Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1998 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (18769 totalt) |
Hej,
efter några års uppehåll så har bilhobbyn återinträtt.. Ambitionen var att bygga något budget, tills jag har råd med en porsche.. men det ballade ur och nu har man kommit mycket längre än det var tänkt.. änsålänge är det inte slut på idéer eller saker jag vill fixa.. så porschen får vänta.. Modlista såhär långt: Coil-on-Plug-spolar från fab9 (+stift som matchar för överladd) Mishimoto alukyl och fläktar Mishimoto oljekyl Skunk2 insug och spjällhus Denso 700cc spridare MS2-PNP LC2 bredbandslambda med mätare i kupén 260LPH soppa-pump Colant reroute Portat grenrör Jackson Racing m45-kompressor (renoverad med nya lager) TDR spännare TDR remhjul för kompressorn (62,5mm) intercooler-kit med 2,5" IC-rör från ebay Dumpventil (Tial-kopia) momo-kopia/snapoff-nav och Personal Neo Grinta ratt i mocka IRP hög shortshifter Sparco sprint-stolar Kumho R-däck CAT-less rostfritt med mx5parts-dämpare i rostfritt bak Ny suflett Alu-reservoar för kylarvattnet Steg2 organiska koppling med ordentligt lättat svänghjul Stålomspunnen slang till slavcylindern/kopplingen Mazdaspeed motorkuddar Biltema GEL-batteri för motorcykel 7.7kg Sedan tidigare ägare har bilen även Coilovers, stålomspunna slangar störtbåge 15x8" Rota(liknande?) fälgar yellow-stuff i renoverade/nya ok Uppgraderad krängare fram Saker som ligger på bänken och väntar: bromsuppgradering med 280mm skivor fram samt adapterplattor som flyttar ut original-oken inkl. stålomspunna slangar + yellowstuff-belägg diffhus från en rx7 samt nya diffhus-bussningar grenrörstäcke från trackdogracing nytt större alu-remhjul till veven (146mm) AEM WMI (Water/Meth injection kit) för att spruta in metanol-blandning i kompressorn Cold-air-intake för kompressor-setupen Innovate poly-motorfästen (mjukaste de hade) som inte kan separera (om det nu skulle hända nångång) Skulle även vilja: Byta stolarna mot kanske ett par Recaro Pole Position då de förmodligen passar min kroppsform bättre Göra en bumper-cut för att ge diffen bättre kylning Sätta tempgivare för oljetemp både i växellåda och diff så man får lite koll om något sticker iväg Få tag på en 6vxl låda Ev. en Kaaz-diff-uppgradering Sätta servorn på coiloversarna så man kan justera hårdheten inifrån kupén Här är lite bilder på stuffs, motorrum och kupé.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Schyssta uppgraderingar!
Ser fram emot att få prova bilen på nån konbana i vår om du är sugen på att låta mig testa i år igen Känslan i bilen var ju riktigt trevlig i somras, med de sakerna du har på gång nu kommer den bli läskigt snabb _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Hehe.. bara med rätt förare.. Du får köra hur mycket du vill!.. (särskilt om man får lite go feedback på vad man kan förbättra!) _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Den hade 166hk på hjulen som sugmotor innan vi skruvade dit kompressorn.. jag ska ta upp den till Uddevalla till våren igen för att se om vad vi ligger på nu.. men jag skulle gissa att vi kanske hittat 20-30hk till ungefär så runt 190hjulhästar kanske.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Det här med ledig tid/semester är inte bra för min plånbok.
Nu har jag beställt likadant uppgraderingskit till bakaxeln för att flytta även bakre bromsoken från 251mm=>276mm stora skivor.. (om jag inte missminner siffrorna).. och så fick jag beställt ett par Corbeau NFX-stolar istället för sprint-stolarna.. eftersom jag är "lyckligt gift" (läs:"tjockis").. Snart har jag gjort det jag tänkt på huset och kan börja riva i Miatan, nästa vecka kanske?.. uppdaterar med lite bilder så fort jag satt igång! _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Började tveka på stolarna så avbeställde igen.. ska se om jag slår till på samma igen iaf eller om jag ser över vilka andra alternativ man har..
Sparco Sprint-stolarna var liiite för tajta för att det inte skulle klassas som medeltida tortyr-stol .. har hört om Sprint L i miata men säljaren jag köpte vanliga stolarna av sa att de inte passar i miatan och det kändes inte heller som att de skulle passa när jag monterade vanliga sprintarna.. har ni något gött miata-tips på stolar som är mer "rund"-vänliga? _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Jag kan inte kommentera på mx5racingclub av någon anledning. Men kul att du bänkat den. 0,3 i ladd om jag tolkar bänkpappret rätt. Vad kör du för remhjul? Fick du i IC?
Brosan skall till bänka sin nästa vecka 1,6 NA med m45 hos RBD, va det där du va för bänk pappret ser samma ut som min som också är bänkad där! Och ses på imorgon? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Yes, det va där jag också var igår kväll.. grymt trevliga killar!.. Jag kör original remhjul på veven (änsålänge, har ett 146mm liggandes på bänken) och ett 62.5mm på kompressorn.. och en kina-IC.. Ja, det hoppas jag vi gör!.. ska bli skoj o testa hur den känns på konbana nu.. så kan du få ögna igenom setupen imorgon om du vill! _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Idag fick jag en liten stund att jobba på mappen.. det är fortf. svårt att mappa bort känguru-tendenserna, men jag har fått tona ner den lite så den inte är fullt så ilsk, och då blir det mindre av/på-effekt som gör att man kommer i självsvängning i vissa delar av registret..
Inte fel med en kvällstur såhär i allt annat slit man har med livet.. Social distancing miata-style.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Uppdatering:
Motorfästena ger en kännbar ökning av vibrationer men bilen känns mycket råare och argare nu.. kanske ingen cruiser längre.. Nu har vi höjt utväxlingen på kompressorn så nu kör vi 140:62.5 i utväxling (1:2.336).. så nu kommer laddet lite tidigare ytterligare och något hg till har uppstått.. jag har sänkt varvstoppet nu så vi inte ska spränga kompressorn.. Tyvärr tillåter inte vädret testkörningar så mycket just nu (känns inte bra att sladda runt på r-däck i regnet på smala ö-vägar.. ) På söndag hoppas jag få ta en liten test-tur .. återkommer med återkoppling på hur bilen 'ter sig nu. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
_________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Måste säga att bilen är ju imponerande rolig att köra nu, tyckte den var distinkt och bra redan förra året (framförallt bromsar och växellänkage) men nu med kompressorn så blir det buskul.
Tack för provkörningen på Kattleberg med SVKG! (Helt långsamt gick det ju inte iaf ) _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Tack Fredrik!.. roligt att du gillar den.. jag hoppas jag kunnat lägga den på en nivå nu som inte tummar allt för mycket på driftsäkerheten.. (tittar man på väl dokumenterade gränsvärden för effekt och vrid så har vi god marginal!).. Alltid lika imponerande att se dig sätta dig i en okänd bil med passagerare och ändå sätta en av dagens snabbaste tider! .. grymt inspirerande.. det taggade mig att slå mitt personbästa sist! _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Idag kom det lite grejjer till några mods som ligger på bänken och väntar:
- Packboxar till "nya" diffhuset (rx7-diffhus) - Centreringsringar till nya broms-kitet (som inte va komplett tidigare) - Riktigt snabba handskar _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Idag kom den andra av två jag beställt och väntat på i en evighet.. så nu får petflaskan under huven flytta hem till pant-påsen igen..
Har börjat köpa in lite småpryttlar till version 3.0 av bilen också.. kanske får tillfälle att bygga POCen i sommarn/nya garaget.. =) v1.0 va sugmotortrim v2.0 va med kompressor v3.0 kan jag dela sen när jag kommit lite närmre så jag kan visa i bilder =) _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1998 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (18769 totalt) |