Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Crosskart XTREME 600cc | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök senaste veckan (130353 totalt) |
Grattis Magnus!
Med obromsat släp gäller att totalvikten är under bilens halva tjänstevikt. Annars är det Max 40 km/h med det! Bromsat är Max 80 som vanligt och det är inga problem med wire och bromsar generellt( bara man håller sig ifrån de nya billiga). Jag jobbar ju med sånt och du vet var jag finns! Ha en bra fortsättning. _________________ Erik König |
||
någon som vet yttermåtten på denna skapelse?
(skall köpa lyftbord) hojta till när du skall åka på nått evenemang så man kan komma å kolla, suttit i timmar på nätet e så beroende framkallande. går det att hitta ritningar som stämmer med reglementen å dyligt? för och bygga själv. grattis magnus. _________________ peter johansson |
||
tjena De är 260cm långa o 160 breda o ca 140 höga. Tror inte reglementet hindrar från att bygga sj sålänge man håller sig inom max bred höjd o längd , men varför lägga jobb tid o pengar på något som du kan köpa för 30-50.000kr neråt i europa?? Bara kaross , hjul , bromsar , styrning , motor etc etc ( sånt du inte kan bygga sj ) kostar ju mer att få tag på i begagnatsvängen. _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||
Ser galet kul ut de där:) vilka tider kan de prestera på tex mantorp eller gotland? någon som kan gissa? så man får ett humom hur snabba de är..
Studiebesök/provkörning går de boka hos dig Magnus;)?! _________________ Mattias Harvig Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm Skicka ett pm för kontakt |
||
Finns kul saker som kommer hända på den fronten Johan som hjälpt mig få hem min bil har en kanonidé. Håll ögonen öppna här på Rejsa så återkommer Johan eller jag när det blir lite mer spikat, när det kan bli osv Sen om det är snö eller barmark... det blir precis lika tokkul vilket som Ps: banor med lite längre rakor kanske inte är bästa stället, jag tror de knixigare svenska banorna kommer passa som hand i handske. Vilket inte hindrar att jag hoppas kunna besöka även lite större banor också, man måste ju testa för att veta _________________ Magnus Thomé |
||
Om en dryg vecka eller så hoppas jag kunna mäta på min bil, men tills dess undrar jag lite om hur brett det är fram jämfört med bak. Lite med tanke på släp och om man kör på släpet med framhjulen först så behöver det kanske inte vara lika brett (över släpets hjul) som längre bak. Kanske. Snart vet jag mer. _________________ Magnus Thomé |
||
Är väl mest upp till arrangören tänker jag. Men man kanske inte vill blanda hursomhelst på banan. _________________ Magnus Thomé |
||
Man får dreva om med kedjekugghjulen för ex Mantorp gissar jag. Känns som luftmotståndet på min tex inte ser ut att vara värre en sevenbil. Och vad ger olika 600-motorer? En bit över 100hk ger inga högfartsresurser.. Sen kan man förstås stoppa i värre maskiner Jag hoppas det blir fortsatt bra samarbete med Legend Carsgänget (korta) Gelleråsen låter inte otroligt då Letar videos med data overlay så man ser hasigheter.... Edit: hittade från en rallycrossbana, där toppade det 120-140 _________________ Magnus Thomé |
||
Hej
Träffade finnarna från Speedweekend på Elmia i våras. Deras bilar toppar ca. 170-180 vad de sa. Dom har 750cc Suziki vilket vi också får ha och inget problem att dreva upp en hel del orkmässigt om man vill det för snabbare banor. Norska shortcar med motsvarande 1000 cc motorer (ca. 180 Hk, men ca. 100-150 kg tyngre) toppar 220 km/h när de kör på asfaltsbanor. De är riktigt snabba på storbanorna och dessa crosskartar med 750 cc och lite lägre vikt borde påminna om Shortcar men kanske inte klara samma toppfart. Man kan också se att Norrmännen blandar vanliga bilar och Shortcar på trackdays och jag tror inte det är något problem. Så har vi gjort många gånger i somras och det känns bra. Jag har skaffat en GSXR750 2008 motor (150 Hk) och min bil som är lite tyngre passar bra med 750 i det nya relementet. Hoppas kunna prova lite större banor 2015 med den motorn. /Johan _________________ Johan Teden |
||
Det är ganska enkelt få lite bättre snurr även i en 600-motor, med uppåt 120-125hk. 600cc hoj så har man iaf runt 240-250 på mantorp-rakan.
245-250 på sviestad. Nu skiljer ju vikt en del, men på snabbare banor så borde 200 vara nåbart? Vill man ha mer knuff är det nog ganska enkelt byta till 750-1300cc motor och 150-200+ hk och göra det ännu galnare Vikten skiljer inte särskilt mycket mellan en 600cc kontra 1000cc-motor ändå. Sen tror jag nog 600cc räcker långt för något extremt kul åkande ändå.. Jag körde supercart med "slö-motor" 600cc tvåtakt/variator och 70hk, jag hade maxat ut den någon meter efter utgången på rakan på gotland ring, då den bara var växlad för 160km/h... _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
Hemma!
Gick tyvärr inte igång när vi hämtade den, batteriet var lite trött och ingen soppa var taskig kombo Men det löser sig snart! Undrar vaaaaad jag ska göra i helgen Slumpartade foton _________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar Crosskart XTREME 600cc | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök senaste veckan (130353 totalt) |