Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (85822 totalt) |
Hej,
Jag heter Patrik, bördig från Mantorp, motormetropolen. Det har dock inte lämnat nåt större avtryck i form av bilintresse, det är snarare ett allmänt teknikintresse som lett till att jag gjort upprepade försök till att komma igång med någon form av bilbygge. Räknat i vuxen (nåja) ålder så gjordes första försöket för drygt tio år sedan då trådmodeller i datorn ledde till en fysisk skalmodell av en rörram. Sen stod det still ett tag med några snedsteg involverande en italiensk Saab och ett par Alfor. Inköpta rör blev motorstativ istället för rörram. 2012 Började jag om och kom så långt att jag gjorde enklare FEM-modeller. Nu har jag börjat om igen och försöker än så länge hålla en överblicksbild snarare än att fastna i detaljer. Det enda som varit bestämt nästan från början är motorvalet. 2008 trillade jag över en Lancia Thema 8.32 med "charm och möjligheter för den händige" som mäklarna brukar säga. Endast motorn sparades och den har slumrat sedan dess i väntan på renovering. För mer om övningar och prövningar med motorn, se länken i signaturen. Målet har länge varit diffust, jag har haft ögonen på Lancia Stratos och BMW Turbo och mycket däremellan men Alfa Romeo Tipo 33 får väl idag ses som den bestående spirituella förebilden. Registrering som amatörbyggt fordon är en förutsättning varför jag inte kommer göra några effekthöjande utsvävningar. Inledningsvis kommer det bli sparsamt med byggande då jag har två andra bilar som måste passera verkstadsplatsen innan den kan belamras nån längre tid men jag hoppas få snurr på förutvecklingen under tiden. Joråsåatt... or ? |
||
Man kan väl inte med något som helst samvete ge en tumme ner på något sådant? Riktigt spännande ide, och jag känner ju igen mig lite i "lite vagt, men typ nåt sånt här"
Håller en tumme eller två på en fin fortsättning på detta framöver. (rolig tråd på alfapower dessutom!) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Tumme upp
Var dock tvungen att bildgoogla AR tipo 33, var lite ängslig att du hade Alfa 33 som förebild Men den såg ju betydligt najsare ut _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Glada miner, va roligt.
Ja, det är stor skillnad på 33 och Tipo 33.
Är frågan ställd till mig? Det är min bild och min motor, så jo... |
||
Sorry om jag visar vad som komma skall i förväg lite - jag suktade efter den motorn tidigare innan jag fastnade för en audi-motor istället. Det ska hursomhelst bli kul att se vad det blir den här gången
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Ingen fara, bilden är fem år gammal och jag har redan länkat till tråden där den visas. Min avsikt är inte att skriva så mycket om motorn i den här tråden utan mer om resten av bilen.
Men hur kunde du fastna för en audi-motor istället??? |
||
Tja, eftersom det ska bli mittmotor så föll sig valet naturligt på audis växellåda och då åkte en S8 med av bara farten.
Men när jag blir stor så ska jag ha en Ferrari-motor! _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
|
||
Det är fortfarande roligt.
Just nu blandar jag vilt mellan 3D-modeller jag hittat på nätet och egna påhitt. De flesta jag pratat bilbygge med har hållit med om att runda rör är snyggare än fyrkantiga rör men jag har fått inse att ska det bli nåt byggt alls så får jag böja mig för vad som är lättbyggt. Jag har även haft tankar kring att ha ramen delbar via skruvförband bakom och framför kupén, dels för att enkelt komma åt motorn vid service men även av utrymmesskäl under bygget då jag är lite trångbodd. Vi får väl se hur det blir med det. Jag har fått för mig att längre bärarmar är bättre än kortare, därför den smala ramfronten. För smalspårig styrväxel tänker jag mig en från Honda eller tidig Saab 9-3. Den senare verkar vara vanligare hos demonteraren. |
||
Jag funderade lite kring den styrväxeln till min bil men jag kunde inte hitta någon teori kring varför det skulle funka.
Har du hittat eller vet? Jag gissar att man inte får bumpsteer eftersom min 900 med samma styrväxel inte lider av det... /R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Jag tror mig ana.
Det ska bli mindre geometriförändringar, som bumpsteer, vid fjädringsrörelser med längre armar. Eller lättare att undvika sådana. Ska det bli riktigt bra måste allt stämma med spindelgeometri och infästningar. Jag har inte satt mig in i det mer än så. Jag har tänkt använda Alfa 75-spindlar men har inte mätt upp de jag har liggande än. |
||
Jo så långt har jag oxå kommit men jag tror fortfarande att det borde finnas "viss" bumpsteer men det kanske är försumbart. Jag valde att köra en som jag kapar istället. Lite mer jobb men jg får som jag vill (och förstår). /R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||
Fredagsmys med skjutmått. Jag kommer nog aldrig kunna förklara hur det gick till men nu är hjulgeometrirelevanta mått för mina 75-spindlar digitaliserade. Jag har inte kontrollmätt... Kosmetika och position för bromsoks fästöron återstår.
|
||
|
||
Riktigt nära. Deformations-zon/"crash box" kan du ha framför. Kolla på en Elise eller nåt. Bärarnarna till hjulupphängningen ska göras så veka att de böjs/går av innan de skadar chassiet för mycket. vid en eventuell smäll. Men glöm inte att du ska få plats med ett pedalställ också. Hängande kan vara lättare (tar mindre plats nere vid fötterna) än stående. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Jag har ett stående pedalställ med i layoten men det är mest symboliskt än så länge. Nu vill jag ha långa bärarmar så den delen av ramen blir ganska smal ändå, tänker jag. Kanske var en förhastad frågeställning, fötterna hamnar bakom framaxeln i alla fall.
Tack. |
||
Gör om, gör rätt.
Jag mätte på höger spindel men ritade vänster spindel, inte undra på att det såg fel ut. Nu är det mindre fel. Luftkanaler till kylarna, får se om de blir kvar. |
||
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (85822 totalt) |