Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 350 besök senaste veckan (61332 totalt) |
Startar en liten tråd om mitt nuvarande bygge, haft denna rätt länge men lika bra skicka ut en tråd med hopp om tips, idéer osv.
Lite kort om bilen så är det en ng900 -94 som fått nya ng9-3SS framvagnen. D2 chassie med D2 E30 fjäderben bak. 330mm D2 bromsar med 8kolvsok fram. ng900 bromsar bak. Kör PFC belägg fram. Nytt för iår var 9.5" fälgar med 270 65 18" S8L Slicks från STCC samt rejäl front vilket gav resultat fram, men har för tillfället lite problem med grepp bak, först vek sig bakaxeln/infästning navet men förstärktes under natten på Gatebil. Får byggas om lite rejälare inför 2019. Nu är Cossievingen snart såld iaf och spånar på värre / rejälare vinge bak. Tips om hjulvinklar skadar aldrig. Bilen har gått 1.28 med 17" tidigare iår under Timeattack på Mantorp Park, det var dock första körningen med bilen sedan nybyggd, så finns ju lite att hämta. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ja, det är byggt nyligen, i vintras. Kört med det iår. Vad tänkte du på ? _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Tänkte du på geometrin så är den justerad efter dessa bilder, bump steer blev fel i första versionen.
Är nu åtgärdat _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Grymt bygge, jag har sett den några gånger i verkligheten och den går ju verkligen bra. Kan du berätta lite vad du gjort med motorn? Vad använder du för växellåda, originallådorna brukar väl rasa redan utan trim?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Satt mer och funderade på hur många år du haft den och att just den biten var ombyggd lite mer nyligen. _________________ Magnus Thomé |
||||
ahh hehe ja det är inte den jag hade i början av Rejsatiden, detta är en replica på den jag hade då Som nu i vintras spåare ur lite och blivit värre än den jag då hade Men många tror det är samma bil, så det är lite skoj Gled ju från banåka och in på Dragrace där runt 2003, lessnade sen och nu är inne på banåka igen. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Tackar Motorn i sig är väldigt originalbaserad, original botten, kolvar, stakar, vev, topp osv. Även växellådan är original förutom att jag kör Sellhom lamelldiff, sen kör jag nu med 9-3SS drivaxlar/nav/framvagn osv. Men lådan håller bra, kör man "vettigt" och har lite lättare bil så håller dom bra. Kört hittils med TD04 19T/20T turbo och ca ~480-500hp 800nm, ~2bar ladd. Dock har jag iår fått problem med rasade turbos pga vinklad motor för att få raka drivaxlar, så oljereturen inte fungerar som den ska, byggde på en catchtank till oljereturen på ~0.5lit, men den räckte ej och turbon rasade nu i helgen ändå. Så kommer bygga om allt och montera GTX BB turbo istället så blir man av med oljereturproblemet. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Om man vill kika mer bilder så har jag ett album på FB.
https://www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Det finns några få SAAB:ar i världen jag är svag för och denna är en av dem!
Sen är det Eklunds Pikes peak-SAAB - rätt bra va?! |
||||
Det är verkligen kul att höra Stort tack _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Ja, stämmer, är vanliga stålspunna slangar AN6. Dess angiva maxtryck vid kontinuerlig belastning är ju något överskridet vid maxtryck på servon helt klart, men kört dessa förr, och inte haft problem. Kommer dock byta ut slangarna till PTFE slang på trycksidan för att vara helt safe. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Då är säsongen över och ombyggnationen inför 2019 är startad
Denna vinter blir det bygga mer Aero och lite övriga förbättringar. Blir även ombyggd till 9-3 utseende nu. Iom detta så byts baklucka osv sidorutor ut, hittills lättat ~55kg, så med lite övrig mod borde bilen landa på max 1020-1050kg nästa år. Denna vinter kommer jag ha ständig kontakt med Vibrant Performance i USA som kommer hjälpa till med ideér och tips både chassiemässigt samt utformning av Aero/vingar osv. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||
Kul Robban!
Är styrväxeln från ng9-3 också? Ser att den inte verkar sitta i torpeden som og9-3 bl a? Bara det måste ju vara en ganska stor förbättring för känslan. Ingen plan att helt frångå original-subframen och bygga egen rörkonstruktion inkl. bärarmar? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 350 besök senaste veckan (61332 totalt) |