Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 -84 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (17631 totalt) |
Lägger upp mitt projekt här för att få lite input av er eftersom detta är första bilen jag bygger.
Tanken är att få den registrerad och bygger därför som SFRO vill. Såhär såg bilen ut när jag började. En riktig pärla Hade en bakvagn i garaget som legat och skräpat, denna ska jag försöka montera i bilen. Det är en E39 M5 bakvagn. Har sneglat lite på Cammo på detta forum eftersom han har gjort samma operation. Hoppas han inte tar illa upp om jag lånar någon smart idé. Har kapat i bakändan för att få upp bakvagnen. Sågat ut lite delar för en ny ram. Här är den nya ramen ihop svetsad. Har börjat passa in den nya ramen i bilen men har lite funderingar. Vart ska man mäta för att få bilen i våg? Jag har mätt på dom främre rambenen i motorutrymmet men tyckte att fästet till stödlagret fick en ganska stor vinkel. Vad bör jag mäta mot för att få bakvagnen rak i bilen? Har mätt mot infästningen av framvagnen nu, funkar detta? Tack /Petter |
||||
Håller på med samma operation, min tanke är att gå efter att kardanen ligger i våg med bilen/tunneln när stödlager är monterat, tycker de bör vara de bästa
|
||||
Här har du alla mått för kryssmäta om du ej hade dem
http://s1233.photobucket.com/user/So |
||||
Ja visst kan jag göra det. Tanken är att få tag på en E46 M3 framvagn för att matcha spårvidden bak. Måste ju sedan bredda karossen, men har inte riktigt bestämt hur. Motor blir nog en M60B30 eller M60B40 beroende på vad bilen kommer att väga (För att kunna registrera den gäller 15 kW/100kg) I sånna fall blir det en E39 540/M5 växellåda Har även Porsche 996 bromsok liggandes som kanske hamnar på bilen.
Låter som en god ide, problemet är att jag inte har någon motor eller växellåda i bilen. |
||||
Det låter bra. Ska montera kardanen imorgon och mäta lite grann.
Tack! Detta var guld värt. |
||||
Kolla vilka kolvdiametrar det är på oken först. Risken finns att du får en bromsbalans som inte passar din bil, 996:an är lite baktung och bromsarna är anpassade för det. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
|
||||
Ska ha det i bakhuvudet vid bromsuppdatering. Nu har jag skarvat in den nya ramen. Känner mig fortfarande lite osäker på lutningen av den. Hade varit enklare om man hade en växellåda monterad så man kunde mäta på medbringaren. Får väl göra om det om det blev helt tokigt när motorn sitter i. Ska svetsa en bur i bilen också. Vilken rekommenderar ni? Någon som har erfarenhet av E46 framvagn på E30? Är det en relativt enkel swap? Tar man framvagnsbalken och allt eller bara bärarmarna och spindlarna? Kör man E46 fjäderben med E30 topplagringar? Funderar på att köra E46 coilovers runt om för att det ska vara enklare om man måste köpa nya stötdämpare i framtiden. Vad tror ni om detta? |
||||
Nu har jag inte testat själv! Men byta till e46/e36 så har jag "läst" att man inte får hjulen i hjulhuset bra, Varför inte köra e30? Är ju typ samma skit Annars har jag e36 spindlar du kan få _________________ Kim byström |
||||
Jo visst är det samma skit.. Men den nya bakvagnen ökar spårvidden så mycket Vad jag har lyckats googla mig till så skiljer det 130 mm fram och bak som jag har nu Med E46 framvagn blir det endast 20 mm Kommer det inte se mongo ut med 130 mm skillnad? Dessutom får jag väl på bredare däck om spindeln hamnar längre ut? |
||||
Men du värkar ju vara en riktig duktig smed
Om du bygger en större platta uppe i fjäderbenstornet så du kan få en annan bredd så blir väll e46 perfekt? Vet inte hur mycket man kan få ut annars med spacers och et på fälg _________________ Kim byström |
||||
Jag kommer förmodligen åka med rörbärarmar som är 40mm bredare än org alt är väl e46(39mm bredare) bärarmar ihop med caster justering och vill man ut dem sista mm så kan man ju åka bultbar spacer Testade du att montera kardanen och mäta? Ser snyggt byggt ut iaf |
||||
Har inte hänt så mycket i veckan.
Hittade detta på forumet så jag har i alla fall beställt E46 M3 bärarmar och spindlar.
Hittade även info på ett annat forum att man kunde montera E46 framvagnsbalken med lite modifikation. Dock hamnar motorkuddarna bakom balken och inte framför som E30 har. Får se när jag ska montera motorn hur långt bak det går att placera den utan att tråget tar i. Då kanske det blir aktuellt med E46 framvagnsbalk |
||||
Varför strula med byta framvagn, om du inte är nöjer dig med e46 armar så kan du köpa 55mm bredare av T-Parts ex, känns som onödigt mycket jobb att byta hela bryggan...
Ex köp dessa armar lösa http://www.t-parts.se/produkt-katego sen dessa för bättre justermån http://www.ebay.com/itm/231744004605 |
||||
Har varit dåligt om uppdateringar här.
Fick ner den på hjul för några veckor sen och i helgen bytte jag framvagnen. E46 M3 Framvagnen Skillnad mellan bärarmarna Min hemmagjorda "stötdämpare" Tänkte beställa bur från finess. Hade tänkt ha ett kryss i dörröppningen men göra det främre övre röret demonterbart. Har läst tekniska reglerna för racing men förstår inte riktigt om man får använda en sån här bultförbandsände på dörrsträvorna. Har ni koll på detta? Hade tänkt göra något liknande på bakre delen av buren. Knyta den mot främre fästet av bakvagnen. Är detta en bra idé? Bilden är lånad av ravagliam3 på detta forum. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 -84 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (17631 totalt) |