Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (37034 totalt) |
Jag sålde min M3 E46 efter 3 år då jag helt enkelt var sugen på något nytt. När M3:an köptes så visste jag att det var just en sån bil som jag skulle ha. Denna gång har jag inte varit helt säker på vad som skulle bli nästa bil. Det velades mycket fram och tillbaka och jag har tittat på varvtider och accelerationssiffror på ett antal olika modeller innan jag började närma mig ett beslut. Här är några av bilarna jag var intresserad av och jag har skrivit några ord vad jag tänkte om dom!
1. Nissan GT-R, jag hade egentligen tänkt att jag skulle köpa en GT-R R35, det var den bil som jag var mest sugen på och en bil som jag verkligen gillar. En GT-R kändes som ett betydligt steg upp från M3:an, men den var också lite för dyr. Jag var rädd att jag inte skulle ha råd att köra den så mycket och dessutom kostar det en hel del att köpa delar (bromsar, däck etc). Jag har också tänkt på att det kan kännas tråkigt att få det bästa på en gång, det blir svårt att uppskatta lite mer vanliga bilar om man har kört något riktigt häftigt. På sätt och vis är det roligt att testa flera olika bilar som kanske är bara aningens bättre eller snabbare än det man hade tidigare. GT-R:en valdes därför bort. 2. I samma veva tänkte jag mycket på en Cayman 981, ungefär samma prisklass som en GT-R, men snyggare, långsammare och billigare att äga. Jag fick chansen att prova en 981 då en kompis köpte en sån, men jag blev faktiskt lite besviken. Den kändes inte märkbart snabbare än M3:an och bromskänslan var mjukare än m3:an trots samma ok fram. Väghållningen kändes också ungefär likadan även om jag inte pressade Porschen så hårt. Kontentan blev att jag skulle få betala väldigt mycket utan att egentligen få en snabbare bil så denna bil valdes också bort. 3. Ett möjligt val skulle vara att köpa en M3 E92 och sedan bygga om den på liknande sätt som E46:an jag hade. Jag var dock osäker på om den skulle kännas bättre eller bara större och tyngre och jag var också inte så sugen på att byta vevlager så denna bil skippades också. 4. I samma veva så tittade jag på flera RS5:or, detta är i mitt tycke en av de snyggaste bilarna som gjorts! Alla tester verkade dock tycka att M3 E92 var en bättre bil, men RS5:orna verkade prestera lika bra varvtider. Med sportdiffen så verkar det också som att de är neutrala på gränsen. Men en Rs5:a är ett tungt as och det kanske inte är så konstigt att man aldrig ser dom på trackdays? Hade jag hittat en fin till ett ok pris så kanske jag slagit till, men jag hade en känsla om att den inte skulle vara nåt snabbare än min M3 E46 på bana. Sen har jag funderat och läst mycket om Audi TT-RS modell 8J (den som kom runt 2009). TT-RS har egentligen rätt bra vikt/effekt-förhållande och är en rätt så liten bil vilket brukar kännas bra för körglädjen. den har också en stabil och trimvänlig motor som låter fint. Generellt verkar det inte vara några större barnsjukdomar eller problem med dessa bilar, jag tyckte också man skulle få bra prestanda för pengarna. Efter att ha tittat på några så slog jag till tidigare idag och köpte en TT-RS! Dessa är inte heller så vanliga på bana och jag kanske är helt fel ute och har köpt mig en kraftigt understyrande pråm som inte alls gillar att svänga? Time will tell! Denna bil har dock redan en del grejer som borde förbättra förutsättningarna: - KW V3 coilovers - Styvare bakre krängningshämmare - Uppdaterad haldex controller för mer moment på bakhjulen - Steg 1 programvara ~400hk Målet med bilen är att köra under 1:30 på mantorp! Jag har tänkt mig följande uppdateringar för att lyckas med detta: 1. Nya slitsade bromsskivor fram 2. Stålomspunnen slang runt om. 3. RS6 C5 bromsskivor bak och utflyttade original ok. 4. PFC08 eller kanske PFC01 / 11 bromsbelägg 5. Bromskylning fram 6. R-däck 7. Camberplattor/stag för rätt hjulvinklar Idag körde jag hem bilen och har inte fått testa så mycket än men några reflektioner har jag gjort: - Växelspaken har rätt kass känsla, här behöver jag nog byta ut till stummare bussningar av nåt slag. - Det är riktigt gött ljud i denna 5 cylindriga motor! - Rätt så bra tryck också med 400hk även om jag inte testat fullt ut än. - Servoverkan är sjukt överdriven i låg fart, känns typ som att det är slack i ratten, M3:an var mycket skönare! Nu ska jag läsa på och börja beställa lite delar så att bilen är klar sen till april! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Grattis till nya bilen, hoppas att du blir nöjd!
En fråga, du skriver "RS6 C5 bromsskivor bak och utflyttade original ok." flyttar man ut oken för att få plats med skivorna eller är det av annan anledning? /Johan B _________________ Johan B |
||||
Ja, precis, TT-RS har samma bakskivor som de vanliga TT modellerna och mår bra av lite mer bromskraft på bakhjulen. Man tar en bromsskiva bak från en C5 RS6:a som också är halvflytande, denna skiva är 335mm istället för typ 310mm. Skivans slityta är dock ungefär lika stor så originaloket passar om man bara flyttar ut det runt en centimeter med en adapter. Bilder kommer när jag fått alla delar =) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja, de är inte så vanliga! Jag har läst litegrann i din tråd, förstår jag det rätt att du använder dig av 5-cyl jetta-motorn från nordamerika som du sedan turbokonverterar? Samma motor som TT-RS motorn egentligen är byggd av? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja, jag har blivit omkörd av denna TT några gånger på sviestad och mantorp så jag vet att den går riktigt bra, den är dock lite mer extrem än det jag tänkt mig, jag brukar ju aldrig lätta nåt, bara lägga till vikt på bilarna =) Men TT-RS motorn borde ju ha lite mer potential för högre effekter! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Hehe, ja du får kompensera vikten med pulver _________________ Magnus Thomé |
||||
Vi börjar med ett extra oljebyte mellan den vanliga servicen:
Jag har nu också beställt de flesta delarna som behövs. Köpte camberplattor från integrated engineering så det borde vara möjligt att få till typ 2.5->3 graders camber i alla fall. Väldigt trångt på dessa bilar runt fjäderbenstornen, så det blir till att ställa camber på känn och sedan montera fast allt, verkar inte gå att justera i efterhand så som det gick på M3:an. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Jag har endast beställt camber plattor fram, det jag hört är att det går att få c:a 2 grader bak med original, kanske hade det varit bra med 2.5, men det kanske duger med -2?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Jag har tidigare kört c:a -2.5 grader på min M3:a med r-däck och slitaget var fint, men det var ju naturligtvis inte exakt samma förutsättningar. Har 8J TT och golf 5 samma bakvagn så justeringsmånen är lika? Har du några tips på grejer som jag bör fundera på att byta för att bilen ska fungera bättre på bana med tanke på dina erfarenheter av golfar? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Bak skall geometrin vara samma. lite mer alu delar på de fyrhjulsdrivna
där är väl inte så mycket delar att byta på TT:n då den redan har rätt dela original. Bra dämpare med rätt sättning lite hårdare krängare och hårdare bussningar runtom, Dom gillar mycket caster, behövs inte så mycket camber fram enligt den erfarenheten jag har fått med min bil. -3,5 fram att börja med _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Första modden fixad, tyvärr har den nog gjort bilen långsammare (minst 50g tyngre!), men lite skönare att växla blev den i alla fall! =)
Original växelspaksknopp till TT:n var både plastig och rätt så stor och klumpig. Den är nu utbytt mot en original audi S1 växelspaksknopp i aluminium. O det är någon som undrar så har denna beställningskod: 8X0863278Q - QQX. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Tack! Japp, det var manuell låda också på M3:an. Har ni kört nåt med er E36:a förra året, jag tror inte jag såg er bil mer än en gång på mantorp (Jag körde visserligen inte så många gånger heller). _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja precis! Det som skiljer 07k TTRS Port insprut Direkt Insprut 6-bult vev 8-bult vev Gjuten (min är smidd) vev Smidd vev Variabel Insugskam Variabel insug och avgaskam Svindåliga sug kammar Turbo kammar Gummisvängdämpare Oljefylld svängdämpare Solida avgasventiler Natriumkylda avgasventiler 32mm insugventil 33.85mm insugsventiler Det är väl dem stora jag har lyckats hitta iallafall. Jag har lyckat få tag i kammar, svängdämpare och avgasventiler från TTRS. Sen har ju min eftermarknads smidda kolvar och stakar. Insugsventilerna tänkte jag vänta med, dock är det nog en billig och bra uppdatering mot mina men jag vill gärna ta det ett steg i taget. Tanken är att göra iordning en finare lite putsad topp sen. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Då har jag börjat skruva lite i garaget! Bilen är uppe på lyften och hjulen är av. Jag började med byte av bussningar till växelmekanismen. Jag har beställt både bussningar som styvar upp fästet
håller vajrarna och bussningar som styvar upp infästningen mellan vajrarna och växel-armen. Bilderna nedan visar endast byte av dom som sitter mot växel-armen. Ny quick-jack lyft, det var den enda som jag ansåg mig ha plats till. Funkar bra så långt! Nya bussningar från 42 draft design. Både växelvajrarna har fått stumma bussningar i änden, original sitter det ganska mjuka plastbussningar här. Efter att ha bytt dessa så testade jag lite hur växel länkaget kändes. Jag upplevde då att det kärvade lite och att växelspaken inte vill centrera riktigt när man släppte den. Jag har inte tänkt på att den skulle varit trög innan så jag trodde att jag måste ha justerat nåt fel. Jag tog då bort vajerns för sidojusteringen och kände på växelspaken utan att den var inkopplad. Det kändes fortfarande inte som att den centrerade speciellt bra. Skumt. Jag inspekterade centreringsfjädern i spakstället och den kändes ok. Dock verkade vajern kärva lite för den centrerade i princip bara bra från ena sidan. Man måste ju tyvärr ta ner halva bilen för att byta dessa vajrar så det ville jag helst undvika. Jag smorde upp vajern så gott det gick och det blev lite bättre. Nästa grej att undersöka var att inte själva länkaget på växellådan kärvade. Den rörde sig ganska lätt upp och ned men återfjädrade egentligen bara till mittenläget från det övre läget. Så tryckte man den nedåt så stannade den för det mesta kvar där nere. Jag vet faktisk inte om det ska vara så här och att den enda återförande kraften ska komma från spakställets fjäder? Det känns som en rätt dålig konstruktion i så fall, spakställets fjäder är riktigt klen. Efter att ha klurat lite bestämde jag mig för att förbättra återföringen till mittläget med en lämplig tryckande spiralfjäder under länkaget. Det funkade bra och nu hamnar växelspaken i mittenläget (3 och 4:an) när man släpper den. Den fick en lite tyngre och köttigare känsla på köpet. Jag får utvärdera sen när jag kan köra bilen hur det blev. Började också montera ner bromsarna. Jäklar vad trångt det är och svårt att få till nån egentlig bromskylning mot mitten av skivan. Original kylning med en plastbit på länkarmen styr in en del luft vid oket, men jag funderar på att 3D printa ut en specialtratt och köra en 2-tums slang ovanifrån i det hål i bromskölden som syns på ovansidan av navet. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Håller med att det är riktigt trångt att få plats med kylning jag klämde in slangen mellan oket och spindeln stripsad på en bit alu som är skruvad i spindeln
sen är ett tips att fylla växel förar bussningarna med epoxi. då blir dom stumma och fina. Tråkigt om det är en vajer som kärvar dom är inte roliga att ta ner _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (37034 totalt) |