Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nakenbilen 1,0 | 4362 besök totalt |
Jaha, då var man igång igen med att smida planer för några vintrar med bus och elände. Har under en tid hållit på att bygga en Saab 9000 4-hjulsdriven, men efter många ombyggnationer (pga sjukt dålig planering av bygget) så känner jag att jag tröttnat lite på den.
Istället tänkte jag ge min på att bygga en "rörramsbil" från grunden. Inspirationen kommer i första hand från den första varianten av KTM X-bow. Ingen ruta, inget tak och sparsamt med kappsling av själva chassit. Nu råkar ju denna bil vara av kolfiber-monocoque så det är inte speciellt mycket som kommer att vara densamma som min framtida bil. Eftersom att jag har en motor från en Audi S5 (v8 på 4,2 liter) och en växellåda till dito som bara driver på framaxlarna, så tänkte jag använda detta och placera precis bakom stolarna. Syftet med det hela är inte att bygga någon form utav värstingbil, utan det är mer en bil att ta till korvmojjen och någon enstaka bandag. Har i detta stadie tragglat mig genom Göran Malmbergs Banbilsboken och Väghållningsboken för att försöka få lite klarhet i bygget redan innan man börjat. Nu ska det ju som sagt bara vara en lekbil så det behöver ju inte vara på millimetern prefekt överallt, men man kan ju försöka komma nära Nåväl, beräkningarna är i full gång och en skiss på bilen är i full gång. Nu är det full jakt på tänkbara hjulupphängningskomponenter. Alla tips mottagets! Nåja, ett tråkigt första inlägg utan bilder, men jag fyller på med sådana så fort det finns något roligt att visa upp _________________ Gustav Altzar |
||||
En mittmotor "Corvette-kart"?
Kan ju behöva lite skärmar vid reggning för korvmojen, men du slipper fundera på kaross och allt vad det drar med sig. |
||||
Absolut, skärmar lär behövas. Tänkte mig lite mer "kaross" än en kart med jag gillar namnet "Corvette-kart" _________________ Gustav Altzar |
||||
Jag tänker bara på Cletus mcfairland och hans Shartcar corvett dubvelturbo 1200hk.... :bang
https://youtu.be/ntvVWzdhGjQ _________________ Björn hall |
||||
|
||||
Underbart härligt projekt
Kommer att följas Den tekniska uppbyggnaden påminner rätt mycket om mitt bygge så här kommer ett tips på hur jag har löst det här med hjulupphängningarna. Personligen har jag inte kunskapen eller tiden att lära mig allt om fram/bakvagnsgemetri så jag får lita på något redan färdig konstruerat. Jag valde Corvette C5, ska ju va rätt ok säger dom. Problemet är bara den att övre A-armarna sitter i chassit, så köper man en sådan lös fram/bakvagn så är den "lite sladdrig" Men då hittade jag ett företag som tänkt på detta. http://www.dobbertinperformance.com Jag har fått hem mina adaptrar och jag är impad över kvalitén, dessutom är Rick trevlig och hjälpsam att ha att göra med. Hör av dig om du undrar något om den lösningen _________________ Anders Andersson |
||||
Rena: Vikt effekt kan komma att bli ett problem. Om jag inte räknar helt fel så kommer jag behöva 1460kg för 300hk med 15kW regeln. Kan man flörta till sig 20kW kommer jag ner på 1100kg. Motorvalet kan eventuellt behöva ändras men jag ska se lite hur mycket vikt jag kan åstakomma . Jag är ju trotts allt bara en vanlig amatör som hellre bygger stridsvagn än något som ska lättas in på grammet.
Double A: Smyger faktiskt in på din byggtråd lite då och då och såg den där adaptern. Mycket smutt pryl om man vill köpa sig tid, vilket inte låter så dumt. Dyr var den iaf, men kan tänka mig att man kan slippa ett och annat grått hårstrå genom att köra färdigt! Corvetteframvagnen ska helt klart undersökas med för ändamålet. Robber: Fränt chassi, älskar stuket på den där lilla leksaken! Det resultatet är inte alls långt ifrån det jag faktiskt tänkt mig från början. _________________ Gustav Altzar |
||||
Jo dom är ju inte gratis, men känns riktigt gedigna. Ja blev lite deppig när han ville ha 1800$ i frakt men det löste sig med en egen USA adress (ShopUSA), funkade perfekt och frakten hamnade på 177$ en viss skillnad. Kul om jag kan inspirera eller glädja lite med mitt skrot _________________ Anders Andersson |
||||
Släpper SFRO eller motsvarande igenom färdigbyggda ramkit? Kolla det först. Kan bli "Brobblems" / H
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Det krävs ju en viss mån av eget arbete/anpassning/konstruktion för att det med säkerhet ska kunna klassas som amatörbygge. Se "lathunden"; http://sfro.com/images/stories/dok/L "... är fordon som levereras delvis i byggsats ändå att betrakta som amatörbyggt fordon, under förutsättning: - Att byggaren själv skaffar en betydande andel mekaniska komponenter, som motor, växellåda, slutväxel, bromssystem - Att erforderliga förändringar (för att delar ska passa/fungera, och/eller för att fordonet ska uppfylla gällande krav) genomförts av byggaren eller genom byggarens försorg där byggaren är ansvarig för arbetet" Jag har ännu inte sett ett enda "ramkit" som bara är att montera ihop, alla kräver anpassningar, justeringar och ombyggnader - om inte för att uppfylla gällande krav, så för att uppfylla byggarens önskemål. I praktiken är det sällan ett problem men man ska förstås vara medveten om vilka krav som ställs. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Aha, ja då lärde jag mig något. Men kan man anta att krav på svetsar ändå är "endast grundmålade och ej slipade"? Kan vara så att jag är mossig på området. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Ja, normalt sett, så man bör ju köpa ramen olackerad. Men det är ändå oftast en fördel eftersom man som sagt i de flesta fall vill justera något. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ett par tips..
Audi A6 med C5 kaross (1998-2004 typ) har en bakvagn som är typ dubbla a-armar, dom naven/hubbarna bör gå använda till egna bärarmar, då passar Audis drivknutar "direkt". Kortaste drivaxlarna med rätt knutar är jag mer osäker på var man hittar, blir fort ganska långa saker.. Möjligt att någon FWD bil med lite mer effekt har ganska korta drivaxlar på förarsidan som kan gå använda till båda sidorna? Typ Audi S3 eller liknande? Motormässigt, S5an är en FSi motor, jag är ganska säker på att BFL motorn också är en FSi. Den är dock på 3.7l och "bara" 280 hästar. Borde vara tillräckligt lik för att kunna passera som samma motor efter reggning. Kom också ihåg att FSi systemet är lite speciellt, inte alla eftermarknadssprut som kan hantera det fullt ut, går såklart bygga om till "vanligt" insprut men just FSi är svårare att jobba med om man inte kan få ihop originalstyrsystemet. Borde kunna underlätta att få ihop delarna så det fungerar och kanske klara viktkraven i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Här är en lösning som är snabb och smidig om man nu inte orkar fixa kaross till en rörramsbil. Vi gjöt upp kolfiberpaneler med en divinycellkärna på 5mm, för att sedan kapa upp bitar som limmas fast mellan rören. Vill man få ytterligare styvhet sedan så kan man ju plasta på insidan för att få kontinuerliga fiber över både rör och ditlimmade paneler. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Nakenbilen 1,0 | 4362 besök totalt |