Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1998 Roadsport C | 2 besök senaste veckan (14566 totalt) |
Hämtade det nya projektet idag. Efter mycket velande fram och tillbaka landade det i en Mazda MX-5 med siktet inställt på Roadsport C/MSCC KM. Kan nämnas att jag även springer på Torkel i veckorna. Han har talat sig varm för just Miata och goda råd är alltid välkomna. Nu skall det lagas lite rost och sedan byggas bil, skaffas vagnbok och licens (många år sedan sist).
Så här ser bilen ut just nu (säljarens bild) Kort om bilen: Svart Hardtop 140 hk motor 5-vxl låda På inköps och fixa-listan finns än så länge: Kylare i aluminium: I.L Motorsport aluminium race radiator 42mm Luftfilter: Pipercross panel filter, NB cold air induction kit Ratt: OMP Stol: - Båge/bur (något som passar med hardtop OCH som går att ta ur när det är dags för besök hos Bilprovningen): TR Lane TD Förstärkningar: TR Lane door bars 6-p bälte: - Avgassystem och grenrör: Raceland 4-2-1 grenrör Coilovers: Gaz Gold med hjälpfjädrar och GAZ top mounts Krängningshämmare: Racing beat Motorfäste: I.L Motorsport Diff. fäste: I.L Motorsport Däck och fälgar: Team Dynamics Pro Race 1.2 7 x 15, Toyo R888 (regn), Kuhmo V70 (torrt) Bromsskivor och belägg: Std bromsskivor (255/251 mm), stålspunna slangar samt EBC Red stuff belägg FIA Strömbrytare Bogseröglor: Jass Performance Har läst en hel del på olika sidor och forum den senaste tiden. Men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon skruvbar bur som passar med original hardtop. Är det någon som har tips så tar jag tacksamt emot det. I annat fall får det bli CC-båge, den verkar fungera med hardtop. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Kul! Om det blir en CC-båge så be dem öka avståndet mellan plattorna på de bakre strävorna så att bågen går att skruva dit med alla skruvar utan att behöva gå in i balkarna. Ca 10 mm per sida behövs om jag inte minns fel...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Du kommer inte ångra dig. Underbar bil, kul gäng att hänga med i depån och en av Sveriges roligaste racingklasser. Detta kommer bli hur kul som helst.
Själv ser jag detta som ett utmärkt tillfälle att börjar beta av listan under rubriken "Allt Torkel skulle vilja göra på en Miata om han fick återfall någon gång". _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Hej Stefan !
Kul bil, är i samma läge själv med totalrenovering, det har varit väldigt skoj än så länge men jag ser fram emot att få börja skruva ihop bilen igen. Ang. skruv bur så letade jag en hel del efter detta men hittade ingen, så det blev att beställa från finess, en hel bur. Vet inte om jag kan rekommendera detta, själv började jag verkligen på ruta 1 med att gå en nybörjar kurs i svetsning. men just nu har jag ingen återvändo, bilen måste bli färdig. dra ett pm eller skriv här om du undrar något, många som gärna hjälper till har det visat sig. kolla lite i min tråd om du vill http://www.mx5racingclub.se/forum/vi _________________ Thomas Sörquist |
||
Inte för att jag har skaffat igen det men saknar den där badbilen , sjukt kul bil för pengarna.
min var igenom besiktning med cc båge i så det ska gå. Torkel han gick ju o köpte en gammal järnsäng typ ,lyssna inte på han haha. ja hej på dig också Torkel ,hope good whit you to. Med vänlig hälsning Roos _________________ Anders Roos |
||
Sisåhär såg trösklarna ut, säger som Sverker - ska det va på det här viset, va, va, va?
Enligt Torkel skall de inte se ut så, även om hål är lättare än plåt! I ett garage någonstans i Sverige har det kapats bort rostig plåt (tack för hjälpen Torkel). Lite blandad ny plåt är beställd från England, får se när den kommer OCH om den passar... Övrigt beställt så här långt är ny kylare, luftfilter, motor- och diff-fäste (I.L. Motorsport) samt kylvattenpluggar för att kunna plocka bort motorvärmare. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Här upplever Stefan de mindre glamorösa sidorna av Svensk racing...
Jo, rostigt var det... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Ha, det där är ju ingen rost att tala om
Är Torkel sysslolös så har jag ett räligare lik han kan få leka med nån gång. Motorvärmare är ingen dum detalj för förvärmning innan heat. Jag skulle behållit min om jag hade tänkt på det vid motorbygget. Det är inte ovanligt med fågradigt när man ska förbereda sig för första heatet för dagen vid premiär och final. |
||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Nu börjar det ramla in lite blandade paket. Reparationsplåt från England till trösklarna, kylare, luftburk, motorfäste, diffbussningar, coolant re-route kit samt FIA-brytare.
_________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Vänster sida är nu som ny efter diverse rostlagning. Lite som en sådan där rysk docka, kapa bort en rostig plåtbit och hitta en till, och en till...
Har även beställt båge. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Vänta nu! De där fiiina röda bromsoken (som uppenbarligen sprayats på plats, med överspray lite varstans...), de ge ju minst 15-16hästar extra, det vet ju alla. Är det verkligen tillåtet i Roadsport? Man kan misstänka att tidigare ägaren hade ett par ganska rosaskimrande glasögon på sig då han synade sin bil. Saltdränkt motorrum, rostigt avgassystemet, en doft inuti som får mina jyckar att rygga undan samt rejält med rost i skärmarna bak, det är helt OK... så länge man vaxar bilen och sprayar oken röda. Tur hon räddas till ett andra liv som racingvapen! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Tagit paus i rostlagandet av den andra sidan för att ägna lite tid åt rejspreparering istället. Inredning och mattor urplockat, rivit ur larmet (grrr), samt plockat ur luftburk, kylare och värmeskydd vid grenröret. Nästa steg blir att ge mig på grenröret med gas och kylsprej för att få loss bultarna.
Rostfritt under mattorna, tack för det Efter ett par timmars pysslande var larmet urplockat. Återstår att laga kablarna där larmet varit inkopplat - grrrr Lite luftigare under huven, kylare och luftburk från IL ligger och väntar _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Lite uppdateringar:
Avservofierad styrning Konvertering av styrning, följde instruktionerna på Flyin' Miata Reroute-kit monterat, trångt mellan torpedvägg och topp... Bromsventil från Wilwood Tyvärr visade det sig att kylaren var felbyggd så den är tillbakaskickad till England _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Båge och harness bar på plats Pimpat växelspak och handbroms med lite borstad aluminium. Även bytt gummidamaskerna runt växelspaken då båda var i upplösningstillstånd TR Lane door bars Om nu bara MX5Parts kunde skicka mina coilovers någon gång _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Går framåt så sakteliga i takt med att delar trillar in.
Den första kylaren var feltillverkad men nu har en ny kommit till garaget och hamnat på plats. Bogseröglor från Jass Performance Ställbara drop links Top mounts Top mounts och hjälpfjädrar Godsaker från GAZ Kul med nya grejer Nya skivor och renoverade ok Två uppsättningar fälgar och däck inhandlade, Kuhmo i torrt och Toyo i vått _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Trevligt!
Vilken version av GAZ-dämpare kör du med? De ser inte ut exakt som de dämpare som jag hjälpte till att beställa till ett antal av MX-5 Cup-bilarna, dessa var blå Gaz Gold med samma spec som de kör i cupen i England. Fast de kan förstås ha ändrat färg och spec, det är ju några år sedan. Edit: Kollade på GAZ hemsida och det verkar som de är svarta numera. Var det hjälpfjädrar med som standard? Detta diskuterade vi länge och väl med Derek Gardiner på GAZ... Antar att dina topplagringar är till NB? Detta fanns inte när vi beställde utan jag körde med NA topplagringar: Dock fick jag problem med kort fjädringsväg bak så jag bytte tillbaka till original. Ser även ut som du har fått de kortare bumpstoppen, gissar att du även har en vit plastbricka med slits mellan gummi och dämparkropp? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 1998 Roadsport C | 2 besök senaste veckan (14566 totalt) |