Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 25 besök senaste veckan (649629 totalt) |
Hej
Jag sträckläste din tråd idag, VILKET FANTASTISKT JOBB DU HAR GJORT !! Jag har byggt ett antal roliga saker så jag inser vilket arbete du har lagt ner nu hoppas jag att du är mycket nöjd med vad du gjort och njuter. Göran _________________ Göran Nilsson |
||
Vintern går mot sitt slut. Dags att sammanfatta byggsaisongen.
Nya hjulvinklar (minskad camber) och nya gatdäck, diffbroms och ny motorupphängning stod på att göra listan. Diffbroms monteras i reservlådan. Jag börjar med feginställningen där två lameller byter plats. Tror vi hade diffen ur tre gånger innan diffen var rättshimsad och flankspelet var OK. JohanZ som har hjälpt mig med monteringen svarvar av och borrar de utgående axlarna så att de passar till diffen. Utan hans expertis hade jag inte klarad mig. Alldeles för många spel att hålla koll på. Stort tack! Fortsättning följer... _________________ |
||
Ut med den gamla lådan och in med lådan med diffbroms
Så här standard ser SPEC kopplingen ut som monterades 2014. Ny bromsvätska och ny drivaxeldamask - igen. Ny motorolja och filter blev det också när jag var i farten. _________________ |
||
Version 3 av motorupphängning.
Efter WEVO modell stumt och OEM provas i år en mellanvariant. 964RS kopior blir växellådsfästen bak Ett kit för det främre motorfästet. Utskuren ur en 3mm PU skiva En del av förstärkningarna på plats. Efter en första provtur verkar lösningen lovande. Ingen nämnvärd förändring NVH mässigt, men motorn sitter bättre fast och tar varken i eller studsar omkring i motorrummet som den gjorde med OEM upphängning. _________________ |
||
Jag läste reportaget i Spoilernytt! Intressant och bra. Riktigt bra att dina byggbilder fick en egen sida i tidningen för jag tror inte att det är så många som fattar hur mycket jobb som du har lagt ner.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Att nu i efterhand säga att vi var kom dit i lördags kväll och åkte hem i går hjälper väl inte... Däremot kan jag trösta dig med att säga det var rätt avslaget, lite bilar och lite folk. Eller du kanske var där i lördags och noterade samma sak? Jag tog iallafall ett antal varv med familjebilen som gick bättre än förväntat. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Schysst med en familjebil som duger som backup.
Jag kom inte dit. Jag gick upp kl. 6 lördag morgon duschade och gick och la mig igen. Jag var för trött i kroppen. Noteringen efter en kortare banträff på Kinnekulle var att jag antagligen hade för lite utfjädringsväg bak eller för lite toe in bak. Det var sakar som jag hade byggd bort under vintern. För att tar reda på om det var utfjädring eller toe som krävdes ville jag iaf öka utfjädringen från 50 till 70mm. För det monterade jag tjockare topplagringar - givitvis med bra framförhållning fredagen innan BugRun. Dock först var jag tvungen att tillverka en dämparspännare. Fjädrar spänner den inte men den håller dämparen ihoptryckt när fjäderbenet skall ut. Därefter var det lätt att byta topplagringen.. Den gamla (tunna) syns i bild den nya fastnade inte, men jag mistänker den finns någonstans i tråden. _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 25 besök senaste veckan (649629 totalt) |