Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 43 besök senaste veckan (442018 totalt) |
Hej,
Ja hur skall man börja. Kör en kort presentation. Filip Malm, 34 år från Småland. Just nu föräldraledig, jobbar annars med Automationslösningar. Vid sidan driver jag en liten tuning verksamhet, Tuneit Motorsport där jag mappar och effektmäter på rullandelandsväg. Har ett par Amazon projekt bakom mig. Först en röd där det experimenterades endel. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72059 Sedan en vit med AWD och M60 V8 turbo. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=77709 http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon I somras såldes "Super Amazonen" trots initiala idéer om att ligga lågt med bilbyggandet ett tag började det spånas. Så. Efter relativt kort tid föll valet på BMW M1. Tidigare projekt har varigt gatregistrerade, Super Amazonen byggdes på 10 månader. Detta projekt kommer vara annat. Blir enbart bana samt längre byggtid. Hoppas vara klar 2020 M1an i race version fanns som bekant i ett antal varianter. Den jag tänker mig ser ut så här: _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Några bevis på att det i alla fall händer lite.
Mittsektion färdig ur formar. Kvalitetskontroll. Chassispekulationer. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
_________________ Besar J Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09 http://www.garaget.org/Besar |
||
Sådant eldrör måste du ha
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Hur mycket av Öbergs karossdelar som har likheter med Sauber Grp5 kan jag inte säga, den har ju utvecklats under några år.
Han brukar kalla den "Sauber" iaf. http://www.spvm.se/uploads/images/Ga Det går ju att fråga iaf. |
||
m88/s38 kanske känns lite tungt eller vill du ha en motor som är snarlik STD.motorn???
vad tänker du använda för translåda till bygget? fränt med fjädring likt formulabilar är tanken att bygga med BMWdelar bromsar etc. då ex. M1 har 300mm ventilerade skivor fram och 295mm bak vilket BMW e46 320-328 har med.. http://www.schmiedmann.se/3_serien/e mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Hej och tack för alla glada tillrop
T()()L, det hade vart fränt! Men nåt jag försöker stäva efter är att inte bara ha råd att köpa motorn, utan även ha råd att i värsta fall rasa den mitt i säsongen. Så bland annat där för går tyvärr V10an bort trots att det är en grym maskin. Jag kommer till en början köra oöppnad M60B40 med turbo och Audi 01E låda efter samma filosofi. Cassius och Puppe, ja karossbiten var till en början en jobbig nöt. Efter en del sökande fick jag kontakt med Jürg Bächi och John-Erik Öhberg. Bächi ägde och tävlade under mitten av 80 talet med en av Saubers två bilar som han köpt. Under sitt ägande visade det sig att han lät gjuta av hela bilen, komplett med dörrsidor, vinge m.m. I dessa formar har Bächi gjutit fram några karosser genom åren. Bland annat åt Öhberg. Vad jag vet finns det en bil till i Sverige under uppbyggnad samt en i Finland. Dock vet jag ej till 100% alla detaljer. Hur som helst köpte senare Öhberg dessa formar av Bächi då han tävlar aktivt och kan behöva reservdelar. Efter lite diskussioner med Öhberg blev det att jag nu köpte hela uppsättningen formar av honom. En affär jag kände att jag inte kunde missa då man förmodligen aldrig skulle få chansen igen. Måste ge både Jürg och John-Erik ett stort tack för trevligt bemötande och svar på frågor Den bil Jürg ägde är denna: Bilen är i dag återställd till sin forna glans och står om jag förstått saken rätt på Swiss Transportation Museum i Lucerne. Det är alltså denna bil som Bäch gjöt formarna på Lite intressant läsning på ämnet är: http://www.speedhunters.com/2009/09/retrospective_gt_gt_bmw_m1_at_le_mans/ Och http://www.speedhunters.com/2008/07/retrospective_gt_gt_bmw_m1/ Bladh, du är välkommen. Har inte så mycket av visa ännu dock. Micke, jag eldrör verkar vara standard på dessa sx-pojken och bilnicke, var först helt inne på raksexa men efter lite funderande och ritande insåg jag bland annat att det blir riktigt trångt inne i kupén. Angående bromsarna kommer jag köra eftermarknads skivor kring 360mm då fälgarna är 18". Märke och närmare modell är inte klart. Har även ändrat namnet på projektet till "look-alike" då det stämmer bättre _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Intressant
Har du börjat forska i hur du ska lösa diffbromsen på 01E lådan ännu? Det finns ju eftermarknads LSD's men dom är allt annat än billiga.. Finns även nått som kallas Phantom Grip som jag tror är nått locker liknande.. Sen ska det tydligen även gå modifiera torsendiffen som sitter i bakaxeln på Audi V8 (modellen V8 dvs) men exakt hur vet jag inte själv ännu.. Jag kommer försöka mig på Audi V8 torsendiffen i vart fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!** | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 43 besök senaste veckan (442018 totalt) |