Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14904 totalt) |
Åhh nej tänker alla, en till M3 - oooorka!
Min tanke är mest att förmedla lite hemma pulande, absolut inte i den klass som många av mina märkeskollegor gör utan kanske en liten mer Hillbilly stuk. Jag köpte bilen från USA så mitt andra(tredje)handsvärde vet jag kommer ligga lågt. Skönt tänker jag då måste jag inte vara minutiös med allt utan den skall funka på banan och kunna hämta barn i. Bilen lät som om man matat den med grus så jag började med att köra två snabba oljebyten med tillhörande filter. Detta gjorde en liten positiv förbättning av oljudet men den knackade otroligt mycket ändå. Testade att slänga dit en ny kamkedje spännare, ingen skillnad i ljud. Tog ett kraft tag och öppnade upp motorn nerifrån för att kolla vevstakslagren, och Tada! Det såg inte roligt ut: Tänker även byta vevlager när jag ändå har den öppen, men behöver lite tips på hur man får bort de övre lagren utan ta bort veven. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
jag bytte både vev och ramlager, när motorn satt i bilen lite bök men inga problem.
bara peta bort dem i (rätt riktning) sen peta i nya. körde hela denna sommarn utan problem. ett annat tips är att göra ventiljustering om du inte redan gjort det. Nu ska du få en tidig julklapp! Den heter VSK4 Wiseco Det är s54 shims fast inte original och med humana priser. Finns på ebay, tex https://www.ebay.com/itm/Valve-Shim- Jag har köpt och gjort ventiljustering på min motor så jag kan intyga att det faktiskt funkar. Ps. glöm inte köpa gaffel(eller göra en själv).ds https://www.ebay.com/itm/BMW-M-Z4-E8 _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Coolt, lagren på min Z4M S54 var inte heller roliga (mkt koppar) efter 16000mil. Kolla noga på veven efter spår! (min mek var orolig för min men det var lugnt där).
Tack för tipset om shims Fredrik! Har iofs nyligen justerat men nästa gång så. |
||||
Då var lagren bytta både ram/vevlager & vevstakslager.
De var komplett slut: Lite strul med oljetråget, jag hade köpt ett som såg ut att passa. Men när jag skulle krångla upp det så var det lite annorlunda än det som jag hade innan. Men med lite hjälp av fräs, så passa den som handen i handsken. Men det mystiska var nog att när jag städade ur spillolje tråget, som stått under bilen under bytet. Där fann jag denna del: Någon som kan säga/gissa var den kommer ifrån? Hursomhelst så startade bilen klockrent, knackningarna helt borta... Tack för tipsen Fredrik och lycka till med ditt byte qvisfr. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Kan tänka mig att det va en härlig känsla o få starta upp
Drog din mkt olja innan? Och passade du på o byta nåt annat, typ vattenpump mm? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt
|
||||
+1 Det är en av tänderna på kamhuben som sitter på avgaskammen och driver Vanosens oljepump. Vanligt fel att dessa lossnar |
||||
ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt. Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit. jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario: I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder. Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar. Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
lossar överfall, trycker ut dem åt rätt håll. Gjorde det förra vintern så jag vet att det går. (med motorn i bilen.) _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Min vanostand hade lossnat utan några ljud eller andra symptom. |
||||
Statusen på veven är att den såg väldigt fin ut, dock plockade vi inte ur den och kontroll mätte men jag tog dit en "riktig" mekaniker som snurrade den ett par varv utan hitta några fel.
Dock helt okulärt, bör väl nämnas. Sjukt kul att starta bilen när den låter som ny, typ... ;-) _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Det behöver inte låta faktiskt. Det är inte bra att köra vidare med bara en tand kvar! Med lite flax så är det som du beskriver fixat men jag skulle absolut inspektera att den inte är bara halv! _________________ Magnus Thomé |
||||
Den skall in på Vanos renovering så snart den är besiktad och klar.
Av någon anledning, har jag fått för mig att det är, för mig omöjligt att serva vanosen.... Så det blir ett besök hos ngn riktig mekaniker, any ideas i Norrköping Platinum Cars, BMW eller andra tips mottages. Trevlig Helg alla _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14904 totalt) |