Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar V-storm med Subaru EJ20 motor | 1412 besök totalt |
Hej
Jag håller på med ett hemmabygge med en Subaru Drivlina, motor är en 2,0L EJ20 Med 92kw. Hela drivlinan har jag köpt på Adecco å enligt papperna så har den gått 27500km å det är väl trovärdigt när den bara gått på vägarna i ca 12 månader. Motorn har varit lagrad inomhus in några år innan jag köpte den. Nu har jag precis kopplat elsystemet och då kunnat köra runt motorn på startmotorn å upptäckte då att oljetryckslampan inte slocknade efter att kört på startmotorn 2x15 sekunder. Jag misstänkte att oljetryckskontakten var trasig, så jag tog bort den och kopplade in en transparant slang till en behållare MEN det kom inte en droppe olja när jag körde på startmotorn, mycket underligt. Då jag tidigare byggde om skvalpplåten i olje sumpen så då kontrollerade jag att oljepick-uppen inte var skadad. När jag bytte oljefilter(orginaldel) så hade jag fyllt den med olja. Jag har försökt fylla på olja bakvägen genom oljetryckkontaktanslutningen, tryckte i 0,5liter den vägen å körde sen på startmotorn - inte en rörelse/tryck i systemet. Det är precis som att oljepumpen inte rör sig överhuvudtaget. Är det någon som har kunskap/ erfarenhet av subarumotorer som har någon idé vad göra ? Kan man kontrollera oljepumpens relief valve genom att skruva ut de båda insexpluggarna på oljepumpen ? _________________ Göran Nilsson |
För att avsluta denna tråden så blev resultatet till slut att jag köpte en ny oljepump och då fick jag oljetryck ganska omgående när jag körde på startmotorn. Jag öppnade den gamla oljepumpen men där såg man inget anmärkningsvärt avvikande mot vad man kan förvänta sig.
Efter en tid av några veckor fick jag hjälp med att göra grundinställning i MaxxECU och starta motorn, det gick utan problem. Inga knackningar eller missljud men generatorn laddade inte det tog ett par veckor att felsöka. Det visade sig att generatorn inte var jordad i motorblocket pga att jag hade målat motorblock och generatorkonsol. Nu är motorn mappad och bilen besiktigad utan anmärkning och jag har hunnit köra 73 mil innan jag ställde in den i verkstaden igen, det blev för kallt och blött att köra. Göran _________________ Göran Nilsson |
Tack för dem positiva reaktionen
Jag köpte ram och en del grejor från England, modellen heter V-Storm, men eftersom den i grunden är 3-sitsig så har jag modifierat mycket och gjort egna delar bara för jag ogillar 3-sitsiga . PS. Jäkla bra forum, läser varje dag DS _________________ Göran Nilsson |
Våra race- och banåkarbilar V-storm med Subaru EJ20 motor | 1412 besök totalt |