Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona 1975 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (63389 totalt) |
Tjena, tiden har kommit för min Ascona att få en stor makeover och bli lite mer av en leksak till racingbil.
Liten övergripande av de som ska fixas till är: Kaross: nya braddare bak eventullt fram också plast huv och baklucka (framskärmar är redan plastiga ) Chassie: volvo 240 bakaxel upphängd i 3 länk aussielocker tillsvidare skivbromsar bak eventuellt 5 bult fram coilovers bak bilstein dämpare och grusrally stötsämpare Interiör: bort med allt onödigt junk Finess båge dashlogger hydraulisk handbroms plastrutor Motor och drivlina Opel cih helsmidd högkompad 2.0 racingmotor stålsvänghjul itb + insprutning kylare i skuffen getrag 240 någonstans på mitten denna spec kommer ändras hela tiden eftersom det alltid finns mer och nya saker man hittar på och vill prova Eftersom jag redan hunnit börjat skruva en del så kommer en rätt stor update nu Utgångsprojektet, som tillsynes ser rätt bra ut men det gömde sig mycket skit därunder Motorn som kom med bilen, typ ihop limmad turbo motor som knappt gick att köra Nästan rostlagt klart, nu ska plastskärmarna passas in, liten ungersk kasspassning men det är ju en racebil Byggde mig ett litet stöd för skärmen + att nu slipper allt grus å skit hamna i dörrarna Preppat och lackat bilen nu, den blev rejsigt matt grå, väldigt nöjd för att vara första gången jag lackat Och nu till de lite mer nutida uppgraderingarna Började med att snickra till en vipparmsbrygga med tillhörande muttrar som är låsbara och en adapter till termostathuset så det inte tar i spjällhusen Byggde sedan om frambromsarna med omborrade honda skivor och 240 4kolvs ok Mat paus, halv frysta pankakor, i brist på micro fick strålkastaren bidra med lite värme Vid det här stadiet tyckte jag att jag var klar.....men snackade runt lite med mina rally åkar polare och dom tyckte bakaxeln var gjord av papper och att en 240 axel är att föredra...så in i garaget igen och det var nu det spårade ur helt Tigade ihop ett par insugsadaptrar till ITB:erna Nya motorn Auto verdi stakarm, borrad 96.05 med smidda högkompskolvar och totalseal ringar Ett 4-1 grenrör och webrar på för att ge smak av hur motorn kommer att se ut Ramlade över itb:er från en suzuki gsxr-1000 tror måtten är 48 vid tratt och 42 vid spjäll och inga munstycken å skit som är i vägen i kanalerna Hej då till prOPELler axeln Luftig det blev i hjulhusen bak utan bakaxel Började med att plocka ur tanken... ...Slutade med att jag rensade ut hela inredningen och rensade lite i kabelstammanrna Lyckades vara så pass klantig att skruvade ur en skruv i bakstycket på växellådan vilket fick ett stag i botten av lådan att hoppa loss Bara att plocka isär allt och undersöka om det gick att laga vilket det som tur var gick att göra Nya bakaxeln kom med lastbilen och inte långt därefter stötdämparfärsena Kapade bort bussningarna ur axeln och svetsade dit nya stålskivor istället, även stätdämparfästena svetsades dit Köpte mig lite länkhuvud M16 till länkarmar och M14 till momenstaget Svarvade lite svetsändar en kväll på jobbet Gjorde ett brott test på två bitar som blev över som jag svetsat ihop. 4,5 ton och då vek sig röret SSvetsat klart och justerat in axeln i hjulhusen, det blev riktigt bra om jag får säga det själv Bara att snickra vidare I helgen som va så började ja å polarn att mäta in momentstaget Garagets sopkvast fick agera måttstock i brist på annat för att få en uppskattning på längder av rör Svarvade till en riktig liten specialare till främre bussningen till staget Första staget på plats... det tar sig Andra staget punktat Lånade in lite fälgar för att hur axeln sitter i hjulhuset....satan dom sitter ju som gjutet prefekt där Svängde även förbi polarn och störde han i hans 240 t5 projekt Slut på update för den här gången _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Tackar! Det tror jag det ska bra, effekten är uppskattad till en bit över 210 hästar _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Jag är inte riktigt med på vad staget med gummibussningen har för funktion - är det för att hantera bakaxelns rotation (dvs trycka upp mot golvet)? I så fall känns den minst sagt för klen... Original verkar ju ha haft en bastant aluminiumkonstruktion för att hantera de krafterna.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag ska försöka förklara hur jag tänkt med bussningen och staget. Bussningen ska hantera axelns vridningar när den rör sig upp och ner även lite sidledsrörelser som blir tack vara panhardstaget. Bussningen sitter inte i golvet utan i en 5mm vinkeljärn som sitter svetsat i balken som går under bilen (den balken syns på bilden), sen är bussningen skruvad igenom de vinkeljärnet och igenom golvet. Vinkeljärnet ska boxas ordentligt och golvet ska inte ta upp några krafter. Om man jämför detta med Opels original upphängning av axeln så sitter det en "strut" ut till en modell stor gummibussning som i sintur sitter i en egen balk som också sitter i gummibussningar. Jag har tittat runt på diverse forum och sett att det byggs många egna balkar som sitter skruvade i där original balken satt och då är dessa helt bussningslösa och sedan sitter själva staget i en bussning på den balken, och det kommer resultera i ett ganska kort momentstag. Efter att ha studerat en del 3 links geometri så tänkte jag helt enkelt varför inte bygga fast bussningen i en redan befintlig balk och få ett längre momentstag och kapa lite i golvet. hoppas det svarade på din fråga _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Aha ursäkta mitt missförsånd, då kan jag informera att på bilderna som ligger upp nu så är det bara 60% klart, jag håller på att göra klart de resterande 40%. Den var bara temporät uppsatt för att kunna få rätt vinkel på de stag som går från övre fäst örat på axeln till de nedre staget _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Nu när det var så fint väder så fickc det bli en sväng till skroten och leta delar
Hittade till och med det jag letade efter men han inte plocka med allt innnan stängning 240 nav och reserv drivaxlar, nu blir det 5bult runt om _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Gjort klar momentstaget nu, tycker det är en stadig konstruktion
Sen tog gasen till svetsen slut så då fick kreativiteten hamna i att bestämma layouten i bagage luckan Något i den här stilen tror jag blir finimang _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Efter en kväll vid svarven och fräsen så har jag lyckat göra en ny bussning med hållare till momentarmen
Ett litet pussel vart de, bara svetsandet kvar _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Nu är nya bussningshållaren till momentstaget monterat
Hjulupphängningen bak är bu helt testad, inga låsningar någon stans Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Påbörjat de aldeles för roliga jobbet att skrapa bort all underredsmassa.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Tackar tackar Klart du måste skaffa en opel igen Coiloverna kommer ifrån en golf 2a, Dessa var de enda coilovers jag kunde hitta som passar nästan rakt upp i opel tornen _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Än så läge så verkar det fungera riktigt bra, men står fortfarande i valet om jag ska bygga krängningshämmare nu eller om jag ska provköra och se hur svajjig den är. Huvudsaken är iallafall att man kommer ut i garaget Tackar det ta lite tid men i slutändan så kommer det bli racer av den här Open också _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Bygg krängare, det behövs
Lyckades få min gamla Ascona runt mantorp på 1.27.4 som bäst! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Okej då ska jag bygga till en sådan ockås Det var en riktigt bra tid! jag har kikat in din Ascona tråd ett antal gånger, väldigt mycket inspirerande läsning där _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona 1975 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (63389 totalt) |