Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar RMC5 JPR Edition 2020? | 5416 besök totalt |
Då var det dags att dra igång en projekttråd på vad som ska bli mitt långtidsprojekt som dock jag hoppas ska vara färdigt nästa sommar/höst!
I grunden står en gammal Renault 5 Junior Cup bil som ska byggas om en hel del, bland annat ska motorn flyttas och bytas ut Att äga en R5 Turbo är ju en dröm för många och från dagen jag såg den s.k IMSA bilen som förövrigt totalförstördes i en krash för att sedan byggas upp igen så har jag velat haft nåt liknande. Jag har senaste veckan spekulerat i motorvalet, allt från V8 till boxer från Subaru... tillslut har valet fallit på MC motor på 1000cc + utav flera anledningar så nu håller jag på och klurar på bakvagn... Fram kommer alltså tanken sitta samt eventuellt utrymme för någon väska den dagen jag bestämmer mig för att regga bilen... Dubbla A armar är original men dessa ska förlängas och få torisionsstavarna bortplockade och ersatta av coils i lämplig längd det ska breddas en hel del ungefär 20cm på varje sida så vad jag väljer för styrväxel kommer dels att ha med vad det blir för spindlar och hur lång den ska bli. Bak kommer det också bli dubbla A armar med coils tillsammans med en diffklump från en lämplig donator, alternativt blir det kedjedrift som på Radical... Visst MC motorn är kanske inte optimalt i en R5a på cirka 700Kg men jag bygger den bara för att jag vill och för att lära mig att konstruera saker själv... Som sagt så kommer den inte gå på väg i första hand utan blir en ren banbil till att börja med och den ska få en del konstiga tankar som jag planerat mest bara för att se om det funkar... Kaross då jo det blir en egen verision av IMSA samt engelska Special Saloon bilen ett litet hopakok kan man säga men i första hand är det IMSA som är förebilden, breddarna kommer göras i plåt, en polare tyckte jag skulle nita breddarna men vi får se... Sen hoppas jag att tomten eller påskharen kommer med plasthuv och baklucka... även en vinge liknande IMSA typen ska byggas med en form av DRS den ska alltså plana ut av farten är det tänkt.... Blir plant golv under hela bilen oxå då vi ändå måste kapa lite i golvet för att höja buren som sitter 10cm ifrån taket... Tips mottages gärna på lösningar för drift av motorn till hjulen!! lite bilder Utgångsprojektet: IMSA: Special Saloon UK: _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
detta kanske kan vara ngt
http://www.blocket.se/gavleborg/Moto Hur som heslt ska bli kul att följa bygget /A _________________ Alfred Schygge |
||
Ja dom ser lite tråkiga ut det håller jag med om men jag hoppas att med min verision av IMSA bilen så ska det vara åtgärdat
Mycket möjligt har ingen historik mer än från 2007 och framåt på bilen så inte helt omöjligt att den har hört hemma i den trakten! Tack för tipset, beslutade idag att jag kommer köra kedjedrift precis som på radical och faktiskt med radical delar i bakvagnen, motor har jag några på G men håller alltid koll även om det skulle dyka upp någon Hayabusa eller nåt Kul att ni är intresserade det höjer motivationen verkligen Lite update på byggstarten är som sådan att förhoppningsvis så säljs min Gr2 räser till belgien vilket gör att jag får loss mera stålar att bygga med så nu ska jag bara åtgärda min Clio (vinterpulkan) innan jag börjar bygga! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
Har en del grejer på G till bygget. Kommer bli så nära radical drivlina det går att komma i denna...
Som tur är har jag inte satt något datum när den ska vara klar Råkade köpa mig en Renault 5 Alpine som behöver ordentlgit med vård innan men jag fortsätter jaga delar så jag har redo! Har även gjort en skiss på ramen och ihopkopplingen med buren då jag ändå måste flytta uppburen så passar jag på att göra nytt golv i bilen för bättre aero _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
Jag har inte glömt bort tråden, endast lite ont om budget att bygga för just nu...
Kostade att bygga färdigt en racingbil Som skrivet innan så ska jag renovera en Renault 5 Alpine innan jag har en chans att börja på detta bygge. Men lite har jag lyckats med iallafall, har hittat motor/låda/elsystem till vettigt pris förvisso inte nyskick men perfekt att bygga mallar utifrån. angående bakaxel... Ja jag ska ju köra kedjedrift som det verkar alternativt sätta motorn på höger sida och koppla växellådan direkt mot diffklump med kedja eller nåt.. Just här har jag lite problem som måste lösas först men som det ser ut nu har jag ju tid på mig Ska vara nöjd om jag är färdig till 2020 _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
Du hinner nog komma på 5 till projekt under tiden _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||
Våra race- och banåkarbilar RMC5 JPR Edition 2020? | 5416 besök totalt |