Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Leyland 1000 -78 med X16XE | 1, 2 >> 4165 besök totalt |
Tänkte visa upp bygget lite och kanske få lite tips och idéer!
Det började med en helt original Leyland 1000 från 78. Insåg snabbt att den skulle vara mycket roligare om den var snabbare. Fick då för mig att en Opelmotor skulle vara enklast och mest "för pengarna" att stoppa i den... Så jag lagade all rost (golv och bakre subframens fästen mestadels), köpte ny bakre subframe, nya bromsar runt om mm mm. Subframe och drivaxlar från Allspeed Engineering. Motorn kommer från en Tigra -96 med 6300 mil på mätaren. Den är i originalskick pga registrering om ombyggt fordon (nåja, den har en s.k. "powerbox", i form av en fyrkantig låda utan trattar eller nånting, och extraktorgrenrör, men det är mest för att få plats under huven, vissa hävdar att insuget kan ge uppemot 20 hk, men jag tvivlar starkt på detta). Fullt justerbar fjädring runt om, 165/70-10 r-däck. Kort styrväxel också, så det är rätt så tungstyrd.. Minisport 4-kolvok och skivor fram, 188 mm! Vikten utan förare hamnade på 660 kg, så det blev inte så mycket tyngre än original faktiskt, trots att motorn har gjutjärnsblock! Har testat den på lite trackdays och den funkar bra, hade lite bekymmer med kylning och fjädrar som hoppade ur på inre bak när den lyfter hjulet, men det är åtgärdat nu! Dock är den rätt så ostabil vid inbromsning (viktfördelning 67/33 och kort hjulbas kanske har med det att göra.?) , har skruvat ner bromsarna bak det som går, men jag vågar inte bromsa så hårt som jag vill ändå för då är det extremt lätt att den "kastar ut". Tips här? Kör med 5 grader caster -1,5 camber fram 2 mm toe-ut fram 1 mm toe-in bak -0,5 camber bak Åker mest på gatan med den, så det blir nån slags kompromiss! Framtidsplanerna består i att trimma motorn lite (150 hk är målet), göra den lite mer racig i karaktären med lättare svänghjul, evt kammar och så en diffbroms, sen ska det in riktiga stolar och så ska den lackas. all bilder finns här: https://ibb.co/album/cihoTv/?sort=da _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Man tackar!
Jag glömde bort att jag ens lagt ut den här. Försvinner liksom i mängden av alla dunder-byggen här. Subframen kommer från allspeed engineering - varför uppfinna hjulet igen liksom. Funkar prima med deras ram och, bärarmar och drivaxlar. Jag har fått satt i 75-graders termostat och en oljekylare för att klara den från överhettning på bana när det var så varmt i somras. Jag hade tänkt snygga till den och vässa den mer nu i vinter, men eftersom jag har nåt obeskrivligt syndrom som gör att jag köper på mig fler och fler projekt hela tiden har den tyvärr fått bli stående, hittills... En liten, liten turbo eller en liten, liten kompressor, det vore grejer det. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Tänkte på det där med bromsarna, nu borde det finnas massa kunskap just hos Miniåkare men det här dök upp i skallen, har du kollat hjulvinklar? Så det inte är spännande toe bak. Sen skulle jag ju testat (inte alls säkert vad det gör för resultat) att mjuka upp bak, om du har justerbara dämpare så är det ju lätt att labba lite annars se över fjäderhårdhet? Men mina tips är typiska internettips... killgissningar
_________________ Magnus Thomé |
||||
Hvis bremsene bak er originale fra en 1000, så har de sannsynligvis feil diameter på stempelet. Kjop de som er til Cooper S så blir det riktig i forhold til frembremsene. Jeg hadde samme problem på min rode. Forrige eier hadde bygd om til 7.5» foran utenpå gjore noe bak.
|
||||
Jodå, hjulvinklarna har jag mätt upp så bra jag kan med hempular-grejer, och toe bak är som det står längre upp i tråden, minimalt med toe-in bak, ca 0,5 mm.
Det är till att laborera med dämparna fram och sådär, eller lära sig hantera bilen som ju av naturliga skäl aldrig kommer bli totalt stabil... Bakbromsar är som det också står längre upp cooper s-spec. Dock har jag 4-kolvsok fram så balansen rubbas en aning där, hur mycket vet jag ej då jag inte ens vet kolvarnas area fram. Men SFRO tyckte ju att den var väldigt stabil vid deras provkörning så helt fel kan det inte vara.. och då var inte reduceringen nerskruvad maximalt heller. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Javisst alla vinklar stod ju där, ooops. Jag bara tänker högt, hoppas det inte gör något Men såhär, är den lite stirrig under broms både på slätare och halvojämn asfalt? Där finns kanske en fingervisning om prio ett är bromsvåg eller vinklar/dämpare/fjädrar?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag bytte ut fälgarna som är på bilderna till fälgar 10x5 och med positivt ET så styrradien minskade med sådär en 30 mm. Detta gjorde bilen oerhört mer stabil under hårda inbromsningar!
Satte också in en ställbar krängningshämmare bak som hjälpte till att göra den trevligare och mer lättkörd runt banan. Peter _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Häftig bil! Min lilla erfarenhet från FWD på bana var en rensad Honda civic och vi hade samma problem med den att bakdäcken blev inte ens ljumna. Finns flera testa att men lättast och billigast är väl mer toe in bak så bygger du lite mer värme. Annars smalare däck, mjukare gummi blandning eller köra på ställ som de gör på race _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Nu har det gått ett par år och en hel del har hänt med hundkojan:
Helbur har byggts av mig. Byggd av mig själv, en finess-sats med lite extra rör. Det blev bra men det tog lång tid Den har fått en ny lack, nya rutor, helt ny löstagbar front i plåt, lampor osv osv. Fick även för mig att gå över till 5x10" fälgar för nåt år sen men har ångrat mig igen nu, den ser ju så snäll ut nu! Jag har byggt om till en tank som sitter centrerad bak, det är en modifierad kina-bytta som jag gjort en egen in-tank armatur och så har jag tänkt köra med en holley hydramat i den. Riktiga stolar har jag lyckats få i, som även en fullstor karl får plats i. Det krävdes en hel del för att få plats med en Bimarco futura i den. 6-punktsbälte monterat. Maxxecu med Honda cbr-1000 separata spjällhus och custom insug är monterad, mappning skall ske imorgon. 6x10" fälgar ligger och väntar på montering. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Hallå
Snygga och fräck hundkoja. Kör du med original framvagn? Jag har nya hubbar i alu liggandes. Är till salu billigt om du är intresserad. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Mappad och körd på gatan för första gången på ett par år!
Blev riktigt bra karaktär med spjällhusen från Honda CBR 1000. Helt orörd motor i övrigt förutom ett billigt 4-2-1 grenrör och arp-skruvar till vevstakarna och ett 4kg svänghjul. Och en Torsen-diff i lådan. Detta paket passar bilen perfekt, riktigt rapp och kul. Tyvärr stal filtren på bilden 25 Hk så det måste jag göra en bättre lösning till. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Riktigt fina, men visst är det dom 4x100? Det är ju inte hundkoja-standard.. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Japp 4x100. Jag specialbeställde för mina BBS e14 som skulle sitta på min zcars koja. Går ju att borra om rätt smidigt och då blir de ju ännu lättare _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Leyland 1000 -78 med X16XE | 1, 2 >> 4165 besök totalt |