Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (18522 totalt) |
Varit sugen ett tag att lägga upp en projekttråd o nu e de dax! Gillar dels att dela med mig om de kan hjälpa andra samt att ja säkert kan lära mig något oxå😬 Bilen ifråga inhandlades juni 2015 då ja föll för div prylar som satt på samt att de va mycke bytt på den. Priset va rätt även om bilen hade trasslig historik och ca 2500 skruvade mil. Bilen "i rufsigt skick" ovårdad men mekaniskt mycke bra och helt okrockad. 2015 var tydligen inte mitt bilår då jag ett par månader innan detta inköp bytte körriktning med min dåvarande, nyrenoverade f150 lightning på en påfart! Fick vattenplaning (spöregn) och backade igenom typ 7 stolpar med vajerräcke😳 Oturen gav sig inte då ja någon månad efter m3 förvärvet hamnade i dragkroken på en farbror som lekte trafikpolis och tvärnitade med avsikt o kontentan vart frontmos men tur i oturen så tog de "bara" i utbytbara delar (Ja gubben lever än tack vare mitt oerhörda tålamod och för många vittnen 😂) Life goes on! Fick ALLT nytt i frontväg inkl huv, kylare, insug, luftburk mm! Gick så sakta att ja inte ens löste airbag..Nog om de! Under tiden bilen var på rep så beställdes ett ESS 625 kit o avgasdelar inhandlades. Glad o nöjd kille med nya fina delat och nymonterat kompressorkit han ja avverka nån månad innan de vart ridå...igen☠️ Sprucken kolv resulterade i hål i blocket o lite till..Skam den som ger sig..Nya tag o här började resan till en rejält uppdaterad motor. Bilen är i dagläget uppstartad (31/12)
Nuvarande spec! # Stålfodrat block med org borr # DP kolvar med 10:1 komp # DP vevstakar # Allt balanserat o viktat # ARP topplocksbult # Toppar genomgångna org # Chrome moly svänghjul för 7,25" koppling # Tilton OT-II 7.25" cerametallic koppling # Tilton urtramplager (ersätter org med rätt radie) # ESS VT2 750 med 7 rib rem mm # Home made avgassystem med racekattar rostfritt från grenrör. # Helt nytt bränslesystem AN8, pumpar, filter, ombyggda fuelrails mm # Flyttat varvstopp till 8600 rpm # Borttagen fartspärr (Varvstopp på 6:an med 625 kittet ) # Närmast ligger ombyggnation till en betydligt större dumpventil då nuvarande är alldeles för liten för de laddtryck som är nu. # En körning i bänk är bokad för att se så bränsletryck samt lambdavärden är ok! # Div mätare ska monteras # Performance friction belägg runt om. # Ev så blir de en resa till ESS för att göra en programvara med E85! Inte så mycke för effekten utan mer för sänkning av avgastemp.. Kommer lägga upp lite bilder som varit under resans gång till nu och låta dom som är nyfikna följa med framåt💪 _________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Nja! LF fick den stora notan o självrisk fick jag betala. Man får ju inte köra på folk bakifrån. "Tvisten" började med att han påbörjade en omkörning utan att blinka när jag redan var i (troligtvis) hans döda vinkel. Gubbfan blinka med helljuset, slog knytnäven i handflatan o peka finger i 10 min...ja sket i han men kokade av ilska då ja va utanför vägen med bilen pga honom. Han körde slutligen om mig och svängde av o då fick ja för mig att prata med honom vad hans problem var. Han bromsade in vid en parkeringsficka o ja trodde han skulle stanna men de jan gjorde va att vänta in mig o drog en tvärnit!! Ja va chanslös...Sen for han ut o skulle ge mig spö😂 Hans 1500 kr:ers 855 fick inte en skråma..Min reparation kostade 150 000!! Ganska onödigt...Han uttryckte sig som att ja va en skitunge i en sportig Bmw (38 år) En hyfsat bitter människa😂
_________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Lite bilder på avgassystemet som jag vart jäkligt nöjd med! Låter vasst o grovt men inte för mycket för banåka!
Målet med bilen är att den ska funka som en "vanlig bil" utan strul med lysande motorlampor o dåliga avgasvärden. _________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Svänghjul och koppling! Lyckades få ihop ett paket som verkar lira såhär långt. Svänghjulsbult 12.9 för m50-s50 mm var närmsta ja kunde hitta med styrning! Dessa fick fräsas av i styrningen 4 hundradelar om ja inte minns fel för att passa! 9 bultat på s65..Med original utrampningslager var jag 17 mm "kort" i slaget med den hör kombon vilket lagret från Tilton löste. Känslan i pedalen är 👌
_________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Detta är mitt drömprojekt Ska bli kul att följa. Riktigt snyggt avgassystem. Är burkarna köpta eller är dom också handmade?
|
||
Faktiskt lite av en drömbil för mig och nu tog ja lite chansen i "oturen" att gå lite längre än nödvändigt😬 Burkarna är Magnaflow👍 _________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Slipat bort ESS tuning loggan och lackat in M performance ist! Ser lite mer "original" ut..lite så är målet med dom modds jag gör att de ska lite se ut som de va meningen att de skulle sitta där. Försöker likaså göra minimal åverkan på bilen. De här gör att jag ger mig själv och bilen lite begränsningar.
_________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Ja är givetvis asglad för bilen😃 Ja nu vill ja ha både fart o körtid👍 Vi får väl ta en sväng vid tillfälle! Vi lär nog synas på någon av dom "lokala banorna" i sommar såklart. _________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Önskelistan på saker till bilen är ju såklart längre än en resa till månen som vanligt för oss bilnördar! Tar dock gärna imot ideer på vettiga saker att börja med chassie mässigt o då önskat ur testad synpunkt! Kommer troligtvis inte göra något den är säsongen men vill gärna planera lite o fundera. Coilovers tex..Gillar inte riktigt att ha fjäder på länkarmen bak då utväxlingen mellan dämpare och inre infästning av länkarmen borde belasta infästningen onödigt mycke! Någon som har erfarenhet i frågan? Borde vara bättre med modellen "upponervänd" coilover ist?
_________________ Mikael Boström Bmw m3 e92 -07 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (18522 totalt) |