Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 106, 107, 108 >> 7 besök senaste veckan (828273 totalt) |
haha! elpumpar pratar vi om _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Ja det är en svårare nöt. Det finns både sämre o bättre i den kategorin du nämner. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.
Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner. Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
turbosarna får ingen olja ifrån motorn, dom har ett helt eget oljesystem _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Javisst det hade jag glömt. är det en pump som matar tryck å en annan som sköter retur? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken! https://www.rbracing-rsr.com/oilsyst Dessutom, Johan S... Det sista som hände förra året vara att vi ändrade oss igen inför Knutan och byggde om... Så just nu har vi precis samma lösning som Gustaf. D.v.s vanliga Barnes-pumpen trycker oljan genom turbon och ner i "turbo-sumpen" som sitter för lågt för att den sedan skall kunna ta sig därifrån. Sedan tar en kugghjulspump på varje sida (1,5 kg tung/st) hand om att trycka tillbaka den oljan till oljetanken. Så vi vinner faktiskt nästan 2,5 kg genom att hålla på och konstra med oljepumparna... Fast jag får erkänna att det börjar bli tjatigt...! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
|
||||||||
Hehehe, ja jäklar...! Det första man blir blind på är ögonen! /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Kuriosa:
De första operativa turbosar som började komma runt 1940 hade integrerad oljepump och separat oljetank. De var lite större än dagens dock (men som ni ser fanns både wastegate, intercooler och t.o.m. varvtalsmätning på dessa. SAAB var inte först nej...inte på långa vägar). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Stämmer bra! Eller snarare i vårt fall... Dessa pumpar skjuter in oljan i returledningen som går mellan motor och tank. Tanken sitter lång bak i bilen. /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Har en kompis som bor på en gammal bogserbåt ute på Skeppsholmen i Stockholm. Den där båten byggdes från början av amerikanarna för att vara med som assistansbåt vid Dagen D. Det sitter en rackarns så fet turbo på den kan jag säga!! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Ja den sidan var ju väldigt tråkig läsning om man köpt antingen en VDO-pump eller en Turbowerx... Man får väl hoppas att dom som skrivit är bara ännu ett företag som dömer ut andras produkter för att få sin egna att verka bäst. #leverpåhoppet _________________ Niklas Maisaari |
||||||||
Har själv en nästan fåraktig tilltro till VDO-pumparna. Får helt enkelt ställa starten av dem på någon smart condition i MaxxECU:n så man vet att det finns olja innan de börjar pumpa. Då kommer de ju bli smorda hela tiden. Har mycket svårt att tro att det inte skall funka. Lite prima Motul-olja får det mesta att glida! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Skön kommentar från jänkepumpssidan som har trevligt innehåll och historia om sin produktutveckling.
Om en konkurrent som försökte få info från dem: "We told him to go sling hamburgers as this would be closer to his engineering expertise." _________________ Anders Hansson |
||||||||
Joru, jänkarna är en speciell sort! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Nu kom förresten Schenker förbi med våra nya ATL-fuel cells. FIA-godkända och E85 + metanoltåliga!
_________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Det är som en komedi. RB Racing sågar Turbowerx vid fotknölarna och sen läser jag det här i Turbowerx egen reklam --- CONSUMER WARNING: Be extremely wary of any cheap gear pump offered up for sale purporting to be a "turbo" oil scavenge pump. Identification is easy - they are black with brass pump heads, or are painted all white or blue. These are ALL cheap Chinese-made cold-water pumps! They are simply re-labeled (or un-labeled) marine, intermittent-duty TRANSFER pumps - TOTAL JUNK - and totally inappropriate for this critical application. $1200+ turbo(s) at risk from a cheap Chinese-made WATER(!) pump. These are commonly available throughout the world, especially on eBay - eg, seller gkwholesale who has now recently resurfaced as wholesalegk. The latest source for this Chinese garbage is ebay seller kap_distributors. These are the same failure-prone types sourced by STS, RB RACING, etc. Regardless of what these sellers claim, these pumps will fail prematurely. We see it constantly - once or twice each week minimum. And no wonder - they are NOT even designed to run continuously, and all are specified to a maximum of 170-185F (WAY too low for turbo drain oil, and which is why none of these sellers specify the operating temperature nor where its made). These are some of the reasons TurboWerx had their pumps custom designed by the actual pump manufacturer engineers with all the proper materials and components, specifically for this application. Half of TurboWerx pump sales are from customers who are replacing a failed competitor's pump, and more importantly, most of these suffered turbo damage/failure, and even engine damage. The difference in price for a properly designed pump is absolutely trivial compared to the risk. If you have the opportunity to inspect or open up any other seller's pump - regardless of their claim otherwise - you will find "China" as the manufacturing origin. Please do not just take our word for it...do your own on-line research on the TurboWerx Exa-Pump, and contrast this with the disastrous results of utilizing the cheap water pumps for turbo oil-return. You have been warned. --- _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 106, 107, 108 >> 7 besök senaste veckan (828273 totalt) |