Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Rover Mini Clubsport -97 (såld) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (15443 totalt) |
Här tänkte jag presentera historien om min Rover Mini från -97.
Jag köpte bilen i Mars 2018 som grisen i säcken från Karlskrona. Faktum är att jag aldrig ens suttit i en mini innan jag fick min :O Jag har länge haft minin som drömbil men det har tagit många år innan jag vågat slå till på grund av platsbrist, rädsla för rost osv. I kommande inlägg kan ni läsa om resan jag gjort hittills och vart jag tänkt ta bilen i framtiden. Enjoy! Såhär såg pärlan ut när jag köpte den. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Som rubriken antyder är det en clubsport-variant jag försöker skapa. Målet är att köra konbana och en del banträffar när tiden tillåter.
Jag vill hålla någon slags nivå på finish och inte bara strippa bilen ner till plåten. När jag äntligen fått drömbilen i ägo så var jag bara tvungen att skapa målet i 3d så att jag har något att jobba emot. Jag tog kontakt med ett företag som heter Drafts and Design AB (https://draftsanddesign.se/) som hjälpte mig 3d-scanna både utsidan och insidan så att jag kunde återskapa en så detaljerad modell som möjligt i datorn. Först scannade vi utsidan Vid ett senare tillfälle scannade vi insidan _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Med riktigt bra referenser började jag för 4 månader sedan bygga modellen i 3d samtidigt som jag började jobba på riktiga bilen.
Resultatet från arbetet i datorn kan ni se på min behance-sida. Där finns hundratals work in progress bilder om man gillar sånt https://www.behance.net/gallery/6906 Såhär blev slutresultatet. Jag kommer att använda 3d-modellen till att testa olika utseenden innan jag gör dessa på riktiga bilen _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Som jag nämnde i förra inlägget så har jag jobbat på den riktiga bilen samtidigt som jag gjort 3d-modellen.
Det första jag gjorde var att sänka rattstången och montera en Nardi Deep Corn ratt på ett snabbfäste från snapoff. Sedan började jag skrapa ljudisolering från chassit Jag sydde ny damask till växelspaken. Rutor i makrolon beställdes och installerades. Dörrarna rensades på onödigt tjafs och nya dörrsidor tillverkades. Bakluckan rensades ur och reservjulet ersattes av en reparationsspray. Instrumentpanelen lackades om i mattsvart och jag gjorde nya svarta mätartavlor. Oljetryck/temp mätare införskaffades. Nya stolar (Cobra Classic RSR) införskaffades. Dessa har ganska höga sidor vid låren så jag håller för tillfället på att göra nya stolsfästen som hamnar ca 2cm närmare mitten av bilen. Många bäckar små. Nya röda bälten i fram. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Precis innan säsongen tog slut gjorde jag den största förändringen. Jag konverterade till 10" hjul från orginal 12". Detta innebar minskning av skivorna till cooper s standard. från 8.4" till 7.5". Jag valde 4-kolvs aluminiumok för viktens skull. Stålomspunna slangar, justerbara armar, hi-lo trumpeter och renoverade gamla OZ fälgar från ebay. Dessa väger 2.8.3 kg styck och på dessa sattes yokohama a032r gummi.
Här följer bilder från arbetet som gjordes hos Rainier i Södertälje. Rainier utförde även en hjulinställning som slutade på ca 2grader camber fram, 0.5 grader bak. 3.5 grader caster och lite toe out fram och lite toe in bak. Standardrecept för mini på vägen. Bilen hade redan hi-los och camberplattor bak så det behövde jag inte göra något åt. Jag är mycket nöjd med resultatet. Bilen ska sänkas lite till våren, annars så! Jag började experimentera med att ta bort kromstötfångarna. Har inte bestämt mig för om jag ska göra ingreppet att få bort sömmarna eller ej. Såhär såg bilen ut innan jag ställde av den. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Hittills har jag lättat bilen cirka 50kg. Målet är att komma under 600kg i tomvikt. Det tror jag ska gå!
Saker jag har kvar att lätta - Batteri (orginal väger 14kg) Antingen Odyssey PC680 (7kg) eller LiteBlox (1.3kg med inbyggt wifi för övervakning och master switch funktion) - Kolfiber baklucka - Kolfiber huv med aluminium gångjärn - Kolfibertak. Inte bestämt mig om detta ännu. - Sidospeglar av racingtyp i kolfiber Detta kommer göras i mån av pengar... Jag har även lite andra prylar på ingång efter nyår. - Maniflow center DTM exhaust catback - KAD bakre anti roll bar - KAD quickshift växelspak - Safety Devices halvbur Något jag inte tänkte på när jag köpte bilen är att den är tillverkad 97 och därför är helfordonsgodkänd. Detta kanske kommer ställa till strul med både säten och bur. Jag vill gärna registrera bilen som tvåsitsig med bur men nu är jag osäker på om detta kommer gå. Har kontaktat besiktningsman för att diskutera saken. Någon här kanske har tips på vad man kan göra? Eller är det bara glömma bur och omregistrering? Vad krävs för att registrera som ombyggt fordon eller ändrat fordon osv? _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Finns en hel del info här på Rejsa om att fixa med bur på helbilsgodkända bilar men det kan kanske vara lite utspritt på massa olika trådar, prova lite olika sökningar. Annars finns det några personer här som vet exakt vad som går och hur.
--- < 600kg --- Otroligt kul angreppssätt på bilprojekt! Men... menar du att det här är modellen i datorn? Jööööösess isf! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag svarar på min egen fråga, svaret är JA Sjukt cool att kolla på alla bilder du lagt upp på https://www.behance.net/gallery/6906 _________________ Magnus Thomé |
||||
Det stämmer, allt är gjort i datorn _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Kul att du gillar det! Det finns några hundra bilder att kika på Kommer lite fler renderingar på insidan osv efter nyår. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Riktigt kul projekt, det här får man ta å följa. Vansinnigt snygg modell, hur många timmar har det tagit ungefär?
Hur ser rsr stolarna ut på undersidan? (som jag antar är den sidan dom skruvas) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack! Lite mer än 300 timmar utspritt på 4 månader än så länge rsr stolarna är "platta" undertill. Jag har köpt cobras underrede till mini. Fäster i orginal infästningar och har även lås. Jag kan ta bilder när jag kommer hem nästa vecka om du är intresserad? _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Rackarns 300h, ingen lek att få ihop om man ska försöka leva ett liv samtidigt tar gärna bilder på undersidan, har inte lyckats hitta några hittills.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tjena Andreas, kul projekt du skaffat dig! Mycket fina bilder, de datoriserade som jag inte begriper mig på men även fotona.
Att regga med halvbur och en passagerare ska inte vara nåt problem. Original stolar kan vara lämpligt att ha i vid bes tillfället. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Mycket riktigt, jag har väl snittat 2-3 timmar varje kväll efter nattning av barnen i 4 månader. Det tar rätt hårt på sömn och annat, men vad ska man göra _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Hej Marcus! Det var inte igår Tack för fina orden. Låter bra med registreringen. Jag har ett par slitna orginalstolar på gång som jag tänkt använda vid besiktningen. Även orginalratt då bilen har airbag. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Det finns något oerhört charmigt med ur-Minin, jag gjorde i ordning en Mini 1000-75 i början på 80-talet, den blev så småningom lackad röd efter väldigt mycket rostlagning. Tog min racinglicens på Falkenbergsbanan i den 1986, otroligt kul bil.
Kommer att följa ditt projekt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Rover Mini Clubsport -97 (såld) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (15443 totalt) |