Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Abarth 500 Assetto Corse -11, CAR Challenge klass 2, #68 | 1, 2 >> 12094 besök totalt |
Under en trevlig middag på CAR Challenges årsmöte dök tanken upp på att köra färdigskruvat istället för att konstruera och bygga det mesta själv. Nu har tanken blivit till handling och på Annandag Påsk hämtades denna goding hem till garaget i Linköping. Jag kommer fortsätta köra CAR Challenge men kliver upp i klass 2. Eventuellt blir det någon tävling i den Europeiska enhetsserien, som i år körs som Italienskt mästerskap, eller någon tävling i den Europeiska Alfa Romeo Challengeserien med resten av det Svenska Challengegänget.
Som kan förstås av introt så kommer denna tråd innehålla så lite byggbilder och byggdiskussioner som möjligt utan det blir istället mer fokus på själva räjsandet Bilen har gått knappt 500 mil i sitt liv och motorn är i princip ny och har gått ca 4 timmar i dagsläget. Specifikation: Motor 4 cylindrar, 4 ventiler per cylinder, 1368 cc, Garrett turbo Max effekt: 190hk vid 5500 rpm, mappad mot 102 oktan. Ser tyvärr ut som att vi i klass 2 inte får köra på Aspen racesoppa så med 98 blir det väl något mindre. Transmission 6-växlar Diffbroms (LSD) Fjädring Fram: Mc Pherson, ställbara racestötdämpare med justerbar höjd Bak: Ställbara racestötdämpare, fjäder med justerbar höjd Styrning Elservo Bromsar Fram: Brembo fyrkolvsok med ventilerade skivor o 305 x 28 mm Bak: Flytande enkolvsok, solida skivor o 240 x 11 mm Justerbar bromsreduceringsventil Vikt 970 kg |
||||
Vi satt ju i närheten av varandra på årsmötet , pratade vi om Abarth då!? Välkommen till klass 2 med en väldigt trevlig bil, blir kanoners detta! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Helrätt bilval! Lutar åt något modernare och "färdigt" den dagen jag letar mig tillbaka till CAR Challange.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ja, alkohol och goda vänner verkar kunna ha dramatisk, men bra, påverkan på saker och ting! |
||||
Tack! Ja jag vet, det känns jättekonstigt! Hoppas kunna vänja mig vid detta onaturliga tillstånd. Förmodligen kommer familjen och barnens eget idrottande se till att jag knappt märker det! |
||||
Däck är nu beställda och det blir som följer.
Torrt: 17x7,5" Abarth 695-fälgar med Kumho V70 215/40 Hard fram och 205/40 Hard bak. Vått: 17x7" Abarth 500 originalfälgar (de som sitter på på bilderna) med Kumho V70 2015/40 soft fram och 2015/40 supersoft bak. Bilen är rejält framtung, därav den något lustiga setupen. Den ska enligt hörsägen gå att bromsa upp på fronstsplittern med slicks. |
||||
|
||||
Gelleråsen 2016-05-14
Efter att ha tillbringat hela veckan i Tyskland vart det lite stressigt att få ihop allt under fredagen. Bestämde mig efter att ha tittat på väderprognosen för att boka en depåbox för att överleva kylan och regnet, har inte införskaffat något tält än. Åt middag med familjen innan jag lite senare än planerat gav mig av mot Åsen. Anlände med lite dagsljus kvar och lastade av nya bilen i depåboxen. Började kännas lite pirrigt eftersom jag hittills bara provat bilen när jag körde upp den på släpet. Hade planerat en shakedowndag på Mantorp 3/5 men det satte jobbet stopp för. Tillbringade kvällen i stugan med glada återseenden av goa racingvänner. När vi vaknade på morgonen låg det snö på både bilar och gräsmattor. Plötsligt kändes depåboxbeslutetriktigt bra, och billigt. För säkerhets skulle påminde Mats Forssén mig om hans första Challengetävling i sin Abbarth där han snurrade av i Ejes direkt på första varvet på första träningen. Bestämde mig därför för att ge mig ut på banvisningen för att i alla fall lära mig alla spakar och knappar och skrubba av de nya däcken. Hade för tillfället valt mina soft/supersoft som är tänkta för regn. När banvisningen var klar och det var dags för första träningen insåg jag att bilen behövde tankas, vilket tillsammans med lite misskommunikation med tävlingsledningen gjorde att jag missade hela passet. Tog det rejält lugnt även på andra träningen och började känna lite mer på bilen. Bromsarna har massor med servo så skillnaden mot min servolösa 75:a var enorm. Detta i kombination med en bil som gärna vänder rumpan först om man är lite för hård på bromsarna gör att det kanske tar en stund att vänja sig och att lära sig utnyttja allt som finns tillgängligt. Till kvalet hade självförtroendet växt och jag vågade pressa bilen än mer. Det blöta väglaget gjorde att jag, trots viss försiktighet, kunde plocka 10:e kvaltid av 21 startande. Kände mig fantastiskt nöjd. Till kvalet hade idealspåret torkat upp så mina soft/supersoft överhettade efter 6-7 varv. Efter kvalet spanades det frenetiskt på himlen och bestämde mig till slut för att byta däck till mina hårda Kumhosar. Det var i det läget helt oanvända vilket skulle visa sig bjuda på en hel del överraskningar till första racet. På formationsvarvet till race svängde jag avslappnat in i Ejes och plötsligt for bakändan ut och tre, fyr retursladdar senare hade jag till slut fått ordning på bilen. Försökte skrubba och värma däcken genom slalomkörning men i varenda sväng kom bakändan ut och hotade med en piruett. Med tokigt hög puls och rejält stukat självförtroende lyckades jag till slut ta mig till startruta 10 på griden. Missade helt starten efter att ha börjat fundera kring hur lampstartproceduren egentligen gick till. Sladdade runt i promenadtempo i 2,3 varv innan fästet började komma. Blev omkörd av de flesta kändes det som men hamnade tillslut i en egen zon med luckor både framåt och bakåt vilket gjorde att jag kunde fokusera på mig själv och min bil. Kom, för mig själv överraskande, i mål som 5:a i klass II men hade tappat ner till 15:e totalt i fältet. Hade blivit rejält frånåkt av Sune och Danne som jag emellanåt kunde matcha i klass III. Åkte, med svansen mellan benen, och parkerade i garaget och funderade mest över vad jag hade gett mig in på. Skitigt på banan Till race 2 upplevde jag att det hade torkat upp ännu lite mer och däcken kändes oceaner bättre ut på formationsvarvet. Satte starten mycket bättre men missade sedan växeln mellan 2:n och 3:an. Blev rusningstrafik ner mot Ejes men hade innerspår och kunde plocka någon bil. Kom igång mycket bättre och kunde efter hand plocka en och annan bil klass III. Fick hyffsat häng på Ronny som låg framför mig i klass II. Han hade en lucka på 2-3 sekunder som jag frenetiskt försökte krympa, men modet räckte bara till att bibehålla den. Började känna hur trevligt bilen sköt iväg ut ur sväng Bakändan kom ut ett par gånger, framförallt i hårnålen, men det redde jag ut. Bakändan verkar ha en tendens till att släppa ut i första delen av sväng innan man gått på gas igen så jag behöver nog jobba en hel del med att anpassa spårval efter de nya förutsättningarna. Insåg också att det verkar funka att med gasen dra bilen in från en understyrning, bara modet finns där. Tog mig i mål som 5:a i klassen igen, nu bara drygt 3 sekunder efter Ronny, men hade kört upp mig till en 11:e totalt. Parkerade i garaget med ett av de största leenden jag haft på länge! Rullade mycket glad hemåt och det känns som min nya Abarth 500 kommer skänka många glada stunder på banan i Challenge. Tyvärr ser det ut som att jag missar Rudskogen så jag får redan nu börja ladda för dubbelhelgen på Kullen. |
||||
|
||||
Jag låg ju bakom dig och jagade under race2 och minns hur jag reagerade på hur snabbt din bil bara rann genom snäva kurvorna. Finns en del filmat som ligger i kompisens kamera.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kommer ihåg det, men glömde visst att nämna det i racerapporten. Kände mig rätt stressad en stund men lyckades skapa lite avstånd i och med de tajtare kurvorna så det kändes lugnare. |
||||
Kul att du gillar bilen, jag trivs väldigt bra med min Tråkigt att du missar Rudskogen men du kommer väl till första Kinnekulle fredagen den 8 juli? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Fan va glömsk jag är Kommer självklart 8 juli! |
||||
Har kört en del sedan sista uppdateringen. Två race på Kullen och på Mantorp närmare bestämt. Har fortsatt jobba med att lära mig bilen och försökt jaga Mats Forsén i den andra Abarthen. Första Kullenracet körde jag bättre och bättre hela dagen och ca 0,7 s efter Mats hela dagen. Under andra racedagen på Kullen lyckades jag kapa ytterligare en knapp sekund på varvtiderna men det gjorde Mats också så diffen kvarstod i samma härad. Råkade dock ut för en otrevlig däcksexplosion vänster fram på rakan strax innan bron. En händelse som gav lite hår på bröstet kan man lugnt konstatera!
Efter lite diskussioner med däcksleverantören visade det si att jag nog kört med lite väl lågt tryck, 1,9 varmt. Allt gick dock väl förutom en lite flisa som slogs ur splittern när jag inte kunde styra in i kvarnen. Avslutade säsongen på Mantorp. Spännande bana i den hör bilen, extremt lätt bak, där det på flera ställen är svårt att hinna räta ut bilen innan man måste börja bromsa. Även här gick det fortare och fortare hela dagen och i sista racet var jag bara 5 billänder efter Mats i mål. Var aldrig tillräckligt nära för ett omkörningsförsök men det känns grymt bra att hänga med i hans tempo. Lånat några av Vidar Steens bilder från eftersnackstråden Nu har det visat sig att säsongen inte var riktigt slut. Lyckades sent få en plats på Europeiska Alfa Romeo Challenge's avslutningsrace på Spa 7-9/10! Så just nu är förberedelserna i full gång för att bocka av en punkt på min bucket list, att köra egen räserbil på Spa i Belgien. Vi är 6 svenska ekipage som åker ner i karavan och det kommer med all säkerhet bli en fantastisk upplevelse! Häftigt sätt att avsluta säsongen! Det blir också första gången för mig på slicks, om vädret håller sig torrt. |
||||
Hemma igen efter en fantastisk helg på Spa Francorchamps. Det höll på att sluta i tragedi efter att banarrangören ändrat från att Tyska reglementet (stol och bälte max 10 år gmla) skulle gälla till FIA (stol och bälten max 5 år gamla) vilket gjorde att min stol plötsligt var 5 månader för gammal Efter mycket diskussion och oklara besked på, mestadels, franska fick jag i alla fall köra båda kvalen och båda racen. Väldigt mentalt utmanande bana och dessutom 65 bilar på startlinjen! Lyckades hålla mig på det svarta hela tiden och ingen kontakt med någon annan bil. Körde upp mig från en 45:e kvaltid till en total 30:e plats i första racet och tyckte att jag körde riktigt bra. Kapade nästan 8 sek på bästa varvtid från kvalet och fick göra mitt livs första slipstream på Kemmel straight I race 2 kunde jag öka det mentala tempot ytterligare något men efter några varv började slicksen kännas märkliga. Lätta släpp ur Pouhon under fullgas på 5:an och ca 150 km/h och konstig ormning i ööpna högern innan Blanchemon gjorde att jag valde att ta ner tempot då jag låg lite i ingenmansland. Dessutom upptäckte jag att soppamätaren visade oroväckande låga nivåer redan efter halva racet. Hade gått från full till 3/4 tank på första racet och bedömde att det skulle räcka för race 2. Visade sig att 3/4 tank mer ska ses som 1/2 tank. Fick "lift and coasta" en del och kunde ta mig i mål på en 30:e plats igen. 8:a av 13 i klassen i båda racen. Putsade bästa varvtid med 1/10 sekund, 3:08.805. Racen var 25 minuter mot normala 15 som vi kör när vi kör med CAR Challenge i Sverige. Jag har nog aldrig varit så utmattad som efter första racet. Hade svårt att orka få i mig lunchen mellan racen
Hela grejen blev en helt makalös upplevelse som jag kan leva på ända fram till julafton! Spa, och säkert många andra banor i Europa, är en helt annan grej än det vi får uppleva i Sverige. Varvet är 7 km och det är 100 höjdmeter mellan lägsta och högsta punkt på banan. Det hade säkert fått plats 4 eller 5 Mantorp på insidan av banslingan. Kan verkligen rekommendera er andra racers att någon göra en sån här grej om och när möjligheten finns. Ni kommer inte att ångra er!!! Tack Benny Steen för bilderna! Fler bilder från helgen finns att hitta på: Fredag: https://www.facebook.com/media/set/? Lördag depå https://www.facebook.com/media/set/? Lördag bana https://www.facebook.com/media/set/? Söndag depå https://www.facebook.com/media/set/? Söndag bana https://www.facebook.com/media/set/? |
||||
En välförtjänt öl efter avslutat kval!
Att stå i Park Ferme var väl sådär kul! Claes Hoffsten fick vara med en stund i alla fall sedan gav maskin upp! 54 timmar i husbuss och 20 minuter på bana, racing kan vara trist ibland! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Abarth 500 Assetto Corse -11, CAR Challenge klass 2, #68 | 1, 2 >> 12094 besök totalt |