Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.2-96 Jägermeister | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (4720 totalt) |
Hallå!
Mitt namn är Oliver, 26 år gammal och har hållit på med racing/bankörning största delen av mitt liv tillsammans med min far men nu bestämt mig för att börja köra själv och införskaffat mig en väl byggd BMW M3 E36 3.2L S50B32, har innan endast kört bilar med svansmotorer (911or) så det ska bli mycket intressant och extremt roligt att köra "M" bil ! här kommer en liten spec på bilen än så länge! BMW M3 E36 3,2, ca 11800mil Kaross: Coupé. Breddade glasfiberframskärmar och utrullade bakskärmar. "Stålheim" glasfiberfront. Plastrutor (bakruta och bakre sidorutor). Vinge. Folierad orange, har beställt Team linder E36 DTM Jägermeister Dekalkit som monteras inom kort. Vikt ca 1250kg. Chassi: Bilstein PSS9 CS, med uppgraderade framfjädrar enligt Millway spec. Ställbara topplagringar fram. Alla bussningar plast eller aluminium med ledlager. X-brace. Ställbara länkarmar bak. Renoverad diff med BMW Motorsport utväxling 4:10. H&R krängningshämmare. BBS WTCC motorsportfälgar 9x17" med TOYO R888 235/40. Spacer. Pinnbult. Bromsar: Nya PFC bromsskivor fram med PFC 01 belägg. Orginal skivor bak med carbontech XP8 belägg. Renoverade orginal ok fram o bak. Bromskylning fram. Mässingbussningar. Inredning: Certifierad fullbur med extra stag för diff och fjäderben bak. (reggad med bur). Sparco Evo XL stol. Sparco 6-punktsbälte. Sparco ratt med snabbfäste. Performance box fast monterad med extern antenn. Huvudströmbrytare inne och ute. Lättviktsbatteri av geltyp. Kolfiber i dörrar, sidor bak, hatthylla samt brandvägg. Short shift. No name passagerarstol. Motor: Orginal. Vanos renoverad med nya o-ringar, packningar och filter. Kolfiberinsug. Mappad orginalbox för alpha-N, samt borttagen EWS (ca 350hk). Supersprint grenrör. Supersprint mellanrör med certade racekattar. Orginal ljuddämpare bak. Klarar 95db. ny motorolja, diffolja och bromsvätska med hög kokpunkt. Nya givare och lamdasonder. Fuel starvaionkit från VAC, med dubbla pumpar. har just nu beställt som kommit Kumho V70 (Hard) däck (STORT tack till martin gistell för kontakten) i dim 245/40-17 som ska monteras på, möjligt att skärmarna bak behöver valsas lite till för att gå då det är relativt tight idag med 235/40-17. även beställt Fartfabrikens stolsfäste inkl slider för jag och min meckarkompis och "co-driver" är olika långa ska kunna sitta bekvämt när det går undan har endast testat bilen på väg och den går som ett skållat troll så detta känns som det kommer bli riktigt roligt! ! Just nu står bilen på Jarls i Helsingborg och får ny vattenpump, drivrem, remsskivor och montering av Elektrisk fläkt med switch från Coupén för maximal kylning istället för den ökända viskofläkten som ger sig efter ett tag. inom kort Besiktning och avrostning på Sturup 14 April är bestämt! _________________ Oliver Åhlén |
||
Ska bli kul att höra lite feedback sen vad tycker om skillnaden när du går från elva till en bil med betydligt mer bruksbilsursprung. Det är ju en hel del skillnad i känsla, båda superkul men väldigt olika sorters bilar. E36 M3 är ju dessutom en särdeles snäll o lättkörd bil med sin hjulbas o viktfördelning (beroende på hur man ställer in den förstås!!)
_________________ Magnus Thomé |
||
hej! ja det ska bli mycket intressant, har bara kört Cup bilar inom 911or så det blir nog en del att lära sig för att köra snabbt med denna setup! _________________ Oliver Åhlén |
||
haha! tack! ja det blir ren och skär amatör körning framöver _________________ Oliver Åhlén |
||
tack så mycket! ja dom verkar verkligen potenta i rätt händer, har pratat med förra ägaren och tiderna på mantorp är verkligen respektgivande _________________ Oliver Åhlén |
||
Trevlig bil!
BMW har väl rekommenderat både ATF-olja och MTF-LT2 för de 6-växlade lådorna (precis som de gjort för nästan alla manuella ZF-lådor). Som sagt, skall sitta en dekal på lådan. Båda dekalerna finns upptagna som "reservdel" i ETK. Dock rekommenderas enbart MTF-LT2 som fyllnadsprodukt när man tittar där. MTF-LT2 heter på Castrol-språk Syntrans B 75W. I ATF-märkta lådor skall ju vilken högkvalitativ helsyntet ATF.olja som helst annars funka bra, t.ex Castrol Transmax Dex III eller motsvarande hos andra tillverkare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Det är alltså färgen på dekalen som sitter på växellådan som avgör vilken olja man skall fylla på eller byta till. Om man har orange dekal skall man ha en annan olja än om dekalen tex är grön.
/Johan B _________________ Johan B |
||
Äntligen är premiären gjord i bilen! tog tyvärr lite längre tid än väntat men jäklar vad kul det var! Körde med Drivers Club på Ljungbyhed och prognosen såg halvt konstig ut på morgonen men det sprack upp på eftermiddagen och det var helt torrt på banan strax innan Lunch,
Bilen presterade väldigt bra, jag och kompisen låg på ca 1.02 med riktigt dåliga Toyo R888, får vara nöjd med detta då det är första gången i bilen någonsin på ljungbyhed, framdäcken är verkligen på slutstinten men en perfekt rolig första trackday! måste säga att M3 E36 är en otroligt lättkörd bil och det går fort att lära sig köra snabbt i dom och hur dom beter sig på banan! nu är tanken Ljungbyhed och Sturup den 29/30 Juni om vädret tillåter! _________________ Oliver Åhlén |
||
Besiktade bilen och fick tyvärr ej godkänt på Avgasvärdena....
Lamba (0.97-1.03) 1.06... så jag är relativt säker på att jag har ett avgasläckage runt race kattarna, alla andra avgasvärden va perfekta. När bilen blev riktigt varm efter körningarna "knackade" det från avgassystemet precis vid kattarna, när bilen blivit kall så försvann det direkt, så projektet är att plocka ner Supersprint mellanröret och kolla över svetsningarna på kattarna och byta packningarna om det behövs. jag skulle vilja få tag i en bättre slutburk (supersprint, scorpion eller eisenmann ) då den är otroligt tyst med original ljuddämparen bak som också väger ofantligt mycket, har någon något liggandes hojta gärna till! _________________ Oliver Åhlén |
||
|
||
Grattis till bilen Oliver! Skall bli kul att se den i verkligheten.
Bor du här nere nu? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Hej Anders! tack så mycket! blev tyvärr ingen 964 RSR.. får bli en annan gång ;-) jag bodde i skåne i nästan 2 år pågrund av jobb men har flyttat upp igen men har bilen i kompisens garage i skåne, närmare olika banor än att behöva pendla till mantorp eller gelleråsen som är närmast Stockholm, ska bli kul att testa på bland annat knutstorp som jag aldrig kört på. vi ses på någon Trackday framöver! _________________ Oliver Åhlén |
||
Låter som en riktigt smart idé ska lägga mig under bilen och täppa igen utblåsen och hoppas jag hör någonting! tack för tipset! _________________ Oliver Åhlén |
||
trackday nummer 2 avklarad! gick galant tills bilen började bete sig konstigt och inte ge full effekt.. ingen motorlampa lyser eller något alls.. den låter som en ångbåt och känns som den ej går på alla cylindrar.. tomgången är relativt stabil, märkte av det direkt på rakan att det blev som en "turbokick" och bilen hade inte samma knuff som förut, då åkte jag av efter två varv och det va slutkört ... får börja felsöka vad det kan vara.. har 6 stycken tändspolar liggandes så byter dom direkt inom kort och kollar om det hjälper inkl tändstift..
filmade tomgången om någon känner igen eller har en aning om vad det kan vara... ventilkåpspackningen läcker lite vilket kanske gör att det rinner ner olja i någon utav tändstift hålen och ger misständningar... annars får jag be någon duktig mekaniker kolla på den inom kort och diagnosera felet riktigt. https://youtu.be/FezkeBNeNNA tur att man efter det vart slutåkt hade tid över att montera Jägermeister/dekra dekaler från ett kit jag beställe från England har även ett 3-tums Köhler avgassystem på ingång och har köpt på mig ett rejält 19cm i diameter kolfiber insug då jag tycker looken/finishen på det som sitter på inte är min stil så nu är det äkta kolfiber för hela slanten! (tyvärr va det inte bolt on så hann inte montera insuget denna gång.. ) _________________ Oliver Åhlén |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3.2-96 Jägermeister | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (4720 totalt) |