Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 GTi - TimeAttackNu.SE CC2016 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (22229 totalt) |
Hej allihopa!
Tänkte skriva en lite tråd om vårt projekt som ska sättas på prov i Time Attack's Club Challenge-klass 2016. Vi valde just denna bil då den har presterat väl på bana i standardutförande (tidsmässigt). Innan demontering var det väl läge för att stämma av hur vikt och viktfördelningen såg ut. Kvarts tank inklusive förare. Bil i övrigt helt original. Några timmar senare Motorn skall få lite kärlek i alla fall.. Nytt VS gammalt. Fortsättning följer..... _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
_________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Kul att se en bil som byggs från grunden upp för CC.
Vad planeras för maskin? Effekt? Skall man vara med och slåss i toppen är sisådär 400Hk gärna med turbo att föredra. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Vi har definitivt den kanske mest motorsvagaste bilen med sisådär en 180hk (motor från 206 RC). Vi kör en standard maskin med endast små yttre modifieringar. Men vi har laborerat en hel del med transmissionen, rejäl diff m.m. Vi lägger mest fokus på vikt, balans, chassi, transmission, bromsar, fälgar och däck. Effekten hamnar sist i prioriteringen. Detta är första året och vi måste prova ut vad bilen klarar av och därefter kan vi planera och göra en ordentligt effektbehovskalkyl (är det ens ett riktigt ord??? ) Det gäller att börja i rätt ände.. _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Låter som en vettig plan _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Får helt enkelt se hur långt det räcker _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
I brist på verkstadstid (idag) så har vi gjort en preliminär skiss på en grafisk layout.
Tänkta fälgarna. Främre dämparna (fast med annan topplagring än på bild). _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Alltid roligt att se fler som flyger den franska flaggan, och projektet ser riktigt lovande ut! Vad har du för målvikt, och vad tänker du kring vingar/annan aero?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Det är lite tidigt att säga en färdig vikt. Men förhoppningen i nuläget är väl en ca 860-870 kg utan förare. Får se vad våran 4-våg säger, snart Blir en halvtidsvägning... Det finns skiss/plan på splitter fram och diffuser (bak). Vill prova ut det och faktiskt se vart/om behovet finns. Finns inga färdiga koncept till de här bilarna utan man får helt enkelt prova sig fram och se vad som faktiskt funkar. Första gången vi bygger en 206a för det här specifika ändamålet. Största farhågan är väl att inte få upp temperaturen i bakdäcken. Det måste helt enkelt mätas och sen vidta åtgärder. Därav av stort fokus på att försöka balansera upp den bättre samt arbeta med ex. hjulinställningar, däcktryck med ett väl avstämt chassi och en massa annat Däckvalet ligger i nuläget på Pirelli Trofeo R i 205/50-15. _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
_________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
_________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Lite produkttest i år också..
TPMS övervakningssystem. (Temperatur och däcktryck). _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
Sjovt men en 206er mere på rejsa, tror det bliver svært at få den ned på 860-880 kg men vi får se, flot grafik
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Haha tack Rolle! Ser jättebra ut
Inte till just den här bilen, men ändå! _________________ Martin Wickström FR AUTOSPORT Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault. +46 (0) 224 804 09 martin@fr-autosport.se |
||||
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Kul med någon som satsar seriöst på en Peugeot
206 RC går ju riktigt bra redan i standardutförande, förvånande att inte fler kör bana med dem med tanke på hur lite de kostar numera. _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 GTi - TimeAttackNu.SE CC2016 | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (22229 totalt) |