte tar i någon slutet eller i mitter (om toppen är bananformad eller skruvad) så får man göra ett nytt svep. hastighet på huvudet och matning beror på storleken på huvudet. Matningen skall vara långsam för bättre ytfinish. Mät en gång extra, saker kan ha rört sig. Har man lekt med lego är det en fördel. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Igår lossades gamla motorn. hela bilen är väldigt genomtänkt och lättmekad. bra kvalitet på skruvar osv.
Nu kommer jag lossa motor från växellådan och hänga motorn i ett stativ för kunna demontera övrigt som skall flyttas över. Turbon som är en toyota CT26 var lite väl glappig i axeln men impeller och turbin/kompressorhusen var oskadade så jag beställde en renoveringsats från ebay för £39. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Kul tråd om kul bil!
Jag var och tittade på en GT Four som var till salu i Sundsvallstrakten för 20år sedan. Bilen stod utanför garaget under en presenning och motorn låg isärplockad på arbetsbänken inne i garaget. Jag konstaterade att det var mycket grejor och att säljaren inte hade full koll på varken bil eller motor så jag backade långsamt ut ur den affären.... /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Eller så ser man det som bra prutläge :-) Bilar blir svårsålda så fort dom inte går för egen maskin och kräver bilsläp och vinsch :-) Kolla länken med byggtråden från 2015 i första inlägget. Det har man att läsa någon timme eller två :-) Jag ställde bort bilen två vintrar pga knaset med vevlaget som hela tiden gick ner sig och jag inte hade tid/plats/lust. På gatan är det en snygg men sävlig och gungig 80 tals bil med inredning som luktar konstigt. Tar man ut den på isbana så känns den också sävlig och motsträvig först. Men man måste ta tag i hornen och visa vem som bestämmer och då fattar den att "jaså vill du leka...." Låt turbon ha flåset igång och lita på att fyrhjulsdriften skapar fästet i kurvorna så är den fruktansvärd kul att köra. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag trodde jag saknade lite grejor, ventilkåpa, tråg,vattenpump osv. tills jag såg en bild från januari 2019 där jag hämtar reservmotorn . Då syns det ju att dom grejorna var med... hm. Borde alltså finnas någonstans i garaget.
Mycket riktigt i en stor plastlåda prydligt uppmärkt "reservmotor celica) låg allting, jag hade till och med hunit lackat ventillåpan. Har nu tvättat och renblåst nya blocket och toppen och båda motornerna har kommit upp i stativen. Så nu börjar finliret med monteringen. Coronaisolering är bra för arbetsmoralen. Jag gör 2-3 timmar varje kväll, går ut efter 18 nyheterna och knatar in lagom till 21 så man hinner slappa en stund i tv-soffan också. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Veven har kontrollmätts med mikrometer och befinner sig i övre gränsvärdet för fabrikstoleranserna. En svarv är bra till mycket. Funkar även för att polera lagerytor på vevaxlar.
Sedan mättes rundhet och diameter på storändorna på stakarna , samt kolvringsgapet och axialspelet i veven. Allting var inom toleranserna. Sist blev det MLS packning och lera på kolvarna för mäta frigång ventiler/kolvar. jag skall också shimsa in ventilspelet på toppen. Det är mekaniska lyftarna på toyota/yamaha toppen. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag har väl den felande länken mellan gtfour och yaris då med min Gt4 starlet. Jäklar vad du har mkt bra o ha grejor i garaget Benny. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Fick blåtandsadapter till sprutet och provade köra med Emudash3 på en androidplatta. lite magert med funktioner. Men duger för visa det viktigaste. Bonus att det även går att logga i dashen och skicka loggfiler direkt till molnet, tex Gdrive.
Fick även hem två nya kontakter och stift. Så nu kan jag bygga eget kabelhärva. Sedan vara det dags för provmontering av topp och mäta frigång ventiler/kolv. Allt monterat och drog runt några varv. Sedan isär och kolla på leran. 1-1.5 mm skulle jag tro. fullt tillräckligt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Det här är Toyota Variable Induction System, T-VIS. BMW har motsvarade i DISA spjällen.Spjällen är stängda under ca 4200 rpm. funkar nog bra under förutsättning att magnetventiler och vakumledningar fungerar. Det sitter många magnetventiler för vakumstyrning på motorn orginal 3-4st och vad jag minns funkade INGEN av dom längre. Vakumstyrning blir lite trixigt på på överladdad motor om man inte använder vakummdosa och backventiler, vilket ytterligare krånglar till det hela. Jag låter spjällen sitta kvar så länge men i helt öppet läge. så får jag se om det är värt besväret koppla in dom.
Förmodligen har jag mera att vinnna på att få till en snabbare spool på turbon med tändning och laddstyrning. Notera även extra spridaren vid öppningen för trottelhuset. Det är en extra kallstartsventil (den tas bort när jag byter sprut) Till höger på plenumhuset brukar tomgängsregulatorn sitta. Den pluggade jag redan 2016, den läckte för mycket när jag trycktestade systemet. Skruvade bara upp tomgången lite lagom istället. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Ja satans, japanerna under 90-talet ,såkerligen lite bpde före å efter, va helt fenomenala på att lägga till funktioner till funktioner ovanpå varandra
3-4 olika ventiler för samma funktion på varenda motor _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 25049 besök totalt |