Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (25134 totalt) |
Hej. Inte vart så aktiv här på forumet. Men kört mycket bana förr i tiden. Med en Toyota Supra. Gick sedan över till drifting och körde det några år.
Rm/ Sm. Men ledsnade lite då utvecklingen / kostnader skenade. Å det var mycket skruva per kör timme. Kört lite trackday sedan dess med lite olika M3:or. Men kände att det är dags att skaffa något bättre anpassat och som man vågar satsa lite mer med. Så ville ha i en bur mm å var inte så sugen på förstöra M3:an så började spåna efter något nytt. Kikade lite på diverse Bmw och Porsche 944. Till slut föll valet på en 323ti . Hittade en på blocket där mycket jobb redan var utfört 323Ti -99. Kortaste utrustningslistan jag sett på en bmw. Inte äns radio i den 😂 Supersprint catback avgassystem. Jr luftfilter. D2 coilovers. Superpro bussningar. Ställbara topplagringar fram. Bakvagn ombyggd till justerbar. Fjäderbensstag fram och bak. 16" Hartge med R888r Fartfabriken stolsfästen. Sparco Sprint stolar förare och passagerare. Rensad inredning. Ebc bromsar och stålomspunna slangar. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Så till planen nu då.
Målet. Ha skoj, och förhoppningsvis hålla jämna steg med min brors dyrare bil på bana 😉 Kortsiktig plan : M3 front. (Klart) M3 speglar. (Klart) Bromskylning. (Klart) M3 GT vinge. (Klart) Större lätta hjul. ( Klart Team Dynamics Prorace 17") Vita bakljus å blinkers. (Klart) Bur byggnation ( Klart) Bättre Förarstol och bälten. (Klart) Fixa de skadade skärmarna som tidigare ägare rullat å slipat rent å grundat. (Klart) Bygga värmesköld och matningmed kall luft till luftfilter. (Klart) Längre fram: Byta färg ? Större bromsar. Mer effekt. Lätta bilen mer ? Lamelldiff. Spec 2022. Motor : S50B30 M3 3,0. 286hk. BMW Grupp N oljestrypning i toppen. Aem Dryflow 3,5" luftfilter. Supersprint grenrör. Coatat. 3" avgas med SBF katalysator. Apple ljuddämpare. Mishimoto Aluminiumkyl. J-spec fläktkåpa. Spal 15,2" högeffekts Elfläkt. Setrab slimline oljekylare. Drivlina: M3 E36 5växlad ZF M3 3,0 svänghjul och tryckplatta. Sachs performance lamell. M3 /328 kardan. E30 lamelldiff 188mm 3.46 Bromsar: M3 3,0 Bromsservo. Z3M Huvudcylinder. K-sport 330mm flytande skivor och 8kolvsok Fram. Ebc RPX belägg fram. Porsche 996 ok bak, Z4 skivor och adaptrar från 300mm.de EBC orange belägg bak. Bromskylning fram 2,5" Chassie: D2 coilovers. Millway topplagringar. Superpro bussningar. X-brace från mrtuning. H&R krängningshämmare fram/bak. Polyuretan motor/ växellådskuddar. Interiör: 6punkts bur med demonterbara dörrströvor. Sparco Evo L / Evo 2 stolar. Takata 4 punktsbälten. Omp ratt. Nått shortshift spakställ. Kaross: M3 front. M3 speglar. M3GT / LTW replica vinge utan raisers. M-sport bakstöt. Rullade skärmar. Däck / hjul: Team dynamics Prorace 9x17 ET30 Kuhmo V70A 245/40R17 Igår var första dagen jag gjorde något med den efter inköp. Fick rensat ur all inredning inför burbygget. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Om du är sugen på mer effekt satsa på motor byte till 328 motor! M50 insug och chip ger inte så mycket! Hade visserligen ingen chip men M50 insug på min, gav knappt märkbart skillnad, bytte till 328 motor med M50 insug och det blev som en helt ny bil och köra!
_________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Riktigt roliga bilar dessa compacter! Om du vill ha Mera effekt så släng i en S50. Jag har det i min compact och den är helt galen, fast på ett bra sätt. Kommer följa dina uppdateringar med spänning
_________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||
Det är ju det optimala, men inte lika enkelt och besiktiga som med 328 motorn. Robban byggde du din bil eller köpte du den röda? _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jo har funderat på det med 2,8, Men börjar nog med grenrör å insug, de kan jag ju ändå flytta över sedan. S50 är ju en fin maskin det med men dyrt med delar om det händer något......... Samt skulle ju vara ett budgetbygge detta , så om man inte springer på något vettigt blir det nog ingen s50 _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Bra tänkt! Innan jag bytte till 2,8 trivdes jag inte alls med bilen, gick från Alpina B8 till 323 så skillnaden var enorm! Nu har jag skit kul varje gå g jag kör bilen. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Verkar riktigt fin den bilen Var å köpte ett främre rör med racekattar från den bilen av han som byggde den förra helgen _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Fortsatt med tråkjobbet å rensa.... alla asfaltsmattor är nu borta, och den är snart redo att lämna iväg för montering av buren
Efter det är skrapat svabbar jag av med vänlig kallavfettning för å ta resterna. Fått tag på ett m50b25 insug med spjäll, och ett Mellanrör med racekattar nu med , men de hamnar på hyllan tills jag försökt regga den med buren. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Jaha så du köpte det röret av Christian. Nu va det inte han som byggde min bil från grunden utan det är en herre från Ljungby som byggt den. Men Christian har gjort ett kanon hobb med att få den SFRO godkänd med S50 Den är verkligen välbyggd och fin på alla sätt, ska prova den lite på bana i sommar.
Kul att följa din tråd, borde inte va några problem att regga med buren. _________________ Robert Otternäs Mini Cooper |
||||
Det måste du göra, med riktiga bra däck är de kanon underhållande! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Skruvat lite vid ett par tillfällen denna veckan.
Är klar invändigt för att lämna iväg på bur byggnation nästa helg. Tagit ner isolering i taket å tvättat limrester. Lyfte där efter upp bilen för att demontera framstöten å provmontera M3 fronten. Hittade tyvärr massa skit vilket innebär mer jobb å längre lista innan startklar bil Kylet är svullet de 2 nedersta cellerna å läcker lite i ena hörnet, troligen vart varm någon gång men höll temp mm fint när den kördes hem 20 mil. Så börjar med å byta kyl å vattenpump å rem. M fronten jag köpt var skadad å kommer inte användas. Saknades material så den inte täckte mot innerskärmen. Beställt en ny på Schmeidmann istället. Bromsrör under bilen var skarvade å delvis omdragna, tyvärr skarvade med en klämringsskarv vilket jag ogillar, dessutom är en sprucken vilket kan förklara att den känns lite mjuk i pedalen ibland. Så blir nya bromsrör hela vägen med. Å en bakskärm å rullad så hårt att den spruckit. Så lutar ev åt att det blir fartfabriken / Felonyform breddare istället 😊 Så blir den lite stabbigare å mer plats för allt i hjulhusen fram bromskyling etc. _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Hej var har du köpt GT vingen?
Jag skulle föreslå en m52 med m54 vevaxel dvs 3 liters maskin på budget Med lite vassare kammar så svarar den bra på gasen 😎 Har liten film på min men funkar inte att lägga upp🧐 _________________ Jan Ekehage |
||||
Köpte den inte ny även om den var oanvänd, men bland annat getlow.se säljer dem. Är för sedan/ coupé så man får slipa lite i framkant. Jo det låter ju som ett trevligt recept faktiskt _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Den kylaren hade jag ABSOLUT bytt innan säsongen sparkar igång, tror ingen av dom andra på en trackday blir speciellt glada när den släpper all kylvätska på banan.
Den klassiska bananformen är en sjukdom på E36. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Yes. Skall beställa nytt , är ju tråkigt både för mig och andra om det läcker mer . Sätter nog dit ett orginal igen. Eller är de klena så man körde satsa på ett uppdaterat helaluminium ? _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (25134 totalt) |